Zaletą całego układu jest pojemny zbiornik LPG. Umieszczony we wnęce koła zapasowego torus mieści w praktyce 32 l tańszego paliwa, a więc nawet pomimo wygórowanego zapotrzebowania silnika na życiodajną ciecz powinien zapewnić autu zasięg na jednym tankowaniu oscylujący wokół 300 km. To wystarczająco dużo, zwłaszcza jak na samochód o wybitnie miejskim charakterze. Dzięki zastąpieniu koła zestawem naprawczym, cały bagażnik – choć skromny – pozostaje do dyspozycji kierowcy i pasażerów.
Podsumowując, instalacja gazowa jest najjaśniejszym punktem całego samochodu. Nie mamy nic do stylu czy charakteru samej Pandy (wszechobecny motyw zaokrąglonego kwadratu czyni ją oryginalną i rozpoznawalną), jednak zawiódł nas 0,9-litrowy TwinAir turbo. 85 KM (na hamowni prawie 88 na gazie i niemal 94 na benzynie – to dopiero bonus!) i 145 Nm (na hamowni wyszło 155 na gazie i 164 na benzynie) obiecują wiele, ale okazuje się to obietnica bez pokrycia, bo w rzeczywistości, poza sterylnymi laboratoriami, w których dokonuje się pomiarów na potrzeby normy NEDC, nie da się bez jakichś wyrzeczeń pogodzić dobrych osiągów z niskim zużyciem paliwa. Trzeba wybrać jedno i albo „kręcić” silnik wysoko (pomimo że maksymalny obrotowy jest dostępny – według naszych pomiarów – już przy 2500, a jego lwia część nawet poniżej 2000 obr/min), albo walczyć o każdą kroplę gazu w poczuciu, że oznacza to dynamikę na poziomie wózka akumulatorowego. Ostatnią deską ratunku ma być tryb Eco, w którym silnik ma obniżone parametry, jednak brak zapału do jazdy w standardowym zakresie nie zachęca do korzystania zeń.
System podpowiadający moment zmiany biegu na wyższy jeszcze potwierdza rozziew pomiędzy oszczędzaniem paliwa a przyjemnością z jazdy – stosując się do jego sugestii, będziemy „zapinać” kolejne przełożenia w takich momentach, że dodanie gazu nie przyniesie w subiektywnym odczuciu kierującego żadnego efektu. Prędkość pozostanie praktycznie na tym samym poziomie, o spontanicznej reakcji i odczuwalnym przyspieszeniu nie ma mowy. Jeżeli tak ma wyglądać downsizing i ratowanie silników spalinowych przed śmiercią w kwiecie wieku, to my dziękujemy i poprosimy już w zamian auta elektryczne. A póki co, bierzcie Pandy 1,2 FIRE, nim zabraknie. Może nie będą oszczędniejsze (choć po adaptacji na LPG trudno będzie odczuć różnicę w stosunku do wersji TwinAir), ale na pewno tańsze w zakupie (o 8000 zł, czyli równowartość dwóch instalacji LPG!) i mniej frustrujące w eksploatacji – przynajmniej dostaje się to, za co się zapłaciło.
Zobacz stronę producenta:
Tartariniwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl