Nieprawidłowa praca układu zapłonowego, w szczególności przy zasilaniu silnika gazem, może być przyczyną poważnych zakłóceń w działaniu jednostki napędowej. Problem ten szczególnie dotyczy silników wyposażonych w gazowy system zasilania I lub II generacji.
Wykrywanie niewielkich przebić elektrycznych występujących w układzie zapłonowym jest czasami dość żmudne i czasochłonne. Często ich słyszalnym objawem jest charakterystyczne „cykanie” przeskakującej iskry elektrycznej, którą trudno nawet dostrzec. Aby uwidocznić efekt występującego przebicia, niektóre warsztaty najczęściej używają rozpylonej wody, która osiadając na powierzchni poszczególnych elementów układu zapłonowego symuluje warunki wysokiej wilgotności powietrza. Sprzyja to powstawaniu wyładowań elektrycznych, ponieważ zawarte w wodzie składniki mineralne są bardzo dobrymi przewodnikami.
Jednak, według firmy Forcars, użycie wody może doprowadzić do zwarcia w szwankującym elemencie (np. cewce zapłonowej) i jego uszkodzenia, spowodować awarię innych elementów układu zapłonowego, a nawet sterownika silnika. Opracowany przez firmę produkt zmniejsza przepływ prądu (jest znacznie gorszym przewodnikiem niż woda), eliminując możliwość nastąpienia zwarcia. Jego użycie jest zatem zupełnie bezpieczne, a przebicia w elementach układu zapłonowego są znacznie lepiej widoczne niż w przypadku zastosowania wody.
Specjalny środek do sprawdzania układów wysokiego napięcia o handlowej nazwie I.C.C. jest produkowany w Niemczech na podstawie receptury firmy Forcars. Zgodnie z deklaracjami producenta, środek jest produkowany w oparciu o związki sodu.
Produkt ten był prezentowany na naszych wirtualnych łamach na początku 2010 r. w dziale Nowości. Obecnie chcielibyśmy podzielić się uwagami z użycia testera I.C.C. w warunkach warsztatowych.
Preparat I.C.C. był użyty w kilku samochodach, w których występowały kłopoty z działaniem układu zapłonowego oraz w pojeździe, którego silnik nie wykazywał niedomagań układu wysokiego napięcia (ale jego układ zapłonowy miał już za sobą spory przebieg). Skuteczność działania testera I.C.C. porównaliśmy z używaną do wykrywania przebić rozpyloną wodą.
Uszkodzenia układu wysokiego napięcia w samochodach nie dawały widocznych w postaci wyładowań elektrycznych objawów, wskazujących na uszkodzenie konkretnego elementu w ściśle określonym miejscu. Silniki pojazdów wykazywały objawy nieregularnej pracy silnika (z „wypadaniem” zapłonów) w czasie rozruchu i bezpośrednio po nim (do momentu lekkiego rozgrzania silnika) oraz w czasie jazdy (w warunkach dużego obciążenia). Preparat został również użyty w silniku nie wykazującym żadnych objawów, w którym jednak znacznie przekroczono przebieg wymiany oryginalnych (zamontowanych w fabryce) przewodów zapłonowych.
W dwóch przypadkach, w których objawy uszkodzenia były obserwowane w czasie jazdy z dużym obciążeniem bądź po rozruchu, użycie preparatu I.C.C. pozwoliło na jednoznaczne zlokalizowanie uszkodzeń izolacji, czego nie można było dokonać poprzez obserwację gołym okiem czy też z użyciem wody. Woda w dużo mniejszym stopniu uwydatniała efekt przebicia (występowało ono nieregularnie), a wielkość wyładowania była na tyle mała, że trudno było je zaobserwować. W jednym z przypadków użycie wody nie pokazało żadnych przebić, a dopiero preparat I.C.C. pozwolił na zlokalizowanie niewielkiego przebicia, co wskazało na uszkodzony element.
Użycie preparatu w silniku wyposażonym w oryginalne przewody zapłonowe o znacznym przebiegu nie wywołało żadnych przebić, co pozytywnie świadczy o wykorzystywanych przez producentów komponentach.
Sprawność układu zapłonowego ma bardzo duże znaczenie w czasie pracy silnika zasilanego gazem (generowane są większe napięcia zapłonowe niż w przypadku zasilania benzyną), dlatego bardzo istotna jest również jego skuteczna diagnostyka. Użycie preparatu I.C.C. w znacznym stopniu ułatwia ten proces.
Po zastosowaniu preparatu I.C.C. części, które były nim zroszone, należy dokładnie spłukać wodą, ponieważ pozostaje na nich biały, według opinii producenta niegroźny, osad.
Jak wynika z przeprowadzonych prób, wykrycie przebić w układzie wysokiego napięcia z wykorzystaniem preparatu może się wiązać się z koniecznością przyspieszonej wymiany uszkodzonych części, ponieważ elementy, które dotychczas wykazywały niedomagania tylko w pewnych zakresach pracy silnika, mogą się po próbie zachowywać podobnie w znacznie szerszym zakresie prędkości obrotowych i obciążeń. Może się tak dziać z uwagi na wypłukiwanie wszelkich zanieczyszczeń z elementów układu zapłonowego. Wzmaga to efekt występowania przebić nawet w miejscach, które nie wykazywały wcześniej objawów uszkodzeń, ponieważ były one izolowane zanieczyszczeniami, pozostałościami oleju, itp.
Sprawdzenie układu zapłonowego z wykorzystaniem preparatu I.C.C. jest bardzo proste i szybkie. Od razu po zroszeniu badanych elementów zauważalne są wyraźne efekty w postaci wyładowań elektrycznych podpowiadających, w którym miejscu występuje uszkodzenie w danym elemencie.
Z tego powodu tester I.C.C. może być przydatny w szybkim diagnozowaniu uszkodzeń układu zapłonowego. Jego działanie znacznie uwydatnia nawet minimalne przebicia w izolacji poszczególnych elementów układu wysokiego napięcia, pozwalając na łatwą lokalizację usterki. Preparat na tyle zwiększa efekt przebicia, że uszkodzenie można zaprezentować użytkownikowi, który winą za nieprawidłowości w działaniu silnika najczęściej obarcza instalację gazową.
Jedynym minusem użycia I.C.C. jest biały osad pozostający na sprawdzanych elementach, jeśli preparat nie zostanie dokładnie spłukany wodą. Tworzą go związki sodu będące składnikiem preparatu. Osad jest szczególnie widoczny na częściach, które w czasie pracy silnika silnie się nagrzewają, a więc np. na układzie wydechowym, często znajdującym się w pobliżu gniazd świec zapłonowych, reduktorze-parowniku układu gazowego oraz przewodach doprowadzających do niego ciecz chłodzącą.
Dokładne zmycie wodą resztek preparatu I.C.C. to jedno, ale układ zapłonowy wymaga jeszcze osuszenia, co najskuteczniej wykonuje się za pomocą sprężonego powietrza. Resztki wody pozostające w różnych zakamarkach, których usunięcie przez „wydmuchanie” powietrzem nie jest możliwe, odparowują po uruchomieniu silnika.
Preparat może być przydatny w każdym warsztacie, w szczególności zajmującym się systemami gazowymi. Używając go, należy zwrócić szczególną uwagę na osad pozostający na sprawdzanych elementach. Pomimo że jest on niegroźny dla powierzchni silnika i podzespołów, może stanowić dla niektórych użytkowników powód do narzekań, dlatego należy bardzo dokładnie zmywać pozostałości preparatu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl