Do Filartechu dość często trafiają pojazdy wyposażone w jednostki napędowe o ponadprzeciętnej pojemności skokowej, z którymi firma sobie bardzo dobrze radzi. Świadczy o tym m.in. zadowolenie klientów wyrażane w formie opinii w Google.
Bardzo lubię konwersje aut z dużymi silnikami. Jednostki napędowe V8 kojarzą się z prawdziwą potężną motoryzacją (sam jeżdżę również V8 lecz w aucie innej marki). Montaż LPG w takich silnikach to nie tylko oszczędność finansowa, w grę wchodzi również ekologia.
Maciej Nowakowski, FILARTECH
Do artykułu na naszym portalu Filartech wytypował stosunkowo nowy pojazd. Jest nim pochodzący z 2018 r. Jeep Grand Cherokee SRT-8.
Do napędu tego samochodu zastosowano 8-cylindrowy silnik w układzie widlastym o pojemności skokowej 6 417 cm³ (V8 6.4). Jednostka napędowa osiąga moc maksymalną 468 KM (344 kW) przy 6 250 obr./min. oraz dysponuje momentem obrotowym o maksymalnej wartości 624 Nm, który jest osiągany przy 4 100 obr./min. Jest on przenoszony na koła obu osi za pośrednictwem 8-stopniowej, automatycznej skrzyni przekładniowej. Parametry silnika wcale nie są przesadzone, tym bardziej, że jest to wersja SRT-8, a auto waży około 2,5 tony. Widlasta ósemka zapewnia Jeepowi przyspieszenie do 100 km/h w 4,9 s.
Parametry silnika na takim poziomie oraz duża pojemność skokowa wymusiły zastosowanie odpowiednich komponentów w gazowym układzie zasilania. Jego pracę nadzoruje sterownik LPGTECH 328 OBD.
LPG jest przechowywane w toroidalnym zbiorniku zamontowanym w miejscu koła zapasowego. Zastosowano zbiornik firmy Bormech (Ø720 x 250 mm) o pojemności geometrycznej 80 l. Przy dopuszczalnym stopniu napełnienia 80%, zapewnianym przez wielozawór Tomasetto, mieści on 64 l LPG. Zbiornik jest napełniany poprzez pełny zawór tankowania firmy Certools, zamontowany pod klapką wlewu benzyny.
LPG przepływające przewodem termoplastycznym Faro 8 mm ze zbiornika trafia do dwóch elektrozaworów STAG E-01 BFC zamontowanych w pobliżu reduktorów Magic 3 Power. Zawory te sterują przepływem LPG do reduktorów i dalszej części gazowego układu zasilania, stanowiąc jedno z wielu zabezpieczeń stosowanych w samochodowych instalacjach gazowych. W sytuacji kiedy silnik nie pracuje lub pracuje na benzynie, elektrozawory pozostają zamknięte.
W elektrozaworach LPG znajdują się oczywiście filtry fazy ciekłej z wymiennymi wkładami.
W 2 reduktorach-parownikach Magic 3 Power firmy HL Propan następuje zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy (wytwarzana jest faza gazowa LPG). Wydajność pojedynczego reduktora pozwala na zasilanie jednostek napędowych o mocach do 350 KM. W sumie zatem wydajność reduktorów jest w stanie pokryć zapotrzebowanie na paliwo silnika o mocy nawet 700 KM.
Zapas wydajności w stosunku do mocy silnika Hemi zastosowanego w prezentowanym Jeepie wydaje się więcej niż wystarczający.
Powstająca w reduktorach faza gazowa LPG jest kierowana do 8 pojedynczych wtryskiwaczy TECH Yeti Solo. Zanim paliwo gazowe trafi do wtryskiwaczy jest oczyszczane w filtrach fazy lotnej. Zastosowano 2 filtry wyposażone we wkłady poliestrowe, które zapewniają odpowiedni dla zastosowanych wtryskiwaczy gazowych, stopień separacji zanieczyszczeń.
Zużycie paliwa takiego silnika nie jest małe ale to nie oznacza, że musi być drogo. Właśnie temu służy zastosowany w Jeepie gazowy układ zasilania.
Auto w trybie jazdy miejskiej przed konwersją na zasilanie LPG zużywało około:
Po konwersji samochód zużywa około:
Oszczędność na 100 km to 36,6 zł, na 1000 km 366 zł. Rocznie, przy przebiegu 20 000 km, oszczędność wyniesie 7 320 zł. Spora kwota, chyba warto zainwestować w gazowy układ zasilania.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl