Wśród przedstawionych samochodów znalazły się także dwa samochody zasilane LPG. Oba triumfowały w swoich kategoriach.
Ranking kosztów paliwa na dystansie 100 km powstał na podstawie wyników rzeczywistego średniego zużycia paliwa (50% miasto, 50% poza miastem), które uzyskano podczas jazd testowych. Do wyliczenia kosztów posłużyły ceny paliw z 20 września 2013 r.
Wśród najliczniej reprezentowanej klasy kompaktów najtańszym w eksploatacji samochodem okazała się Alfa Romeo Giulietta z silnikiem 1,4 TB 16V o mocy 120 KM wyposażona w instalację LPG. Według przedstawicieli Motoru tak skonfigurowany samochód zużył 10,3 l paliwa (LPG i benzyny) na 100 km. Ich łączny koszt wyniósł zaledwie 24 zł i 60 gr.
Jak twierdzi producent jednostka napędowa została całkowicie przeprojektowana do współpracy z instalacją LPG. Dodatkowy, alternatywny układ zasilania LPG zapewnia sekwencyjny wtrysk gazu do kanałów dolotowych silnika. Zapewnia on znakomite osiągi oraz wysoką kulturę pracy jednostki napędowej, które opisuje test: Alfa Romeo Giulietta LPG.
Najniższy w klasie koszt eksploatacji związany z paliwem to według przedstawicieli producenta kolejny argument za Alfą, która trzy lata temu została uznana przez Euro NCAP za najbezpieczniejszy samochód kompaktowy, mający doskonałe właściwości jezdne, które są zasługą zastosowanych rozwiązań (zmienne tryby jazdy D.N.A., dostosowujące osiągi samochodu do różnych warunków drogowych, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy Alfa Q2 czy kontrola trakcji VDC).
Giulietta osiągnęła drugi pod względem najniższych kosztów eksploatacji związanych z paliwem wynik wśród wszystkich 420 pojazdów. Liderem okazał się kolejny w zestawieniu samochód napędzany LPG - Dacia Logan MCV z silnikiem 1,2 (75 KM), która pokonuje 100 km za 23 zł i 40 gr. Średnie zużycie paliwa zanotowane przez redakcję Motoru w tym samochodzie wyniosło 9,8 l (LPG i benzyny) na 100 km. Logan MCV osiągając ten wynik wygrał w kategorii aut miejskich. Co ciekawe nawet samochody w kategorii mini, łącznie z triumfującym w niej Fiatem Pandą 1,3 Multjet, czy uchodzącym za wzór ekonomiki eksploatacji Fiatem 500 0,9 Twin Air osiągnęły gorsze wyniki (odpowiednio 28 zł i 92 gr oraz 31 zł i 86 gr).
Pomimo nielicznej reprezentacji okazało się, że samochody zasilane LPG oferują najniższe możliwe do uzyskania koszty eksploatacji, niższe nawet niż uzyskiwane przez ostatnio modne samochody hybrydowe. To, że w większości kategorii zwyciężyły samochody napędzane olejem napędowym czy benzyną wynika z nieobecności w nich modeli zasilanych LPG. Gdyby takie samochody znalazły się w rankingu Motoru w innych kategoriach prawdopopdobnie byłyby skazane na sukces.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl