rządu
Do napędu mechanizmu rozrządu zastosowano praktycznie bezobsługową przekładnię łańcuchową, a wałek rozrządu zaworów dolotowych wyposażono w mechanizm regulacji czasów otwarcia (zmienne fazy rozrządu), współpracujący z układem zasilania.
Kadłub silnikaKadłub silnika 1,4 TSI jest odlewem żeliwnym (żeliwo szare z grafitem płatkowym), w którym wykonano wzmocnienia niezbędne do przejęcia wysokich obciążeń mechanicznych, wynikających z dużego stopnia wysilenia.
Tłoki
Tłoki, w porównaniu do wersji z podwójnym doładowaniem, są znacznie „odchudzone”, co osiągnięto dzięki zmniejszeniu m. in. grubości płaszcza. Dzięki obniżeniu masy tłoków zmniejszono siły bezwładności powstające w czasie zmiany kierunku ruchu.
Części prowadzące tłoków są pokrywane warstwą grafitu, co poprawia współpracę z tulejami cylindrowymi, szczególnie w pierwszym okresie eksploatacji, kiedy silnik się „układa”.
fot. VolkswagenTurbosprężarka silnika 1,4 TSIKorbowody
Korbowody są stalowymi odkuwkami, w których płaszczyzna podziału stopy powstaje przez jej rozłupywanie (stopa korbowodu musi być dzielona z uwagi na konieczność połączenia z czopem wału korbowego). Na bocznych płaszczyznach stopy (w płaszczyźnie podziału) wykonuje się nacięcia (karby), które powodują, że pokrywa stopy odłupuje się w ściśle określonym miejscu. Stopa jest pasowana z pokrywą na płaszczyźnie przełomu, której nie trzeba dodatkowo obrabiać. Powierzchnia styku jest unikalna dla każdego korbowodu, co eliminuje możliwość zamiany pokryw w korbowodach, np. w czasie naprawy silnika.
Turbosprężarka
fot. VolkswagenChłodnica powietrza doładowującego (powietrze - ciecz chłodząca) jest zintegrowana z kolektorem dolotowym. Pod nim widoczna jest elektryczna pompa cyrkulacyjna, która wymusza przepływ cieczy w układzie chłodzenia turbosprężarki i chłodnicy powietrza doładowującego. Jego wymiennik ciepła jest umieszczony w przedniej części pojazduTurbosprężarka silnika 1,4 TSI (90 kW) ma zmniejszone w stosunku do mocniejszych wersji wymiary, a maksymalne ciśnienie doładowania wynosi 1,8 bara. Wychodzące z turbosprężarki sprężone powietrze ma podwyższoną temperaturę, co z punktu widzenia zasilania silnika nie jest korzystne, ponieważ wraz ze wzrostem temperatury spada jego gęstość, a tym samym zmniejsza się napełnianie cylindrów. Aby to poprawić, temperatura powietrza kierowanego do silnika jest obniżana w chłodnicy powietrza doładowującego (intercoolerze).
Chłodnica powietrza doładowującego
Element ten jest praktycznie niewidoczny z zewnątrz (nie ma klasycznego wymiennika ciepła). Chłodnica jest elementem składowym wykonanego z tworzywa sztucznego kolektora dolotowego. Jest to chłodnica typu powietrze-ciecz chłodząca, która jest włączona w oddzielny od silnika układ chłodzenia.
fot. VolkswagenWysokociśnieniowa pompa paliwa znajduje się na głowicy silnikaUkład chłodzenia
Z uwagi na zastosowanie chłodnicy powietrza doładowującego typu powietrze-ciecz chłodząca, silnik Leona jest wyposażony w dwa układy chłodzenia. Jeden z nich odpowiada za chłodzenie jednostki napędowej, drugi jest odpowiedzialny za chłodzenie powietrza doładowującego oraz turbosprężarki. Oba łączą się w dwu punktach i mają wspólny zbiornik wyrównawczy. Układ chłodzenia powietrza doładowującego korzysta z dodatkowej chłodnicy umieszczonej w przedniej części komory silnikowej, a obieg w nim wymusza elektryczna pompa cyrkulacyjna. W czasie pracy silnika turbosprężarka jest chłodzona olejem, który smaruje także jej łożyska. Układ chłodzenia cieczowego włącza się w zależności od potrzeb, przy spełnieniu ściśle określonych parametrów. Pompa pracuje także po wyłączeniu silnika w czasie do 480 s, zapobiegając tworzeniu korków parowych w układzie chłodzenia turbosprężarki.
Układ paliwowy
Pompa paliwa
fot. VolkswagenSześciootworowe wtryskiwacze oraz wysokie ciśnienie wtrysku zapewniają bardzo dobre rozpylenie paliwaW układzie paliwowym stosowane są dwie pompy. Pierwsza z nich, umieszczona w zbiorniku, tłoczy benzynę do komory silnikowej. Zamontowana na głowicy silnika pompa wysokiego ciśnienia podnosi jego wartość do 150 barów. Paliwo pod takim ciśnieniem przepływa do szyny paliwowej (wspólny kolektor, z którego są zasilane poszczególne wtryskiwacze).
Konstrukcja pompy wysokociśnieniowej charakteryzuje się minimalnym poborem mocy. Dzięki temu silnik zużywa mniej paliwa i emisja szkodliwych składników spalin zostanie ograniczana.
W celu ułatwienia rozruchu silnika (szczególnie w temperaturach ujemnych), pompa zapewnia bardzo szybkie osiągnięcie wysokiego ciśnienia w układzie. Producent deklaruje, że już po 0,5 s pracy rozrusznika ciśnienie w szynie paliwowej osiąga wartość 60 barów.
Wtryskiwacze
W silniku 1,4 TSI (90 kW) stosuje się 6-otworowe wtryskiwacze zamontowane pomiędzy zaworami dolotowymi a dolną płaszczyzną głowicy. Maksymalne ciśnienie wtrysku wynosi 150 barów.
Opis gazowego układu zasilania już w cz. III artykułu.