Podstawowa diagnostyka cewki zapłonowej polega na pomiarze oporności (rezystancji) uzwojeń: pierwotnego i wtórnego. Oporność uzwojenia pierwotnego cewki może wynosić od poniżej 1 Ω (w nowych samochodach) do kilku Ω (cewki starszego typu). Oporność uzwojenia wtórnego jest znacznie większa i powinna zawierać się w granicach od około 8 do 19 kΩ. Są to wartości, które należy traktować orientacyjnie, jednak duże od nich odstępstwo może być efektem np. zwarcia pomiędzy uzwojeniami. Jest to główna przyczyna okresowych kłopotów w działaniu układu zapłonowego. Objawiają się one „wypadaniem zapłonów”, co jest szczególnie odczuwalne w czasie pracy silnika pod obciążeniem.
Charakterystycznym objawem dla tego rodzaju uszkodzenia jest jego występowanie po nagrzaniu się cewki. Na zimnym silniku, np. w czasie jazdy na krótkim odcinku, usterka może się w ogóle nie pojawić.
Dużo więcej na temat stanu cewki zapłonowej może „powiedzieć” oscyloskop, który często jest integralną częścią testerów i diagnoskopów silnikowych. Pozwala on na zobrazowanie przebiegów napięć w uzwojeniach pierwotnym i wtórnym cewki. Na ich podstawie można diagnozować uszkodzenia cewki, które przez pomiar rezystancji nie są wykrywalne.
W przebiegu napięcia w uzwojeniu pierwotnym cewki zapłonowej bardzo ważne jest tętnienie (drgania) napięcia po zakończeniu wyładowania na świecy. Jego brak może świadczyć o zwarciu pomiędzy uzwojeniami cewki. Może to być przyczyną nierównomiernej pracy jednostki napędowej
Sprawdzenie przebiegu wysokiego napięcia uzwojenia wtórnego jest wyjątkowo pomocne w diagnostyce cewki zapłonowej. Tego typu pomiar może być wykonywany za pomocą specjalnej sondy (pojemnościowej lub indukcyjnej), którą zakłada się na przewód zapłonowy.
Pewną trudność może sprawić pomiar napięcia wtórnego w cewkach indywidualnych, nakładanych bezpośrednio na świece. Wtedy nieoceniona jest specjalna sonda, którą przykłada się do obudowy cewki. Sonda daje możliwość wizualizacji przebiegu napięcia po stronie wtórnej. Na tej podstawie można rozpoznać zarówno przerwę, jak i zwarcie międzyzwojowe. Pomiary przebiegu napięcia po stronie wtórnej (napięcia zapłonowego) pozwalają na określenie jego wartości na poszczególnych cylindrach silnika.
Z uwagi na specyficzne własności paliw gazowych, wszelkie uszkodzenia elementów układów zapłonowych w silnikach zasilanych LPG czy CNG objawiają się znacznie wcześniej niż w przypadku zasilania benzyną. Z tego powodu warsztaty montażu i obsługi instalacji gazowych bardzo często muszą usuwać awarie pojawiające się w obrębie układu zapłonowego. W tym celu z powodzeniem można wykorzystywać oscyloskop, który jest bardzo przydatnym narzędziem pozwalającym na zobrazowanie szybkozmiennych parametrów. Pozwala to ocenić prawidłowość ich przebiegu, a tym samym zlokalizować usterkę, która często nie jest możliwa do wykrycia w żaden inny sposób.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl