Paliwa alternatywne wydają się tworzyć porozumienie ponad podziałami. Możemy mieć osobiste typy, preferencje i uprzedzenia, a producenci samochodów i tak zawsze wybiorą najkorzystniejsze rozwiązania z punktu widzenia ekologii i ekonomiki użytkowania. We Włoszech bardzo niedawno ruszyła sprzedaż Lancii napędzanych LPG.
W motoryzacji niczego nie można być już pewnym - Porsche produkuje terenówkę z dieslem pod maską, najszybszy Bentley w historii będzie napędzany bioetanolem, Jaguar oferuje wersje kombi swoich modeli... Tylko co w tym złego? Skoro kupujemy takie auta, to znaczy, że po prostu zmieniły się czasy, a wraz z nimi gusta i potrzeby. Czym prędzej powinno zmienić się także przeświadczenie niektórych z nas o tym, że LPG jest zarezerwowane dla mocno skorodowanych „prawie zabytków”. Nic z tego!
Podczas niedawnych targów w Genewie zadebiutowała linia Ecochic firmy Lancia. Na razie należą do niej dwa modele - Ypsilon i Musa, obydwa wyposażone w 1,4-litrowy silnik o mocy 77 KM, ochoczo popijający benzynę lub płynny gaz. Jednostka została specjalnie zmodyfikowana pod kątem nowego, cechującego się innymi własnościami fizykochemicznymi paliwa, przez specjalistów koncernu Fiat z działu FPT - Fiat Powertrain Technologies. Instalacje dedykowane przygotował włoski, ale i światowy potentat, Landi Renzo. Dzięki oficjalnej współpracyzachowano gwarancję producenta, a samochody są dystrybuowane przez sieć sprzedaży Lancii.
Nowe auta na gaz są na Półwyspie Apenińskim objęte systemem dopłat, zachęcającym do wymiany własnych czterech kółek na nowsze, bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska. Kupując Ypsilona lub Musę Ecochic, można odzyskać nawet 2000 euro - to tak, jakby nowoczesny system gazowy dostać w prezencie. Zamiast liczyć czas amortyzacji, można tym sposobem od razu zacząć oszczędzać na tańszych o połowę tankowaniach. Do tego naturalnie dochodzi świadomość niższej szkodliwości samochodu, dodatkowo wzmacniana mottem promującym ekologiczne modele: „Środowisko to luksus. Chcemy, by było nas na niego stać”.
W modelach Ecochic zamontowano zbiorniki toroidalne o objętości 39 l (użyteczna wynosi 31 l), które zajmują miejsce kół zapasowych. Tych ostatnich w ogóle nie ma - zastąpiono je zestawami naprawczymi, a więc przestrzeń bagażowa pozostaje w zupełności nienaruszona. Łączny zasięg na obydwu paliwach wynosi ok. 1300 km dla Ypsilona (w tym 425 na LPG) i 1200 km w wypadku Musy (419 km na LPG). Auta cechują się niską emisją CO2, oscylującą w granicach 120 g/km.
Nie podano niestety informacji o tym, czy nowe, „ekoszykowne” Lancie będą dostępne poza swoją ojczyzną. Elegancka marka z tarczą w herbie nie należy wprawdzie do liderów sprzedaży w Polsce, ale naszym zdaniem wzbogacenie oferty o wersje napędzane gazem mogłoby ożywić sprzedaż. O ile oczywiście góry nad zdrowym rozsądkiem nie wzięłoby utarte, wciąż pokutujące przekonanie, że gaz nie nadaje się do nowych samochodów z klasą. Gdyby tak było, linia Ecochic nigdy by nie powstała!
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl