Zużycie paliwa
Fizyki nie da się oszukać, więc 265 KM potrzebuje pokaźnej porcji „paszy”, by ochoczo galopować po zaprzęgnięciu do komfortowej „karocy”. 13-15 l/100 km w jeździe miejskiej (według wskazań komputera pokładowego) to wynik, na który należy się mentalnie przygotować. Przy cenach rzędu 5,53 zł/l benzyny oznacza to, że koszt pokonania 100 km oscyluje w granicach 72-83 zł. Już słyszymy głosy mówiących, że jak kogoś stać na Q5, to powinien mieć i na benzynę. Niewątpliwie ma, ale po co płacić więcej, kiedy można mniej?
Obliczenie spalania LPG to jednak w tym przypadku większa operacja. Według firmy AC, zużycie paliwa przez samochód z systemem STAG-400 DPI to gaz w ilości 120% spalania wskazywanego przez komputer pokładowy plus średnio 2 l benzyny na 100 km.
W praktyce okazało się, że w zależności od warunków eksploatacji i stylu jazdy zużycie paliwa, a właściwie paliw było bardzo zróżnicowane. Zużycie benzyny stanowiło od około 16% do blisko 46% zużycia LPG.
Na jednym z odcinków testowych samochód zużył 10,88 l LPG i 4,99 l benzyny na każde 100 km. Koszt paliwa na 100 km wynosi zatem około 54 zł (2,44 zł/l LPG i 5,53 zł/l benzyny). Na innym odcinku pokonanym w mniej dynamicznym stylu zużycie paliwa wyniosło 9,36 l LPG i 1,5 l benzyny na 100 km, co daje koszt około 31 zł/100 km.
Odejmując te kwoty od kosztów eksploatacji na benzynie (opierające się na wskazaniach komputera pokładowego) okazuje się, że oszczędności wynoszą około 30-40 zł na każde 100 km. Nawet biorąc pod uwagę, że komputer nieco zaniża zużycie benzyny i przyjmując realne oszczędności na poziomie 30 zł/100 km okazuje się, że na każdych 10 tys. km w kieszeni zostaje nam 3 tys. zł.
Montaż
Kwestia estetyki montażu instalacji LPG w testowanym aucie badawczym AC S.A. podzieliła naszą redakcję. O ile porządek panujący w komorze silnika i ogólna estetyka wykonanej konwersji dobrze świadczą o montażystach AC, o tyle lokalizacja przełącznika wywoływała kontrowersje. Jedni narzekali na fatalny kąt jego pochylenia i utrudnioną kontrolę podczas jazdy. W opinii innych (przy świadomości, że jest to pojazd testowy) jest to drobiazg niewart wspomnienia. Niemniej jednak, dysponując tak estetycznym przełącznikiem (który zresztą, dyskretnie podświetlony, nie rozprasza podczas jazdy nocą), warto umieścić go w miejscu lepiej widocznym i ergonomicznym.
Wlew gazu znalazł się w najbardziej typowym obecnie miejscu - w zderzaku, po stronie wlewu benzyny, co ułatwia tankowanie obu paliw. Jeden irytujący drobiazg: śruby użyte do przykręcenia wlewu gazu już skorodowały, mimo że instalacja do starych nie należy. Tak nie powinno być. Wielki zbiornik w bagażniku także nie dodaje urody ani nie ułatwia zagospodarowania wnętrza, lecz broni się, ponieważ ma być przede wszystkim pojemny.
Po lewej stronie kierownicy natomiast, przy drzwiach (czyli w wygodnym do obsługi miejscu), przytwierdzono nieco topornie wyglądający rejestrator parametrów pracy instalacji LPG i auta z lampką kontrolną. Pozwala on „zanotować" w systemie (poprzez wciśnięcie guzika) moment wystąpienia niepożądanego lub nieoczekiwanego zachowania samochodu w celu późniejszego sprawdzenia, czy i jaki wpływ miała na to instalacja gazowa.
Przypomnijmy, że auto ma charakter badawczy. Może i jest niepraktyczne, ale w tym samochodzie pojemność zbiornika czy dostęp do niego mają prawo górować nad funkcjonalnością i ergonomią. Ważne, żeby „Q-piątka” działała poprawnie i pozwalała testować nowe rozwiązania i ulepszenia tych już istniejących. Stan, w jakim ją zastaliśmy, jest przejściowy i z pewnością nieraz jeszcze się zmieni – wszystko w imię znalezienia najbardziej wydajnych komponentów i poprawnych ustawień.
Podsumowanie
Puryści powiedzieliby, że montowanie jakichś „ustrojstw” na eleganckiej desce rozdzielczej Audi Q5 to barbarzyństwo, ale trzeba pamiętać, że bez testów z bezpośrednim udziałem samochodów nie da się opracować i wprowadzić na rynek niezawodnych i efektywnych urządzeń, takich jak STAG-400 DPI. Naszym zdaniem można i trzeba wybaczyć AC, że postępuje z dostojnym Audi jak doktor Frankenstein ze swoim potworem, zwłaszcza że planowany efekt wydaje się zdecydowanie mniej kontrowersyjny. Testując samochód badawczy mieliśmy więcej niż zwykle wyrozumiałości względem kwestii estetycznych czy funkcjonalnych, a prawda jest taka, że nawet z wątpliwej urody rejestratorem parametrów na desce rozdzielczej Audi Q5 zrobiło na nas dobre wrażenie poziomem dopracowania systemu i umiarkowanym zapotrzebowaniem na benzynę (bo że gazu pali sporo, to przy tej pojemności skokowej silnika normalne). Wygląda na to, że nie tylko w technologii wtrysku gazu w fazie ciekłej przyszłość konwertowania na zasilanie gazowe silników z wtryskiem bezpośrednim.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl