Do dyspozycji mieliśmy przewoźną hamownię podwoziową firmy V-tech, dzięki której, nawet w polowych warunkach, byliśmy w stanie skontrolować parametry samochodów z instalacją gazodiesla. Jak podczas badania wypadł siedmioletni Mercedes Vito z silnikiem 2.2 CDI o mocy nominalnej 109 KM?
Auto dla warsztatu
Badany Mercedes Vito zakupiony został przez firmę Gascar z Chojnic z myślą o zbudowaniu na nim mobilnego warsztatu, przydatnego podczas montaży instalacji gazodiesla w samochodach ciężarowych u klienta. Coraz częstszą praktyką jest bowiem wizyta u przewoźnika, a nie oczekiwanie na to, aż auto będzie stało bez zlecenia i przyjedzie do zakładu montażu instalacji autogazu. Prezentowana wersja to typowy van z podwyższanym dachem oraz krótkim rozstawem osi. Auto, oprócz kolorowej grafiki, otrzymało specjalistyczną zabudowę wnętrza oraz wyposażenie (półki, szafki, imadło, automat spawalniczy, sprężarka, elektronarzędzia, dodatkowe oświetlenie oraz przetwornicę napięcia 12/230V).
Instalacja
W samochodzie o przebiegu 90 tys km, zamontowano instalację DEGAmix, na którą składają się: filtr fazy ciekłej (Elpigaz), reduktor Fiore Forte, poliestrowy filtr fazy lotnej (także sygnowany marką Elpigaz), dwa wtryskiwacze I-Plus, sterownik DEGAmix oraz przełącznik zasilania. Toroidalny zbiornik gazu o pojemności 48 litrów trafił pod samochód, w miejsce koła zapasowego, to zaś zamontowane zostało pionowo na ścianie bocznej. Wlew gazu, połączony elastycznymi wężami do LPG zamocowano pod wspólną klapą, obok wlewu oleju napędowego. Do zatankowania gazu służy stosowna redukcja. Cechą charakterystyczną systemu DEGAmix jest miejsce podawania LPG do silnika. Wtryskiwacze gazu bowiem zamontowano tuż przed turbiną. System nie jest w żaden sposób podłączony do fabrycznego układu wtryskowego i działa autonomicznie.
Mocy, przybywaj!
Auto parokrotnie poddawane było pomiarom mocy i momentu obrotowego na ustawionej na naszym stoisku hamowni. Podczas zasilania wyłącznie na oleju napędowym, silnik osiągał 121,6 KM (aż o 12 KM więcej niż deklaruje producent) przy 3761 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wyniósł 281,9 Nm przy 2355 obr/min. W momencie włączenia instalacji LPG, moc silnika wzrastała aż do 145 KM ( o prawie 20%!), przy nieznacznie niższych obrotach silnika (3724), zaś maksymalny moment obrotowy dostępny przy 2352 obr/min, osiągał wartość 324,2 Nm (o 15% więcej)!
Co ciekawe, fabryczna wartość maksymalnego momentu obrotowego osiągana przy 2355 obr/min, dostępna już była przy ok. 2020 obr/min. To głównie ten parametr odpowiada za poczynione oszczędności, bowiem wyczuwalny przez kierowcę wzrost mocy przekłada się na to, ze nie musi on tak mocno naciskać na gaz aby jeździć tak, jak do tej pory.
Zobacz stronę producenta:
Elpigazwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl