y zastosowaniu systemu na pierwszy montaż u producentów pojazdów czy silników. Rozwój systemu Westport HPDI 2.0 spowodował, opatentowanie wielu technologii. Od 2007 r. Westport złożył 42 wnioski patentowe do wynalazków związanych z systemem HPDI.
System Westport HPDI 2.0 charakteryzuje się:
- zoptymalizowanym procesem spalania spalania przekładajacym się na wyższą sprawność i niższe zużycie paliwa. Zapewnia to szybszy zwrot inwestycji w porównaniu z systemem HPDI pierwszej generacji. Sprawność silnika wyposażonego w system HPDI 2.0 wynosi około 44% (gazowe silniki o zapłonie iskrowym osiągają sprawność około 37 %), co oznacza 15-20% zmniejszenie zużycia paliwa w porównaniu do silników o ZI,
fot. WestportZbiorniki gazowe na tylnej ścianie kabiny
- zastosowaniem znanego z pierwszej generacji systemu dwufunkcyjnego wtryskiwacza (dawkującego gaz ziemny i olej napędowy) o unikalnej konstrukcji z koncentrycznie ułożonymi dwiema iglicami, który jest uruchamiany elektrohydraulicznie. Jest on przeznaczony do adaptacji wielu nowych silników w zakresie pojemności skokowych od 10 do 100 l (o mocach przekraczających 50 kW na cylinder),
- wykorzystaniem przeprojektowanego systemu sterowania elektronicznego umożliwiającego pełną integrację z systemami silnika i kontroli pojazdu,
- zastosowaniem ulepszonych i tańszych komponentów, co jest wynikiem zreorganizowanego łańcucha dostaw pozwalającego na obniżenie kosztów produkcji. W przypadku niektórych elementów ich koszty obniżono nawet o około 60%,
- zachowaniem takiej samej intensywności hamowania jak w przypadku klasycznych silników Diesla, dzięki utrzymaniu takiego samego (wysokiego) stopnia sprężania. Ma to kluczowe znaczenie w wielu zastosowaniach,
- pełną zgodnością ze stosowanymi we współczesnych jednostakch napędowych systemami sterowania. Wtryskiwanie paliwa bezpośrednio do każdego cylindra zapewnia silnikowi z systemem HPDI 2.0 taką samą szybkość reakcji i możliwość osiągnięcia wysokiej wartości momentu obrotowego jak w silnikach Diesla.
- zmniejszeniem emisji zanieczyszczeń umożliwiającym spełnienie rygorystycznych norm Euro 6 i EPA 2014. HPDI 2.0 jest jedyną technologią zasilania gazem ziemnym, która jest w stanie kontrolować zawartość metanu w cylindrze, co pozwala na uniknięcie kosztownego procesu oczyszczania spalin. Dodatkową korzyścią jest znacznie niższa emisja gazów cieplarnianych niż z tradycyjnych silników gazowych lub Diesla.
- zapewnieniem zgodności z obowiązującymi w Ameryce Północnej normami bezpieczeństwa (Federal Motor Vehicle Safety Standards - FMVSS, National Fire Protection Association - NFPA oraz Society of Automotive Engineers - SAE) oraz ich odpowiednikami w Europie (regulamin 110 EKG ONZ),
- mniejszą emisją ciepła w porównaniu z silnikami o zapłonie iskrowym. Silniki wyposażone w układ zasilania Westport HPDI 2.0 mają podobną temperaturę jak silniki wysokoprężne,
Warto wiedzieć
Od wprowadzenia do sprzedaży na szerszą skalę w 2010 r. systemy HPDI pierwszej generacji zostały dostarczone do ponad 1200 samochodów Peterbilt i Kenworth. Nowa generacja systemu charakteryzuje się dużą kompatybilnością z poprzednią wersją (niektóre z elementów są identyczne).
przechowywaniem gazu ziemnego w postaci skroplonej (LNG) w zbiornikach o pojemnościach od 70 do 150 galonów,- zastosowaniem nowej, napędzanej hydraulicznie, kriogenicznej pompy paliwa. Układ paliwowy HPDI 2.0 jest przystosowany do dostarczania ciekłego gazu do silników samochodów ciężarowych o mocach do 600 KM (w przypadku silników stacjonarnych nawet do 4500 KM),
- możliwością zastosowania gazu ziemnego w postaci sprężonej (CNG) jeśli użytkownik woli taki sposób magazynowania paliwa gazowego.
Westport HPDI 2.0 zapewnia atrakcyjne połączenie cech silników Diesla (moc, moment obrotowy, niskie zużycie paliwa, wysoka zdolność hamowania silnikiem), dzięki czemu idealnie nadaje się do prawie wszystkich komercyjnych zastosowań w przewozach ładunków.
Westport HPDI 2.0 jest obecnie rozwijany. W pracach tych uczestniczy wielu światowych producentów pojazdów i silników. Firma przewiduje, że pierwsze systemy HPDI 2.0 będą dostępne dla klientów na przełomie 2014 i 2015 r.