Producent podaje w folderach, że 1,4-litrowy silnik (z konwencjonalnym wtryskiem pośrednim) generuje taką samą moc (90 KM) na każdym z dwóch paliw. Jedynie moment obrotowy ma nieznacznie spadać – ze 130 Nm na benzynie do 124 na gazie. Nasze pomiary wykazały jednak co innego: wprawdzie w trybie LPG pojawia się pewien ubytek mocy, ale z prawie 98 KM do 93 KM, więc mimo straty 5 KM i tak silnik na gazie jest w rzeczywistości mocniejszy niż na papierze. Co do momentu obrotowego, dane fabryczne niemal pokrywają się z rzeczywistymi, choć spadek jest niższy – ze 126 do 124 Nm. W ramach ciekawostki nadmieńmy, że według Opla Corsa LPG (choć cięższa o elementy instalacji gazowej) przyspiesza lepiej niż odpowiednik wyłącznie benzynowy. Wprawdzie tylko o 0,1 s (13,9 zamiast 14 s podczas rozpędzania od 0 do 100 km/h), ale zawsze. A co z wynikami zużycia paliwa? Tutaj też realna eksploatacja odbiega od deklaracji producenta, ale to akurat nikogo już chyba nie dziwi.
Opel twierdzi bowiem, że maluchowi wystarcza średnio (czytaj: w cyklu mieszanym) 7 l LPG na 100 km. Jesteśmy w stanie uwierzyć, że można osiągać takie rezultaty podczas niespiesznej jazdy drogami podmiejskimi, przy prędkościach rzędu 70-90 km/h, ale użytkowanie auta w mieście i na autostradach odsyła podobne wyniki w sferę marzeń i pobożnych życzeń. Nie przeszkadza to jednak pokonywać 350 km na jednym tankowaniu (przypomnijmy: zbiornik mieści 33,6 l gazu), a przy odrobinie samozaparcia i w sprzyjających warunkach drogowych można wydłużyć zasięg do 400 km, co oznacza średnie spalanie na poziomie 8,4-9,6 l/100 km. Dla porównania, jadąc na benzynie Corsa potrzebuje 7-8 l/100 km, co przy obecnych cenach paliw (4,36 zł/l benzyny i 1,93 zł/l LPG) przekłada się na koszty w wysokości 30,52-34,88 zł/100 km na benzynie i 16,21-18,53 zł/100 km na LPG. Co 100 km z kieszeni ubywa więc o 14-16 zł mniej, co jest oczywiście bardzo miłe, ale naturalnie rodzi pytanie: ile trzeba dopłacić, by móc z takiego przywileju korzystać?
Teoretycznie 5000 zł, bo o tyle Corsa LPG jest droższa od odpowiednika z takim samym silnikiem bez instalacji gazowej, ale gdyby porównywać z odmianą wyposażoną w układ start/stop (notabene szkoda, że wersja na gaz tego systemu nie ma, a przecież dałoby się połączyć zalety jednego i drugiego, jak robi np. Skoda w nowej Fabii), różnica topnieje do 3800 zł. Przy średnio 15 zł oszczędności na każdych 100 km, taka kwota zwraca się po zaledwie 25300 km jazdy, czyli nie później niż po dwóch latach mało intensywnej jazdy. Gdyby ktoś natomiast nosił się z zamiarem kupienia małego Opla jako narzędzia pracy, będzie mógł liczyć zysk „na czysto” po pół roku od zakupu. Corsa z dieslem pod maską w stosunku do wariantu gazowego nie zwróci się nigdy – zawsze będzie droższa w eksploatacji, a do tego kosztuje znacznie więcej w salonie (o co najmniej 7100 zł więcej niż odmiana LPGTEC).
Skoda Fabia już może zacząć się bać – Opel Corsa LPG ceni się podobnie, a oferuje dobry kompromis między dwiema wersjami gazowej „czeszki” (1,0 MPI i 1,2 TSI): nie cierpi na niedostatki mocy (90 KM to troszkę więcej niż w sam raz) i obchodzi się bez dotrysków benzyny czy dolewek środków stabilizujących do paliwa. Poza tym, Opel jest lepiej postrzegany niż Skoda – motywem przewodnim kampanii reklamowej nowej Astry jest „drażnienie” klasy premium, a Fabia i spółka nadal uchodzą w świadomości wielu kierowców za coraz lepsze jakościowo, ale jednak tańsze i uboższe odpowiedniki Volkswagenów. Będzie hit sprzedaży? Niech jeszcze inżynierowie zajmą się kwestią stylu, w jakim silnik przełącza się z gazu na benzynę, a Corsa będzie mogła zacząć szykować sobie koronę królowej gazowych maluchów.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl