Ile może kosztować przejechanie 100 kilometrów? Trudno wyznaczyć górną granicę wydatków na pokonanie takiego dystansu, zresztą ewentualny rekord byłby w panującym klimacie ekonomicznym mało chwalebny. Co innego w drugą stronę! Okazuje się, że mając do dyspozycji odpowiedni samochód, można podróżować „prawie darmo”.
Niemcy to mają dobrze! Nie dość, że jest w czym u nich wybierać jeśli chodzi o samochody fabrycznie wyposażone w układy zasilania LPG, to jeszcze różne firmy starają się wprowadzać na rynek własne, coraz oszczędniejsze instalacje. Fahrmitgas (= jeździj na gazie), oferujący adaptacje ściśle dostosowane do konkretnych modeli aut i od lat współpracujący z Chevroletem w Niemczech, przedstawił koncept Matiza (odpowiednika sprzedawanego u nas Sparka), którego eksploatacja kosztuje jedyne 3 euro na każde 100 km. Śmiech, nie pieniądze!
Firma nie ograniczyła się wyłącznie do zamontowania odpowiedniego systemu. Trzycylindrowy, 0,8-litrowy silnik Matiza dostrojono pod kątem optymalnej współpracy ze 110-oktanowym paliwem, jakim jest LPG. Jednostka pracuje bardzo blisko granicy, powyżej której pojawiają się „stuki” (charakterystyczne dla starych samochodów napędzanych benzyną ołowiową), przez co osiąga wyższy moment obrotowy w średnim zakresie obrotów i niższe spalanie. Samochód otrzymał też popularny ostatnio system start/stop, który wyłącza motor po co najmniej 3 sekundach postoju i uruchamia go ponownie w mgnieniu oka za naciśnięciem przycisku. Ponadto, dla poprawy aerodynamiki zawieszenie obniżono o 30 mm, koła „obuto” zaś w opony Hankook Optima 4S o niskich oporach toczenia, ponieważ według obliczeń Fahrmitgas, aż 1 na 5 zatankowanych zbiorników zostaje w pełni zużyty na pokonanie tarcia.
Prototypowy Matiz legitymuje się emisją CO2 o 15% niższą niż jego seryjny odpowiednik, także zasilany LPG. Brak na razie konkretnych planów odnośnie wdrożenia go do produkcji, aczkolwiek firma Fahrmitgas aktualnie bada opłacalność takiego przedsięwzięcia. Gdyby się udało, już i tak tani samochód stałby się niemal darmowy! W każdym razie dla Niemców, bo czy dla nas 3 euro na 100 km to mało? Przy obecnym kursie to niemal 15 zł, a tyle możemy osiągnąć jadąc 10-letnim samochodem z silnikiem 1,6, np. Skodą Felicią czy Volkswagenem Polo z instalacją sekwencyjną. Rzecz w tym, że dla kierowcy zza Odry 3 euro to tyle, ile dla nas 3 zł. Niewiele, prawda?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl