Pierwsza generacja Audi A5, pojazdu określanego jako 4-drzwiowe coupe (nadwozie typu liftback) była produkowana w latach 2007-2016.
Tej generacji pojazd (Audi A5 Sportback), pochodzący z 2010 r. wyposażony w silnik 2.0 TFSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny trafił do warsztatu Fach-Mistrz z Krasnegostawu w województwie lubelskim.
Prezentowane Audi A5 Sportback 2.0 TFSI miało w chwili montażu instalacji LPG przebieg ponad 400 tys. km.
Zasilana przez bezpośredni wtrysk benzyny, turbodoładowana jednostka napędowa 2.0 TFSI (kod silnika CDNC) dysponuje mocą 211 KM (155 kW) przy 6000 obr./min. oraz osiąga maksymalną wartość momentu obrotowego na poziomie 350 Nm. Jest ona dostępna w szerokim zakresie prędkości obrotowych (od 1500 do 4200 obr./min.).
Po dogłębnej analizie technicznej auta (zastosowanie endoskopu w celu sprawdzenia kolektorów i zaworów) okazało się, że silnik 2.0 TFSI w Audi A5 Sportback z przebiegiem ponad 400 tys. km jest w perfekcyjnym stanie technicznym. Wykonana diagnostyka utwierdziła nas w przekonaniu że jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny przy zgodnym z zaleceniami producenta serwisowaniu mogą osiągać duże przebiegi.
Krzysztof Koszowski, Fach-Mistrz
Za przygotowanie paliwa gazowego (zmiana stanu skupienia z ciekłego na gazowy) oraz utrzymanie go pod odpowiednim (do zasilania wtryskiwaczy gazowych) ciśnieniem odpowiada reduktor-parownik RRIS 02 HD. Wedle zapewnień firmy Romano jest on jednym z najmocniejszych urządzeń w swojej klasie.
Jego wydajność zapewnia możliwość zasilania LPG w stanie gazowym jednostek napędowych o mocach do 360 KM przy zachowaniu stabilnych parametrów odparowanego gazu (temperatura i ciśnienie) nawet przy dużych obciążeniach.
Reduktor zaopatruje w paliwo gazowe instalację dotryskową, czyli sekwencyjny wtrysk LPG w fazie gazowej z dotryskiem benzyny, firmy Romano. Niewielkie porcje benzyny dawkowane w czasie pracy na gazie, przez umieszczone w komorach spalania wtryskiwacze benzynowe, zabezpieczają je przed uszkodzeniem. Zapewniają im chłodzenie i usuwają z końcówek wtryskiwaczy produkty spalania. Oznacza to jednak, że silnik w czasie pracy na gazie oprócz LPG zużywa także niewielką ilość benzyny.
Dystrybutorem samochodowych instalacji gazowych marki Romano jest firma Elpigaz.
3 letnia gwarancja bez limitu przebiegu kilometrów na komponenty mechaniczne instalacji LPG i 5 letnia na sterownik potwierdzają wysoką jakość instalacji Romano.
Za sterowanie pracą wtryskiwaczy gazowych, uruchamianie wtryskiwaczy benzynowych i utrzymanie niewielkiego zużycia LPG oraz ograniczenia do minimum konsumpcji benzyny odpowiada sterownik Antonio firmy Romano. Według producenta zapewnia on zużycie benzyny na poziomie do 10% sumarycznego zużycia obu paliw przez silnik. Dysponuje także funkcją emulatora poziomu paliwa, ma możliwość automatycznej kalibracji poprzez OBD, współpracuje oczywiście z systemem start-stop oraz automatycznie kontroluje emulację wtryskiwaczy benzynowych. To tylko niektóre z możliwości sterownika Romano Antonio, którego oprogramowanie jest dedykowane do konkretnego kodu silnika.
LPG w stanie gazowym jest podawane do kanałów dolotowych silnika przez pojedyncze wtryskiwacze FAST2. Są to w pełni rozbieralne wtryskiwacze, dzięki czemu w razie potrzeby możliwe jest ich czyszczenie i regeneracja.
Zapewniają one precyzyjne dawkowanie paliwa gazowego dzięki niezwykle krótkim czasom otwarcia i zamknięcia wynoszącym odpowiednio 2,15 i 1,7 ms.
Paliwo gazowe jest przechowywane w zamontowanym w miejscu koła zapasowego zbiorniku toroidalnym o średnicy 600 i wysokości 220 mm, który dysponuje pojemnością geometryczną 45 l i mieści 36 l LPG w stanie ciekłym. Zbiornik wyprodukowały Grodkowskie Zakłady Wyrobów Metalowych (GZWM).
W prezentowanym Audi zamontowaliśmy pełny zestaw montażowy Romano dedykowany do silnika o konkretnym kodzie (CDNC). W Audi A5 z silnikiem 2.0 TFSI bardzo ważną kwestią jest odpowiednia emulacja czujnika ciśnienia benzyny. Jest to bardzo czytelnie i jasno opisane na schematach, które są dostarczane przez Romano wraz z oprogramowania do auta. Schematy i załączone zdjęcia bardzo przyspieszają proces montażu i pozwalają na dokładną kalibrację samochodu.
Krzysztof Koszowski, Fach-Mistrz
Wszystkie elementy instalacji gazowej, w których występuje LPG w stanie ciekłym są połączone z wykorzystaniem rurek termoplastycznych firmy Faro. Węże wodne (do ogrzewania reduktora) także pochodzą z firmy Faro.
Pomiar zużycia benzyny w czasie jazdy na gazie został wykonany przy użyciu specjalnego programu, który zapisuje ilość benzyny pobranej ze zbiornika.
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI przed montażem instalacji gazowej zużywało od 9 do 13 l benzyny na 100 km. Koszty użytkowania samochodu na benzynie wynosiły więc od 44,82 do 64,74 zł na 100 km (przy cenie benzyny 95-oktanowej wg notowania e-petrol z 3 kwietnia 2019 r. - 4,98 zł/l).
Po montażu instalacji gazowej samochód zużywa od 9 do 11 l LPG oraz 1-1,5 l benzyny co stanowi koszt od 24,42 do 31,23 zł na 100 km (przy cenie LPG wg notowania e-petrol z 3 kwietnia 2019 r. - 2,16 zł/l). Jak widać koszty użytkowania pojazdu spadły na LPG 2-krotnie w porównaniu z benzyną.
Firma istnieje od 40 lat. W montażu i obsłudze instalacji gazowych specjalizuje się od 18 lat. Dzięki stosowaniu wysokiej jakości komponentów jak i dbałości o szczegóły związane z montażem warsztat cieszy się dużą popularnością w regionie. Montujemy wszystkie typy instalacji gazowych począwszy od prezentowanego systemu do wtrysku bezpośredniego, poprzez układy do wtrysku pośredniego, kończąc na autach zabytkowych, w których wymagany jest montaż instalacji podciśnieniowej. Dzięki tak dużemu doświadczeniu, wykonaliśmy już ponad 5 tys. montaży, śmiało mogę stwierdzić że jesteśmy w stanie podołać nawet największym wyzwaniom.
Krzysztof Koszowski, Fach-Mistrz
Zobacz stronę producenta:
Romanowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl