Obecnie obowiązujące ceny benzyny, szczególnie w kontekście zbliżających się wakacji, nie nastrajają pozytywnie. Zapowiedzi mówiące o cenie litra benzyny powyżej 5 zł już w niektórych rejonach naszego kraju potwierdzają się (barierę tę przekroczyło już paliwo 98-oktanowe). Co zatem zrobić, aby jeździć taniej? Znakomitym rozwiązaniem jest zamontowanie alternatywnego układu zasilania gazowego, pozwalającego zaoszczędzić około 50% kosztów związanych z wydatkami na paliwo, które stanowią podstawowy składnik w kosztach eksploatacji.
Celem przeprowadzonych prób drogowych, obok oczywistych oszczędności wynikających z zastosowania tańszego paliwa, było pokazanie, w jakim stopniu na zużycie paliwa wpływa to, jak jeździmy samochodem. W tym celu skorzystaliśmy z doświadczenia instruktorów poznańskiej Szkoły Auto, współpracującej z centralą Skody.
Skoda Octavia Twin Power
Dzięki życzliwości poznańskiego dealera Skody - salonu Skoda Sunny, do jazd testowych wybraliśmy samochód Skoda Octavia w wersji Twin Power. Jej układ napędowy wyposażono w silnik o pojemności skokowej 1598 cm3, który osiąga moc maksymalną 75 kW (102 KM) przy 5600 obr/min i maksymalną wartość momentu obrotowego 148 Nm przy 3800 obr/min, przy spełnieniu wymagań normy Euro4. Parametry te pozwalają na rozpędzenie samochodu o masie własnej 1220 kg (w wersji podstawowej) do prędkości 190 km/h i zapewniają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 12,3 s.
Wersja Twin Power jest wyposażona w instalację alternatywnego zasilania gazowego Omegas, której dostawcą jest firma Landi Renzo. Instalacja jest dostarczana w postaci kompletnego kitu montażowego, w którego skład wchodzą: reduktor-parownik Landi Renzo IG-1 i połączony z nim elektrozawór gazowy z filtrem fazy ciekłej, listwa wtryskiwaczy MED, filtr fazy gazowej, wiązka elektryczna łącząca poszczególne elementy, zbiornik paliwa z wielozaworem Landi Renzo oraz sterownik elektroniczny. Mapa obciążeń, opracowana przez Landi Renzo Polska (dostępna w sieci intranet Skoda Auto Polska), jest wgrywana do sterownika po montażu (wykonywanego w serwisach Skody). Znacznie ułatwia to kalibrację systemu, która ogranicza się jedynie do wykonania jazdy próbnej i sprawdzenia jego działania.
W komplecie dostarczane są również wsporniki i elementy złączne do mocowania poszczególnych elementów. Gwarantuje to pewne zamocowanie oraz znacznie poprawia estetykę i powtarzalność montażu. W przedstawionym egzemplarzu, instalacja Landi Renzo zamontowana była przez przeszkolonych mechaników Skoda Sunny.
Do przechowywania paliwa gazowego służy zbiornik toroidalny, umieszczony we wnęce koła zapasowego. Pojemność geometryczna zbiornika, którego dostawcą jest firma Stako, wynosi 53 l. Pozwala to na zatankowanie ponad 42 l paliwa gazowego.
W ten sposób skompletowany zestaw ułatwia i skraca montaż. System jest montowany i serwisowany w serwisach Skody.
Jazdy testowe
Jako odcinek testowy wybraliśmy trasę o długości 17 km, odpowiadającą mieszanemu cyklowi eksploatacji samochodu. Na trasie znalazł się odcinek autostrady jak również typowe fragmenty odpowiadające miejskim Jako odcinek testowy wybraliśmy trasę o długości 17 km, odpowiadającą mieszanemu cyklowi eksploatacji samochodu. Na trasie znalazł się odcinek autostrady, jak również typowe fragmenty odpowiadające miejskim warunkom jazdy. Test rozpoczęliśmy przy niezbyt dużym nasileniu ruchu, ostatnie próby (z wykorzystaniem zasilania gazowego) odbywały się już w warunkach nasilającego się popołudniowego szczytu komunikacyjnego, co z pewnością urealniło wartość średniego zużycia LPG w warunkach eksploatacji miejskiej.
Zbiorniki paliwa samochodu były napełnione w maksymalnym stopniu (benzyna „pod korek”, gaz do „odbicia”). Aby zmniejszyć wpływ tolerancji działania zaworu 80%, która wynosi ±5%, dwukrotnie wydłużyliśmy odcinek pomiarowy przy zasilaniu gazowym, wykonując dwa przejazdy tej samej trasy.
Pomiar zużycia benzyny
Pierwszy przejazd odcinka testowego (17 km) odbył się z wykorzystaniem wyłącznie benzyny, bez wskazówek instruktora, zgodnie z przyzwyczajeniami kierowcy. Odcinek został przejechany dość dynamicznie, zmiany biegów odbywały się w zakresie prędkości obrotowych od 3500 do nieco ponad 4000 obr/min. Po zakończeniu próby i uzupełnieniu poziomu benzyny okazało się, że zużyliśmy 1,69 l paliwa. Oznacza to, że średnie zużycie paliwa na 100 km wyniosło 9,94 l, przy wskazaniu komputera pokładowego 8,2 l/100km. Koszt jednostkowy benzyny na stacji, z której korzystaliśmy, wynosił 4,43 zł/l, zatem za przejechanie 100 km musimy zapłacić ponad 44 zł. Czas przejazdu odcinka testowego wynosił 19 min, przy średniej prędkości 52 km/h (dane z komputera pokładowego).
Pomiar zużycia gazu
Kolejną próbę wykonaliśmy z wykorzystaniem paliwa gazowego, tak jak wcześniej wspomniano na 2 razy dłuższym odcinku 34,3 km, który został pokonany z podobną dynamiką (czas przejazdu wynosił 39 min, przy średniej prędkości 51 km/h - dane z komputera pokładowego). Zmiany przełożeń skrzyni biegów wykonywano w podobnym zakresie prędkości obrotowych jak w poprzedniej próbie. Na przejechanie odcinka pomiarowego zużyto 3,26 l LPG, co daje średnie zużycie paliwa na poziomie 9,5 l/100 km. Przy cenie LPG na stacji, z której korzystaliśmy - 2,19 zł/l, koszt przejazdu 100 km wynosi zatem niecałe 21 zł. Różnica pomiędzy kosztami zużycia benzyny i gazu na odcinku 100 km wynosi więc ponad 23 zł. Dzięki temu w skali roku przy przebiegu rzędu 15000 km oszczędzamy 3480 zł.
Technika i taktyka jazdy
Ostatnia próba, także z wykorzystaniem paliwa gazowego, została przeprowadzona z uwzględnieniem uwag instruktora Szkoły Auto. Zgodnie z zaleceniami, zmianę przełożeń wykonywano w dużo niższym zakresie prędkości obrotowych, 2500-2700 obr/min. Rozpędzanie samochodu odbywało się dość dynamicznie, aby maksymalnie skrócić czas uzyskiwania zadanej prędkości, co sprzyja niższemu zużyciu paliwa. Dopuszczalne jest także pomijanie biegów pośrednich w celu jak najszybszego osiągnięcia zakładanej prędkości jazdy. Bardzo istotne jest również wykorzystywanie efektu hamowania silnikiem. Nawet gdy posługujemy się hamulcem roboczym, nie należy rozłączać układu przeniesienia napędu przez wciśniecie sprzęgła. W takiej sytuacji system wtryskowy nie dawkuje gazu, silnik nie zużywa paliwa, co w warunkach jazdy miejskiej pozwala sporo zaoszczędzić. Chcąc jeszcze bardziej ograniczyć zużycie paliwa, warto również wyłączać silnik w przypadku postoju powyżej 30 s, np. na światłach.
Wszystkie w. w. elementy składają się na technikę jazdy, choć bardzo ważna jest również taktyka prowadzenia samochodu. Obserwacja drogi przed pojazdem i przewidywanie sytuacji mogących mieć miejsce za chwilę (zmiana sygnalizacji świetlnej, prędkość, reakcje i manewry innych uczestników ruchu oraz utrzymanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego uczestnika ruchu) pozwalają na płynne poruszanie się samochodem z maksymalnym wykorzystaniem jego energii kinetycznej. Dzięki temu w minimalnym stopniu wykorzystujemy również hamulec roboczy, co ogranicza zużycie elementów ciernych mechanizmów hamulcowych. Najtrudniejsze w taktyce jazdy jest jednak opanowanie i nieuleganie emocjom, o co w przypadku poruszania po polskich drogach dość trudno.
W czasie wykonywania ostatniego przejazdu odcinka pomiarowego pogorszyły się nieco warunki drogowe - zaczynał się popołudniowy szczyt komunikacyjny, dodatkowo zmieniły się warunki atmosferyczne (zaczął padać deszcz). Odbiło się to na czasie przejazdu (46 min) i średniej prędkości, która spadła do 44 km/h.
Wykorzystując wszystkie wskazówki ecodrivingu, udało się obniżyć zużycie paliwa na odcinku testowym (34 km) o blisko litr - silnik zużył 2,29 l LPG. Przeliczając tę wartość na zużycie na 100 km, okazało się, że poprawiliśmy ostatni wynik o blisko 3 l, uzyskując 6,74 l/100 km. Koszt przejechania 100 km spadł zatem do wartości niecałych 15 zł, co zwiększyło różnicę w stosunku do zużycia benzyny do ponad 29 zł. W skali roku, przy przebiegu rzędu 15000 km, możemy oszczędzić 4386 zł. Przy cenie instalacji Omegas - 4699 zł (tyle należy dopłacić za wersję Twin Power w salonie Skody), łatwo policzyć, że inwestycja w system gazowy zwraca się po niecałych 14 miesiącach użytkowania.
Przeprowadzone próby wykazały opłacalność stosowania zasad ecodrivingu. W samochodach zasilanych LPG, których opłacalność jest niepodważalna z uwagi na dużo niższą w stosunku do benzyny cenę gazu, uzyskaliśmy wyraźne zmniejszenie zużycie paliwa. Potwierdza to bardzo duży potencjał, jaki tkwi w sposobie jazdy i nawykach kierowców, szczególnie w odniesieniu do silników benzynowych, w których można uzyskać największe obniżenie zużycia paliwa. Znając możliwości samochodu zasilanego LPG i zmieniając nasze codzienne nawyki, można osiągnąć nawet 40-procentową redukcję zużycia paliwa. Przekłada się to bezpośrednio na pieniądze. Uzyskane podczas naszych prób ograniczenie zużycia paliwa z wartości 9,5 l/100 km do poziomu 6,74 l/100 km oznacza kwotę 6 zł oszczędności na każde 100 km przebiegu. Wykonując rocznie 15000 km, możemy w ten sposób zaoszczędzić 900 zł i to tylko dzięki poruszaniu się zgodnie z zasadami oszczędnej jazdy. Zasady ecodrivingu można stosować w każdym samochodzie (nowym, używanym, osobowym, dostawczym, ciężarowym), stąd w ostatnim okresie dużą popularnością cieszą się różnego rodzaju szkoły doskonalenia techniki jazdy. Z ich usług korzystają głównie firmy mające duże floty pojazdów, choć nie ma przeszkód, aby byli to również indywidualni użytkownicy.
Pomyślmy zatem, jakie efekty w skali makroekonomicznej, polegające na zmniejszeniu kosztów związanych ze zużyciem nośników energii i z szeroko rozumianą ochroną środowiska i zdrowia, można by uzyskać, gdyby wszyscy kierowcy w Polsce poruszali się zgodnie z zasadami oszczędnej jazdy.
Podsumowanie kosztów eksploatacji samochodu Skoda Octavia Twin Power na benzynie i LPG
| Paliwo zużyte na dystansie 17 km [l] | Koszt paliwa na dystansie 17 km [zł] | Zużycie paliwa [l/100 km] | Koszt paliwa [zł/100 km] | Roczne koszty (15000 km) [zł] | Roczna oszczędność w stosunku do benzyny [zł] |
Benzyna | 1,69 | 7,49 | 9,94 | 44,00 | 6600,00 | 0,00 |
LPG | 1,63 | 3,57 | 9,50 | 20,80 | 3120,00 | 3480,00 |
LPG (eco) | 1,145 | 2,51 | 6,74 | 14,76 | 2214,00 | 4386,00 |
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl