Hybrydowy układ napędowy Corolli z 2022 r. o łącznej mocy 122 KM wykorzystuje spalinową jednostkę napędową o pojemności 1,8 litra i mocy 98 KM przy 5 200 obr./min.
Silnik ten osiąga maksymalną wartość momentu obrotowego 142 Nm przy 3 600 obr./min.
Jest to oczywiście silnik benzynowy z pośrednim wtryskiem benzyny, który można bez problemu poddać konwersji na zasilanie LPG.
W samochodzie Toyota Corolla z hybrydowym układem napędowym zastosowano gazowy układ zasilania firmy Landi Renzo. Został on zamontowany w warsztacie AEG Autogaz Auto Elektronika z Gorzowa Wielkopolskiego.
Firma Landi Renzo ma bardzo dobre instalacje gazowe, przede wszystkim bezawaryjne. Przygodę z autogazem zaczynałem właśnie od Landi Renzo. Później na rynku pojawiły się tańsze instalacje polskie, co spowodowało, że udział instalacji Landi Renzo nieco się zmniejszył ale teraz, już od kilkunastu lat systemy te z powodzeniem konkurują, także cenowo z instalacjami krajowymi. Moim zdaniem Landi Renzo jest jednak cały czas parę kroków przed naszymi producentami. Te systemy bardzo łatwo się programują i kalibrują i co najważniejsze parametry instalacji są utrzymywane w długim okresie użytkowania.
Rafał Rezler, właściciel AEG Autogaz Auto Elektronika
Zastosowano, zamontowany w miejscu koła zapasowego, toroidalny zbiornik LPG o średnicy 630 mm i wysokości 225 mm, który zapewnia pojemność geometryczną 56 l i możliwość zatankowania do 45 l autogazu.
Zawór tankowania autogazu zamontowano obok wlewu benzyny (pod klapką). Jest to zawór pełny, co oznacza, że nie wymaga on stosowania redukcji. Pistolet na stacji tankowania podłącza się bezpośrednio do kielicha wlewu LPG.
Jest to bardzo wygodne rozwiązanie ale niestety nie wszędzie można je zastosować z uwagi na ilość miejsca obok wlewu benzyny. Wtedy wykorzystuje się zawory przedłużane, które wymagają przy każdym tankowaniu wkręcaniu specjalnej redukcji (przejściówki).
Przewody termoplastyczne są znacznie łatwiejsze do układania pod samochodem i jak podkreśla właściciel AEG Autogaz Auto Elektronika jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego jego warsztat stosuje tego rodzaju rurki.
Jako przewody paliwowe stosujemy termoplastyczne rurki Faro. Przewody miedziane są po prostu bardzo drogie. Akurat w naszym przypadku cena wyparła praktycznie całkowicie stosowanie przewodów miedzianych. Poza tym przewody termoplastyczne znakomicie się układają w "zakamarkach" podwozia.
Rafał Rezler, właściciel AEG Autogaz Auto Elektronika
Firma AEG Autogaz Auto Elektronika stosuje termoplastyczne przewody paliwowe, którymi LPG w fazie ciekłej przepływa z zaworu tankowania do zbiornika LPG. Ze zbiornika faza ciekła LPG jest transportowana za pośrednictwem tego rodzaju przewodu do komory silnikowej i zamontowanych w niej elementów gazowego układu zasilania.
Pierwszym z nich jest elektrozawór gazowy umieszczonym już w komorze silnikowej. W tym konkretnym przypadku (w hybrydowej Corolli) elektrozawór jest integralną częścią reduktora-parownika, zastosowano bowiem...
Jest to klasyczny, jednostopniowy reduktor membranowy, którego wydajność pozwala na zasilanie jednostek napędowych o maksymalnych mocach do 217 KM.
Reduktor Landirenzo LI10 jest zintegrowany z elektrozaworem gazowym, który stanowi jego część wraz z filtrem fazy ciekłej LPG, który znajduje się pod pokrywką (mocowaną za pomocą trzech śrub).
Reduktor w prezentowanej hybrydowej Corolli zamontowano stosunkowo wysoko, ale jednak poniżej poziomu płynu w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia.
Znajduje się on za przednią, prawą lampą i jest zamontowany na fabrycznym wsporniku do reduktora Landirenzo LI10.
Dzięki takiemu umieszczeniu reduktora, wymiana wkładu filtra fazy ciekłej w czasie przeglądu instalacji jest bardzo prosta.
Dostęp do pokrywy filtra w reduktorze jest bardzo dobry.
Wykonywanie innych czynności obsługowo-naprawczych w obrębie reduktora, dzięki takiemu jego zamontowaniu, jest także znacznie ułatwione.
W hybrydowych Toyotach można by z powodzeniem zakładać mniejsze reduktory, na przykład Landirenzo LI02 ale z uwagi na duże przebiegi jakie wykonują te samochody, a są to pojazdy użytkowane jako taksówki, stosujemy w nich większe reduktory LI10, które mają wyższą wydajność. To się sprawdza bo mam takie auta, które zrobiły już blisko 300 000 km bez wymiany reduktora i wtryskiwaczy.
Rafał Rezler, właściciel AEG Autogaz Auto Elektronika
W reduktorze-parowniku Landirenzo LI10 LPG jest odparowywane, tzn. następuje zmiana stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na fazę gazową, która jest poddawana filtracji w filtrze fazy lotnej Landirenzo.
Oczyszczone z zanieczyszczeń mogących się pojawić w LPG po odparowaniu jest kierowane do listwy wtryskiwaczy.
Zastosowano listwę wtryskiwaczy AEB, która ma bardzo dobre opinie, zarówno wśród kierowców jak i warsztatów montujących, a w jednej z fabrycznych (zerokilometrowych) instalacji LPG w Skodzie Citigo listwa AEB była kompletowana nawet bez filtra fazy lotnej i także znakomicie sobie radziła.
Za pracę poszczególnych elementów instalacji gazowej odpowiada sterownik Landirenzo Omegas Evo OBD, który śledząc korekty benzynowego układu paliwowego tak wysterowuje pracę wtryskiwaczy gazowych, by miały one taką samą wartość jak w czasie kiedy auto jeździ na benzynie. Dzięki temu parametry pracy gazowego układu zasilania pozostają stabilne w długim okresie użytkowania.
Nie zmienia to jednak faktu, że nawet instalacje gazowe Landirenzo Omegas Evo OBD muszą być w odpowiednich okresach obsługiwane i w razie potrzeby serwisowane.
Jak wspomniał Pan Rafał Rezler, właściciel warsztatu AEG Autogaz Auto Elektronika, niektóre hybrydowe Toyoty mają już przebiegi sięgające blisko 300 000 km bez wymiany reduktorów czy wtryskiwaczy. Jest to z pewnością zasługa odpowiedniej obsługi instalacji.
Warunkiem długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji jest oczywiście wykonywanie serwisu instalacji w ściśle określonych terminach. W przypadku hybryd takie obsługi można z powodzeniem wykonywać co około 20 000 km, bo wiadomo, że te auta częściowo pracują w trybie elektrycznym i wtedy nie pracuje silnik spalinowy. Szacuję, że na dystansie 15 000 km około 10 000 km jest pokonywanych na gazie.
Rafał Rezler, właściciel AEG Autogaz Auto Elektronika
Hybrydowa Toyota Corolla poddana konwersji na zasilanie LPG zużywa (w zależności od stylu jazdy) od 4,5 l do 6 l LPG na każde 100 km (w mieście). W warunkach pozamiejskich zużycie wzrasta do 7,5-8 l LPG na 100 km, ponieważ hybrydowy układ napędowy nie jest wykorzystywany.
Oznacza to, że przejechanie 100 km w mieście kosztuje, UWAGA!, od 12,64 zł do 16,86 zł (cena LPG 2,81 zł/l wg notowania e-petrol z 19 lipca 2023 r.).
Pokonanie 100 km poza miastem kosztuje 21,08 do 22,48 zł.
Koszty eksploatacji na LPG samochodu hybrydowego są bardzo niskie za co odpowiada specyfika układu napędowego (w mieście) oraz, a może przede wszystkim, cena autogazu, którego litr jest obecnie tańszy od litra benzyny o 3,68 zł (różnica w cenie pomiędzy tymi paliwami jest wyższa od ceny LPG o 87 groszy).
Cena litra autogazu stanowi obecnie 43% ceny benzyny, co powoduje, że LPG jest teraz szczególnie opłacalne a okres zwrotu inwestycji w gazowy układ zasilania jest bardzo krótki.
W przypadku prezentowanej Corolli okres zwrotu kosztów zamontowania instalacji LPG wynosi niewiele ponad rok, co przy tak niskim zużyciu paliwa i zakładanym rocznym przebiegu na poziomie 20 000 km należy uznać za bardzo dobry wynik.
Porządna instalacja Landirenzo Omegas Evo zamontowana w warsztacie o dużej renomie, takim jak AEG Autogaz Auto Elektronika i właściwa jej obsługa to gwarancja bezawaryjnej pracy oraz niskiego zużycia paliwa w długim okresie eksploatacji.
I to jest ekologia. Ekologiczne paliwo w połączeniu z instalacją gazową wykorzystującą trwałe komponenty, których nie trzeba wymieniać co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Można? Można.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Sprawdź ofertę Landirenzo w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl