Funkcję elektrycznego hamowania odzyskowego można wyłączyć przełączając tryb jazdy na „Snow”, co jest zalecane w czasie eksploatacji pojazdu na śliskiej nawierzchni, ponieważ zapobiega możliwości zablokowania tylnego koła (zmniejszenie możliwości wystąpienia poślizgu).
Pojazd jest również wyposażony w hamulec pomocniczy, który uruchamia się pedałem z lewej strony, a zwalnia cięgłem pod tablicą przyrządów (rozwiązanie podobne do stosowanego w samochodach Mercedes-Benz).
Nadwozie
Nadwozie Re-volta (importowane z Francji) jest wykonane z polietylenu. Składa się ono z dwóch połówek, które na miejscu w zakładzie w Pruszkowie są łączone za pomocą klejenia oraz z wykorzystaniem połączeń gwintowych. Tworzywo jest barwione w całej objętości, nie wymaga zatem lakierowania. Dodatkowe elementy polietylenowe w kolorze nadwozia to pokrywy (przednia i tylna) oraz drzwi boczne. Zastosowane duże powierzchnie przeszklone zapewniają dobrą widoczność, jednak stosunkowo szerokie słupki przednie ograniczają nieco pole wiedzenia, do czego w czasie prowadzenia pojazdu trzeba się przyzwyczaić.
Dostęp do wnętrza umożliwiają unoszone do góry skrzydłowe drzwi z prawej strony nadwozia. W pozycji zamkniętej są one dociągane do otworu drzwiowego i blokowane elektrycznie. W szybach bocznych znajdują się niewielkie, otwierane szybki, umożliwiające wentylację niewielkiego wnętrza. W oświetleniu zewnętrznym z wyjątkiem oświetlenia głównego zastosowano lampy diodowe minimalizujące zużycie energii elektrycznej. Przednia szyba jest ogrzewana i wyposażona w wycieraczkę oczyszczającą większą jej część (od słupka do słupka), co jest bardzo ważne z uwagi na wspomniane wcześniej szerokie słupki przednie.
Nadwozie pojazdu jest dwumiejscowe, kierowca i pasażer siedzą jeden za drugim. Zajęcie miejsca pasażera ułatwia przesuwany fotel kierowcy. Pozycja zarówno kierowcy oraz pasażera nie jest zbyt wygodna, obaj siedzą w dużym rozkroku, trzymając stopy obok tunelu mieszczącego baterię. Pasażer musi dodatkowo zmieścić pomiędzy kolanami oparcie fotela kierowcy. Na obu fotelach zastosowano pasy bezpieczeństwa, stanowiące jedyny element bezpieczeństwa biernego w jaki wyposażono pojazd.
Wyposażenie
Tablica przyrządów ogranicza się do jednego zespolonego wskaźnika, który zawiera prędkościomierz, drogomierz, wskaźnik chwilowego zużycia energii i działania elektrycznego hamowania odzyskowego, wskaźnik naładowania baterii akumulatorów, tryb pracy układu przeniesienia napędu oraz kontrolki działania oświetlenia zewnętrznego. Po prawej stronie znajduje się przełącznik zmiany pracy układu napędowego z oznaczeniami stosowanymi w przekładniach automatycznych (D, N, R) oraz główny wyłącznik prądu. Przełączenie trybu pracy można dokonać tylko przy wciśniętym pedale hamulca, podobnie jak w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów. Po włączeniu „biegu wstecznego” załącza się kamera cofania, umieszczona w tylnej części pojazdu, przekazująca obraz na wyświetlacz zamontowany na tablicy przyrządów (jest to element wyposażenia opcjonalnego).
W osłonie kolumny kierowniczej znajduje się stacyjka włączająca obwody elektryczne układu napędowego. Po lewej stronie znajduje się przełącznik trybu pracy układu napędowego (Eco, Sport i wspomniany wcześniej Snow), ogrzewania, wnętrza, ogrzewania fotela kierowcy (opcja), ogrzewanie przedniej szyby oraz włącznik świateł. Prezentowany egzemplarz był również wyposażony w radioodtwarzacz, który także jest jednym z elementów wyposażenia dodatkowego.
Opcjonalnym wyposażeniem Re-volta może być także elektryczne ogrzewanie postojowe. Opracowano je we współpracy ze znaną firmą Webasto. Specjalny pilot umożliwia zaprogramowanie włączenia ogrzewania przed uruchomieniem samochodu. Warunkiem działania systemu jest jego podłączenie do sieci w czasie postoju.
Wrażenia z jazdy
Prowadzenie samochodu, który nie ma skrzyni biegów jest bardzo łatwe, pojazd jest bardzo zwrotny, co jest dużą zaletą w warunkach ruchu miejskiego. Oprócz dużego skrętu kół zwrotność poprawia elastyczne zamontowanie tylnego wahacza, który powoduje nieznaczne pochylenie koła napędowego w zakręcie. Cecha ta poprawia również prowadzenie pojazdu po torze krzywoliniowym przy wyższych prędkościach.
Duża zwrotność to znakomita cecha pojazdu miejskiego, jednak działanie układu kierowniczego, szczególnie przy niewielkich prędkościach budzi pewne wątpliwości, ponieważ koła nie mają tendencji powrotu do jazdy na wprost. Przy wyższych prędkościach jest już znacznie lepiej z uwagi na wyższe opory ruchu, które pozytywnie wpływają na stabilizację kierunku jazdy na wprost.
Jazda Re-voltem po naszych drogach wymaga dużej wprawy, ponieważ wzięcie dziury w nawierzchni pomiędzy koła na niewiele się zdaje, z pewnością zaliczymy ją tylnym kołem (napędowym).
W świetle polskiego prawa do kierowania Re-voltem wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii A, ponieważ jest on rejestrowany jako motocykl. Budzi to duże kontrowersje na polskim rynku, bo praktycznie w całej UE kierowanie tym pojazdem jest możliwe przy posiadaniu prawa jazdy zarówno kategorii A jak i B, co wynika z przepisów unijnych o równoważności praw jazdy. Niestety Polska nie stosuje tego prawa, ponieważ nie jest ono obligatoryjne.
Rygorystyczne podejście do uprawnień wymaganych do kierowania Re-Voltem, pomimo że dziwne, wynika z przepisów prawa. Co jednak jeśli pierwsze pojazdy skończą 3 lata i zaczną odwiedzać stacje kontroli pojazdów w celu wykonania badania technicznego. Jak wykorzystując standardowe stanowisko rolkowe przeprowadzić ocenę skuteczności działania układu hamulcowego w pojeździe trójkołowym? Ciekawe czy urzędnicy przemyśleli tę kwestię? Z naszej wiedzy wynika, że jedyne stanowisko rolkowe do badania układu hamulcowego pojazdów trójkołowych znajduje się w firmie Impact Automotive Technologies, która produkuje Re-volta.
Podsumowanie
Re-volt jest pojazdem, którego przeznaczeniem jest przemieszczanie się w warunkach ruchu miejskiego. Ułatwiają to niewielkie wymiary zewnętrzne i związana z tym duża zwrotność. Autonomia na realnym poziomie około 70 km jest w większości przypadków zupełnie wystarczająca, a koszty jakie ponosi użytkownik pokonując taki dystans według przedstawicieli producenta zamykają się kwotą 3 zł. Pojazd charakteryzuje się zerową emisją, co także jest bardzo ważne w centrach miast. Upowszechnienie samochodów elektrycznych z pewnością może przyczynić się do poprawy warunków życia w dużych aglomeracjach. Wszystkie wymienione cechy to niewątpliwe atuty Re-volta, jednak samochód ma jedną podstawową wadę jaką na naszym rynku jest cena. Blisko 70 tys. zł w warunkach naszego kraju to dość duża kwota jak za samochód, który oprócz możliwości przewozu 2 osób nie oferuje zbyt wiele, choćby w zakresie przestrzeni bagażowej. Samochód jest jednak bardzo popularny za granicą (w Niemczech i Szwajcarii ulokowano już kilkaset pojazdów). Popularność ta nie wynika bezpośrednio ze świadomości ekologicznej użytkowników tylko z podejścia tamtejszych władz. To one kreują tę świadomość oferując dopłaty do ekologicznych technologii, w tym do pojazdów elektrycznych. Są to kwoty rzędu kilku tysięcy euro, co powoduje, że zakup Re-volta może ograniczyć się nawet do kwoty 40% wyjściowej ceny pojazdu. Jednak w tych krajach aspekt ekologii postrzega się w szerszym ujęciu i takie wydatki państwa są z pewnością mniejsze niż nakłady na ochronę zdrowia i leczenie chorób wynikających z zanieczyszczenia atmosfery jakie powoduje klasyczna motoryzacja. Niestety nasze władze nie są jeszcze w stanie w ten sposób postrzegać rzeczywistości.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl