A nie obawia się Pan, że jakaś decyzja polityczna na poziomie europejskim może Wasze plany zniweczyć?
Nie mam wątpliwości, że zarówno polityka Unii Europejskiej oraz budowane, na wszystkich wybrzeżach europejskich, terminale LNG uniezależniają nas od dostaw rosyjskiego gazu. Właśnie z tego powodu LNG będzie miało wsparcie polityczne w Brukseli.
Czyli potencjał LNG w Waszej firmie będzie rósł?
Zdecydowanie tak. Wynika to z uwarunkowań rynkowych. Przykładowo, jeżeli miasto musi z własnego budżetu zapłacić za nowe autobusy i później liczyć się z wydatkami na ich obsługę i paliwo to naszym zdaniem, przy wymaganiach emisyjnych zgodnych z Euro 6, najlepszym rozwiązaniem jest nasza kompleksowa oferta na autobusy LNG. Dzięki współpracy z Gazpromem oferujemy o 20% tańszy gaz w stosunku do oferowanego na stacjach PGNiG. Jest to kolosalna kwota w kosztach utrzymania autobusów.
A inne rodzaje napędu w komunikacji miejskiej (np. elektryczne)?
One także mają szansę ale przy obecnych cenach tej technologii wyłącznie jeśli będą dofinansowane. Refundacja sięgająca 80, a nawet 100% inwestycji jak w przypadku Gazeli pozwala na rozważenie zakupu autobusów elektrycznych. Podkreślam jednak, że jest to możliwe tylko przy tej wielkości dofinansowania. Przewoźnik nie odczuwa wtedy kosztów inwestycji, a koszty eksploatacji są faktycznie bardzo niskie. Należy jednak pamiętać, że autobusy elektryczne, ich baterie, będą się zużywać i trzeba mieć świadomość konieczności ich wymiany w przyszłości, co także generuje koszty.
Wspomniał Pan o programie Gazela. Czy jesteście w stanie produkować gazowe hybrydy, których finansowanie było przedmiotem tego programu?
Wygraliśmy przetarg dla Częstochowy na 40 hybryd gazowych, właśnie w ramach programu Gazela. Umowa została już podpisana i autobusy dostarczymy do końca 2015 roku. Także musimy być przygotowani.
A skąd pomysł na startowanie w przetargu dotyczącym hybryd?
Wiele osób mnie o to pyta. Widząc w jakim kierunku idzie dofinansowanie projektów związanych z komunikacją miejską, w 2014 r. wyprodukowaliśmy 2 autobusy elektryczne. Zostały one sprzedane i są z powodzeniem eksploatowane. Jeden na lotnisku we Frankfurcie, a drugi właśnie został dostarczony do Bonn.
Mamy niemieckiego partnera, który sprzedaje te autobusy, mamy kooperantów oferujących zaawansowane rozwiązania. Liczymy, że w 2015 r. uda nam się sprzedać około 20 autobusów elektrycznych.
Połączenie doświadczeń z budowy autobusów elektrycznych i gazowych pozwoliło nam złożyć ofertę dla Częstochowy na hybrydowe autobusy CNG.
Czyli przyszły rok zapowiada się dość alternatywnie, biorąc pod uwagę napędy?
Ostatnio byłem na naszej hali produkcyjnej i zauważyłem, że był na niej tylko jeden autobus z silnikiem Diesla. Gdybym 2 lata temu powiedział komuś, że tak będzie wyglądała produkcja w Solbusie, czyli na hali będą praktycznie same autobusy gazowe (LNG i CNG) i jeden elektryczny to nikt by mi nie uwierzył. Ale to jest fakt.
Czy to oznacza zmierzch silników Diesla?
My uważamy, że diesel odchodzi trochę do lamusa. Oczywiście jeszcze przez długi czas będzie to podstawowe paliwo ale myślę, że jednak akcenty pomiędzy paliwami zmienią się i z pewnością udział pojazdów gazowych będzie rósł, podobnie jak elektrycznych, głównie za sprawą dopłat i woli politycznej w Brukseli.
Dziękuję za rozmowę.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl