A przełącznik? Na ten element zawsze zwracamy uwagę, zwłaszcza od kiedy mieliśmy do czynienia z wzorcowo zaadaptowanym do zasilania LPG Volkswagenem Caddy BiFuel. W Giulietcie mamy coś pomiędzy – ni to przełącznik jak z rynku wtórnego, ni to całkiem fabryczny. To znaczy, właściwie fabryczny, ale standardowy dla gazowych modeli grupy Fiat (np. Panda Natural Power ma taki sam), nie dopasowany estetycznie do wnętrza konkretnego modelu. Ale to drobiazg – gorzej, że po wyczerpaniu się gazu samochód w żaden sposób nie ostrzega kierowcy, a po prostu niepostrzeżenie przełącza się z powrotem na benzynę. Można niechcący ujechać spory kawałek, nim zauważy się uszczerbek na paliwowym budżecie. Do poprawki!
Trudna do zaakceptowania jest także cena systemu zasilania autogazem, za który należy zapłacić aż 10000 zł! Wydawałoby się, że efekt skali wynikający z produkcji seryjnej powinien obniżać koszty w stosunku do montaży indywidualnych, a tymczasem instalację w Alfie wyceniono porównywalnie z 2-3 podobnej klasy instalacjami dostępnymi w prywatnych warsztatach zajmujących się konwersjami. Po części na pewno można to wytłumaczyć dodatkowym nakładem pracy włożonej w przygotowanie silnika do zasilania LPG – włoscy inżynierowie opracowali nową głowicę ze wzmocnionymi zaworami i gniazdami zaworowymi oraz zoptymalizowaną pod kątem montażu wtryskiwaczy gazu. Dlatego też, choć komponenty dostarcza Landi Renzo, mamy tu do czynienia z czymś więcej niż klasycznym układem Omegas.
Tylko czy warto aż tyle za to dopłacać? Fiaty bez skarg znoszą wykonywane w ASO konwersje przy użyciu standardowych zestawów montażowych, a ich silniki nie są specjalnie dostosowywane do napędu LPG i mimo to nie cierpią. Cóż, odpowiedź na to pytanie przyniosą statystyki sprzedaży Giulietty, na które musimy trochę poczekać. Gdybyśmy jednak mieli brać pod uwagę tylko odczucia subiektywne, a nie cenę, bralibyśmy kompaktową Alfę w ciemno, bo to samochód, którym po prostu bardzo chce się jeździć. Co z tego, że instalacja gazowa zwróci się dopiero po 67900 km, czyli 3-4 latach użytkowania? Gdyby ktoś rozważał zakup Giulietty tak czy inaczej, powinien pomyśleć o opcji LPG, bo wersja benzynowa nigdy nic nie zaoszczędzi, a tak ma się trzy w jednym – styl, osiągi i perspektywę odzyskania części tego, co się na początku włożyło. A że autem jeździ się naprawdę przyjemnie, może ono na siebie zarobić szybciej niż szacujemy (w ujęciu czasowym oczywiście), bo frajda, jaką daje „włoszka” (temperamentna, ale łatwa w opanowaniu), każe wybierać okrężne trasy tylko po to, żeby jak najpóźniej móc się z nią rozstać. Kiedy dodać do tego LPG, jeździ się nie tylko „z Łodzi nad morze przez Zakopane”, ale w dodatku z prawą stopą bliżej podłogi, bo gdzieś w podświadomości zawsze się czuje, że dzięki LPG to mniej kosztuje. Czyżby kobieta idealna?
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl