Landi Renzo jest jedną z największych firm, dostawców samochodowych instalacji gazowych na świecie, a jej spółka córka Landi Renzo Polska działa z powodzeniem na rynku polskim i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Szkolenie jakie odbyło się w regionie łódzkim w maju 2022 r. miało na celu zaprezentowanie nowych możliwości zawartych w oprogramowaniu sterowników LandiRenzo, których stosowanie w jeszcze większym stopniu usprawnia działanie instalacji LPG.
Patrząc na obecny software sterowników oferowanych przez Landi Renzo, tylko z pozoru nie widać różnic w ich możliwościach w porównaniu z jeszcze do niedawna dostępnymi urządzeniami.
Szczegóły związane z nowym oprogramowaniem sterowników omówił Arkadiusz Podolak z Landi Renzo Polska, który opiekuje się warsztatami w regionie łódzkim.
Poniżej przedstawiamy (naszym zdaniem) ważne z punktu widzenia kierowców samochodów zasilanych LPG i przedstawicieli warsztatów funkcje oprogramowania stosowanych w sterownikach marki LandiRenzo.
Jak podkreślił Robert Szenfeld z Landi Renzo Polska wiele zmian w oprogramowaniu przechodzi do systemu Evo z Omegasa Directa (do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny), który jest obecnie absolutnym topem wśród sterowników marki LandiRenzo.
Jedną z takich opcji (zaimplementowaną z Directa) jest możliwość podniesienia maksymalnego natężenia prądu zasilającego wtryskiwacze w czasie przełączania silnika na LPG. Funkcja ta niweluje mankamenty zasilania silników na LPG w niektórych samochodach, w czasie pierwszego przełączenia na gaz. Jest ona szczególnie istotna zimą, kiedy płynne (oleiste) zanieczyszczenia, mogące potencjalnie znaleźć się we wtryskiwaczach tężeją i mogą blokować ruch tłoczków oraz powodować zaburzenia w dawkowaniu paliwa gazowego. Chwilowe zwiększenie prądu (na 20 cykli otwarcia wtryskiwaczy) zwiększa siłę z jaką tłoczki są unoszone, co ułatwia pokonanie oporu stawianego przez potencjalne oleiste zanieczyszczenia. W ten sposób można uniknąć nieprawidłowej pracy silnika w momencie przełączania na gaz, co jest ważne zarówno z punktu widzenia kierowcy, który dzięki tej funkcji nie zauważa momentu przełączenia, jak i warsztatu, który nie musi usuwać mankamentów związanych z pierwszym (zimnym) przełączeniem silnika na LPG.
Funkcja ta jest także przydatna w czasie powrotu na zasilanie gazowe po hamowaniu silnikiem, kiedy przestaje działać funkcja "cut off" i wtryskiwacze zaczynają dawkować paliwo gazowe do silnika. W czasie hamowania silnikiem, nagromadzona w części niskociśnieniowej instalacji gazowej faza gazowa LPG znacznie zwiększa swoje ciśnienie, nawet do ponad 3 barów. W takiej sytuacji przewrócenie dawkowania LPG, czyli pokonanie sił pochodzących od ciśnienia nagromadzonego we wtryskiwaczach gazu wymaga zwiększonego natężenia prądu zasilającego wtryskiwacze, co także wspomaga funkcja "Podnieś maksymalne natężenie przy zmianie na gaz".
Funkcja "start&stop" jest znana już od wielu lat i stosowana w celu uruchamiana silnika bezpośrednio na gazie w samochodach wyposażonych w system start&stop oraz autach hybrydowych. Samochód z włączoną w systemie LPG funkcją "start&stop" musi mieć podłączony prawidłowo plus po zapłonie, tzn. musi on zanikać zaraz po wyłączeniu samochodu.
Jest to bardzo istotne, ponieważ w czasie pracy silnika z aktywnym systemem start&stop, unieruchomienie silnika w czasie postoju samochodu następuje bez zamykania elektrozaworów gazowych (na wielozaworze i w reduktorze lub jego pobliżu). Dzięki temu nie są jest słyszalne "cykanie" zaworów przy każdym wyłączeniu i rozruchu silnika w trybie start&stop, co w ruchu miejskim może stanowić pewnego rodzaju dyskomfort dla kierowcy. Natychmiastowy zanik plusa po stacyjce po wyłączeniu silnika (z woli kierowcy kluczykiem) powoduje, że zawory na zbiorniku i w reduktorze zamykają się. Pozostawienie ich w stanie otwartym (co występuje, gdy plus po stacyjce nie znika po wyłączeniu silnika przez kierowcę) może być potencjalnie niebezpieczne i dlatego prawidłowe podłączenie plusa po stacyjce jest tak istotne.
Bardzo ciekawą funkcją, której brakowało w starszych systemach Landi Renzo jest "rozpoznawanie tankowania". Jest to funkcja, która po wyczerpaniu zapasu gazu, co jest sygnalizowane sygnałem dźwiękowym (jego wyłączenie wymaga przełączenia silnika na zasilanie benzyną) i późniejszym jego zatankowaniu przełącza silnik na LPG.
Zdarzało się, że po zatankowaniu gazu kierowcy zapominali o przełączeniu silnika na LPG i pokonywali sporo kilometrów na 2-krotnie droższym paliwie zanim to zauważyli. Sam tego doświadczyłem.
Zaznaczenie w czasie konfiguracji systemu po montażu funkcji "Rozpoznawanie tankowania" powoduje, że jeśli samochód zostanie zatankowany (przynajmniej pół zbiornika) to instalacja ten fakt wykrywa i kolejne uruchomienie silnika nastąpi w stanie do przełączenia na LPG. Jeśli zostaną spełnione inne parametry, które pozwalają na przejście na zasilanie autogazem, silnik zostanie automatycznie przełączony na to paliwo. Z punktu widzenia kierowcy jest to bardzo ważna opcja, ponieważ jak widać pamięć ludzka jest czasami zawodna.
Wzbogacone o nowe oprogramowanie sterowniki LandiRenzo współpracują z dwoma typami wtryskiwaczy. Są to:
Jedne i drugie charakteryzują się dużą trwałością i odpornością na zanieczyszczenia, które potencjalnie mogą pojawić się w LPG.
Konstrukcja tych wtryskiwaczy powoduje, że są one także bardzo odporne na zjawisko "klejenia" w okresie niskich temperatur otoczenia, za co odpowiadają oleiste zanieczyszczenia, które mogą gromadzić się we wnętrzu wtryskiwaczy, najczęściej wskutek zaniedbań obsługowych i nieterminowego wymieniania filtrów (szczególnie fazy lotnej LPG).
W czasie szkolenia przedstawiono także działanie emulatorów ciśnienia benzyny LAP1 i LAP2, które dość szczegółowo omówiliśmy w wywiadzie pt. "Emulatory czujników ciśnienia benzyny Landirenzo" przeprowadzonym z Robertem Szenfeldem z Landi Renzo Polska. Emulatory ciśnienia benzyny LAP1 i LAP2 są autorskimi opracowaniami firmy Landi Renzo Polska.
To tylko kilka funkcji jakie oferują teraz sterowniki LandiRenzo, które w jeszcze większym stopniu usprawniają pracę systemów zasilania gazowego włoskiej firmy. Systemy LandiRenzo słyną ze stabilności parametrów utrzymywanych w czasie długotrwałej i intensywnej eksploatacji. Między innymi z tych powodów są one stosowane w nowych samochodach, w których instalacje gazowe są montowane w warunkach fabrycznych (OEM) oraz w formule 0 km.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
Cena: 423.00 zł
Cena: 405.00 zł
Cena: 1003.70 zł
Cena: 144.00 zł
Cena: 66.00 zł
Cena: 60.00 zł
Cena: 82.00 zł
Cena: 27.00 zł
Cena: 24.00 zł
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl