Ford zdecydował się połączyć system alternatywnego zasilania autogazem ze sprawdzonym silnikiem 1,6 Duratec (z wielopunktowym, pośrednim wtryskiem paliwa). W duchu liczymy, że w biurach konstrukcyjnych producenta już trwają prace nad zaaplikowaniem napędu LPG nowej rodzinie jednostek EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem paliwa, z jednolitrowym trzycylindrowcem o mocy 125 KM na czele. Na razie jeszcze uzbrajamy się w cierpliwość – owoce fordowskiego downsizingu są młode i muszą dojrzeć na rynku, przez co rozumiemy wyeliminowanie ewentualnych „chorób wieku dziecięcego” oraz obniżenie kosztów z czasem (silniki EcoBoost, choć małe, są drogie, a i technologia autogazowa do jednostek typu DI do tanich na razie nie należy).
Wracamy jednak do Focusa. Jadąc na benzynie, osiąga on moc 120 KM, na gazie – nieodczuwalnie mniej, czyli 117 KM. Spalanie w trybie LPG jest oczywiście nieco wyższe niż podczas zasilania bezołowiową i wynosi 8 l/100 km (na paliwie bazowym 6 l/100 km), ale nawet mimo to widać ekologiczny potencjał autogazu, objawiający się w postaci niższej emisji dwutlenku węgla – 130 w miejsce 139 g/km, co plasuje Focusa LPG w klasie ekologicznej B, podczas gdy wersja benzynowa ląduje w kategorii C. Zbiornik LPG (torus, zamontowany we wnęce koła zapasowego zastąpionego zestawem naprawczym) mieści 40 l propanu-butanu, co oznacza, że zasięg na gazie wynosi aż 500 km. Ford deklaruje, że przynajmniej drugie tyle można przejechać na benzynie, ale potraktujmy to wyłącznie jako ciekawostkę, a nie informację o znaczeniu praktycznym.
Focus LPG będzie dostępny w Niemczech jako pięciodrzwiowy hatchback lub pojemne kombi. Tańsze o połowę paliwo zostanie jednak połączone z wyższymi wersjami wyposażenia – Trend i Titanium. Cennik modeli napędzanych autogazem startuje z poziomu 22950 euro, co oznacza, że za instalację LPG należy Fordowi dopłacić 2450 euro. W porównaniu do wartości całego samochodu to dość dużo, ale pamiętajmy, że po tamtej stronie Odry nawet montaże indywidualne kosztują ok. 2000 euro, a więc cena skalkulowana przez markę spod znaku błękitnego owalu okazuje się nieszczególnie wygórowana. Tym bardziej, że w jej ramach otrzymuje się gwarancję producenta na podzespoły systemu gazowego oraz, oczywiście, na całe auto. Focus na gaz dołącza na niemieckim rynku do modeli Fiesta, C-MAX i Mondeo, również oferowanych z opcjonalnymi układami LPG. Życzylibyśmy sobie, by rodzina niedrogich w eksploatacji Fordów zagościła także w polskich salonach sprzedaży tej marki, jednak przykład gamy BiFuel spod znaku Volkswagena, która w Niemczech obejmuje Polo, Golfa, Golfa Plus i Caddy, a u nas tylko ten ostatni model, nadwątla nasze nadzieje. Nigdy nie mówmy jednak nigdy!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl