Powstanie floty pojazdów zasilanych autogazem było wynikiem zapotrzebowania rynku. Firmy coraz uważniej przyglądały się kosztom eksploatacji samochodów, co w konsekwencji doprowadziło do kontaktu jednej z nich z Pol-Carem. Wspólne ustalenia poznańskiego dealera i przyszłego użytkownika samochodów doprowadziły do powstania największej w Polsce floty pojazdów zasilanych LPG, która liczy obecnie ponad 600 samochodów.
Wszystkie używane w tej flocie samochody są modelami Fiata. Największą jej część stanowią Seicento (75%) i Panda (10%), pozostałe to Doblo (10%) i Grande Punto (5%).
Średni wiek samochodu we flocie Pol-Caru to 3 lata, co jest zasługą sukcesywnej wymiany samochodów. Maksymalny czas użytkowania samochodu z reguły nie przekracza 5 lat.
Jakie instalacje?
Wszystkie pojazdy wykorzystują systemy zasilania gazowego włoskiej firmy Tartarini, której dystrybutorem na polskim rynku jest firma Auto Gaz Śląsk. Co ciekawe, są to przede wszystkim systemy II generacji (TEC 99), które są zamontowane w najliczniejszej grupie samochodów (Seicento, Panda i Doblo). Do ich napędu są używane silniki rodziny FIRE (Fully Integrated Robotised Engine) o pojemnościach 1,1 i 1,2 l, które są prostymi i niezawodnymi konstrukcjami o sporych rezerwach wytrzymałościowych. Według opinii wielu użytkowników i warsztatów znakomicie nadają się do zasilania gazem. Wykorzystane instalacje II generacji sprawują się bardzo dobrze.
Z układów sekwencyjnego wtrysku gazu (IV generacja) korzystają Fiaty Grande Punto.
Serwis
Obsługa silników zasilanych gazem nie odbiega zasadniczo od napędzanych wyłącznie benzyną. Przeglądy są wykonywane co 20 tys. km, zgodnie z zaleceniami Fiata. Obejmują one dodatkowe czynności związane z obsługą instalacji gazowych oraz stosowne materiały eksploatacyjne (filtry gazu). W odróżnieniu od silników wyłącznie benzynowych pierwszą regulację zaworów wykonuje się po 20, a nie po 40 tys. km. Kolejne są już wykonywane w cyklu co 40 tys. km, czyli zgodnie z zaleceniami Fiata. Podobnie, co 40 tys. km, wymieniane są świece zapłonowe.
Początkowo samochody gazowej floty były obsługiwane w placówkach serwisowych właściciela, czyli firmy Pol-Car. Jednak w pewnym momencie rozwoju okazało się to dla użytkowników niewystarczające. Obecnie samochody są obsługiwane w kilkudziesięciu wytypowanych serwisach Fiata na terenie całego kraju.
Roczne przebiegi samochodów wahają się w granicach 30 - 40 tys. km, co oznacza, że po cyklu użytkowania, który wynosi około 5 lat samochody mogą mieć nawet ponad 200 tys. km przebiegu. Jednak przy regularnie wykonywanej obsłudze i przeprowadzanych na czas naprawach są one bardzo dobrym stanie technicznym, dzięki czemu cieszą się dużym powodzeniem na rynku wtórnym.
Jak to działa?
Wynajem samochodów odbywa się na różnych zasadach, zgodnie z ustaleniami z konkretnym użytkownikiem. W maksymalnym wariancie użytkownik ponosi tylko koszty związane z wynajmem. Oprócz tego interesuje go tylko zakup paliwa, a koszty ubezpieczeń i eksploatacji (przeglądów, napraw, wymiany opon, itp.) ponosi Pol-Car.
Eksploatacja
Użytkowanie 600 samochodów z gazowymi systemami zasilania pozwala na wypracowanie opinii na temat LPG jako paliwa silnikowego. Jest ona pozytywna, co wynika przede wszystkim z obniżenia kosztów eksploatacji. Jednak przy takiej skali zjawiska zdarzają się oczywiście jakieś problemy eksploatacyjne. Najczęściej wynikają one z jakości autogazu. Pol-Car nie ma żadnego wpływu na ten czynnik eksploatacyjny, tym bardziej, że jest tylko właścicielem, a nie użytkownikiem tych samochodów. Z reguły użytkownicy wykorzystują karty paliwowe, co w dużym stopniu zabezpiecza przed nieodpowiednią jakością paliwa. Pomimo tego zdarzają się przypadki „zaklejania” elementów instalacji (reduktorów, wtryskiwaczy) przez oleiste frakcje wytrącające się z autogazu po odparowaniu.
Auto Gaz Śląsk
Pol-Car bardzo chwali współpracę z Auto Gaz Śląsk, zarówno tą planową wynikającą z normalnej eksploatacji floty, jak i związaną z naprawami samochodów „na przedwczoraj”, co dla znających specyfikę pracy serwisu nie jest pojęciem obcym. W każdym z tych przypadków polski dystrybutor Tartarini wykazuje się dużą elastycznością, części zamienne są dostępne „od ręki” z dostawą na drugi dzień. Pol-Car docenia również doradztwo techniczne ze strony Auto Gaz Śląsk, które jest na bardzo wysokim poziomie.
Podsumowanie
Wiele osób zarządzających flotami często obawia się samochodów, w których zastosowano gazowe systemy zasilania, co wynika głównie z domniemanych dodatkowych obowiązków i dostępności serwisu. Przy odpowiednim wyborze gazowego systemu zasilania, dostosowanego do konkretnego pojazdu jego eksploatacja w niczym nie odbiega od użytkowania samochodu z silnikiem benzynowym czy Diesla. W odróżnieniu od tego ostatniego jednostka napędowa zasilana LPG będzie z pewnością tańsza w obsłudze. W porównaniu z silnikiem zasilanym wyłącznie benzyną niewiele droższy (koszty dodatkowych filtrów i robocizny). Przykład Pol-Caru pokazuje, że nawet w przypadku licznej floty pojazdów można ją sprawnie zarządzać, a zastosowanie w samochodach instalacji gazowych wiąże się jedynie z radykalnym zmniejszeniem kosztów eksploatacji.
Zobacz stronę producenta:
Tartariniwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl