Konwersja samochodu wyposażonego w jednostkę napędową z bezpośrednim wtryskiem benzyny na napęd LPG nie stanowi dziś problemu. Rzecz w tym, że systemy gazowe do silników typu DI są droższe niż te do jednostek MPI, a nabywcom małych samochodów, takich jak Ibiza, trudniej to zaakceptować niż kupującym większe modele. Poza tym, maluchy mniej jeżdżą (i zazwyczaj po mieście), co sprawia, że nie każdemu odpowiada idea dotrysków benzyny, które – w niewielkim stopniu, ale jednak – uszczuplają oszczędności. Stąd decyzja, by instalację LPG montować do Ibizy 1,0 MPI – tak jest prościej i taniej, a zastąpienie benzyny gazem po rozgrzewce i przełączeniu całkowite.
Dedykowaną instalację do Ibizy opracowała w porozumieniu z importerem firma Czakram z Tarnowa, autoryzowany przedstawiciel BRC w Polsce. Nie jest to zresztą pierwszy owoc współpracy na linii hiszpańsko-polsko-włoskiej – umowa obowiązuje od 2015 r. i do tej pory można było kupić modele Mii, Leon i Ibiza poprzedniej generacji z przygotowanymi specjalnie do nich systemami. Seat Mii jest zresztą wyposażony w taki sam silnik, jaki pracuje pod maską opisywanej tu Ibizy, co na pewno ułatwiło pracę tarnowskim inżynierom. Dedykowane instalacje objęte są gwarancją na takich samych warunkach, jak całe samochody, a więc czteroletnią.
Czakram przygotował dla Ibizy rozwiązanie oparte na sterowniku Sequent 32, z mapą wtrysku dostrojoną pod kątem potrzeb i możliwości 75-konnego silnika 1,0 MPI. Po wykonaniu prototypowego montażu auto przekazano importerowi Seata w celu przeprowadzenia testów w warunkach codziennej eksploatacji. Próby na dystansie 10 tys. km potwierdziły solidność i niezawodność podzespołów instalacji i prawidłowość nastaw sterownika, dzięki czemu system dostał zielone światło i jest aktualnie wprowadzany do oferty salonów dealerskich w całej Polsce. Cena w momencie pisania tekstu była jeszcze nieznana, ale biorąc pod uwagę znaczną popularność dedykowanych systemów LPG do dostępnych dotychczas modeli – zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i flotowych – powinna zostać skalkulowana na rozsądnym poziomie, zachęcającym do wyboru tej opcji. My już ostrzymy sobie zęby na test – czy Ibiza 1,0 MPI wykaże się większym wigorem niż Skoda Fabia z podobną jednostką napędową? Damy znać, gdy tylko się przekonamy.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl