Fiata z dedykowaną instalacją gazową można kupić od lat. Alfę Romeo też, tyle że nie w Polsce. Kiedy jednak na rodzimym, włoskim rynku pojawiły się Mito i Giulietta w odmianach LPG, polski importer zwietrzył dobry interes i szybko nadrobił zaległości. Od niedawna modele te można również w naszych salonach zamawiać z instalacjami gazowymi pochodzącymi od Landi Renzo, które pozwalają dużo zaoszczędzić, ale niestety najpierw trzeba sporo w nie zainwestować. Ale po kolei...
Giulietta to samochód, którego pochodzenie zobowiązuje go do oferowania kierowcy bardzo konkretnych wrażeń z jazdy i z samego obcowania z autem. Właściwości jezdne mają być sportowe, brzmienie silnika zabarwione rasową nutą, a ktokolwiek zasiądzie za kierownicą, ma czuć, że kompaktową Alfę zbudowano przede wszystkim z myślą o jego (lub jej) potrzebach. Z myślą zaś o portfelu właścicielki lub właściciela auto wyposażono w nowoczesny system aplikujący do komór spalania LPG zamiast benzyny.
Skutek jest rewelacyjny. Zmieniający ustawienia silnika i układu jezdnego system DNA można permanentnie ustawić w pozycji D (Dynamic; pozostałe to Normal i All Weather) i bez wyrzutów sumienia delektować się spontanicznymi reakcjami jednostki napędowej na polecenia wydawane prawą stopą, lepszą trakcją dzięki elektronicznej blokadzie mechanizmu różnicowego oraz pracującym z większym oporem i precyzją układem kierowniczym. Trudno nie odnieść wrażenia, że 120-konny silnik daje z siebie tyle, jakby był o jakieś 20 KM mocniejszy. A to dlatego, że jest! Dokonane przez nas pomiary na hamowni podwoziowej wykazały, że na benzynie motor uzyskuje 138, a na gazie nawet 143 KM! Tego jeszcze nie grali! Kiedy połączy się „gratisową” moc z niskimi kosztami paliwa i wygodną pozycją do jazdy, jaką oferuje dobrze wyprofilowany fotel (w testowym egzemplarzu pokryty skórzaną tapicerką), otrzymuje się samochód, z którego żal wysiadać.
Tym bardziej, że jednostka napędowa ma stosunkowo skromną pojemność skokową (1,4 l), a więc nadmierny apetyt na paliwo jej nie grozi. To jeszcze zachęca do korzystania z pełni możliwości układu jezdnego w trybie LPG, bo bez względu na styl jazdy trudno uzyskać średnie zużycie na poziomie ponad 10 l/100 km. Oczywiście, folgowanie sobie w mieście zaowocuje spalaniem w granicach nawet 12 l gazu na 100 km, ale dzięki efektywnemu tempomatowi można z nawiązką nadrobić straty w trasie. Szkoda tylko, że w wersji LPG zdemontowano system start-stop, seryjnie montowany w benzynowych egzemplarzach z takim samym silnikiem (co ciekawe, według danych producenta nie powoduje to jednak wzrostu średniego zapotrzebowania na benzynę ani emisji CO2 – na benzynie wynosi ona nadal 149 g/km, na gazie spada do 134 g/km). Inaczej niż włoskie samochody sprzed lat, Giulietta nie boi się szybkiej jazdy i nie przyprawia kierowcy o gęsią skórkę niespokojnym zachowaniem – choć może zabrzmieć to jak obelga dla „alfisti”, jeździ jak dobre auto... niemieckie! Jest stabilna i przewidywalna, a polecenia wydawane kierownicą wykonuje posłusznie i precyzyjnie.
A instalacja gazowa? Spisuje się na medal, choć momentami na srebrny raczej niż złoty. Przełączenie na gaz po porannym rozruchu następuje wcześnie i odbywa się bardzo płynnie, a toroidalny zbiornik umieszczony we wnęce koła zapasowego ma ok. 38 l pojemności, co przy jeździe bez szaleństw wystarczy nawet na 400 km bez tankowania. Nie ma jednak nic za darmo – montaż praktycznego zbiornika wymusił podniesienie podłogi bagażnika i zmniejszenie jego objętości o 75 l, do 275 l. Całą operację przeprowadzono jednak estetycznie i profesjonalnie, jak na montaż fabryczny przystało (Alfa nie jest konwertowana w serwisach – przyjeżdża „zagazowana” z Włoch). Wlew LPG umieszczono pod klapką wlewu benzyny, gdzie jest łatwo dostępny i wygodny w obsłudze, tyle że za każdym razem trzeba wkręcać przejściówkę z dużym zaworem.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl