Owszem, można mieć toczydełko rodem z rynkowego segmentu A z trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1 l – takie auto z natury zużywa mało paliwa, a po konwersji na napęd LPG jeździ prawie darmo. Aż dziw bierze, że z rury wydechowej nie lecą pieniądze! Statystyki sprzedaży pokazują jednak, że nie wszyscy kierują się kryterium jak najniższych kosztów eksploatacji – wszelkiej maści crossovery i SUV-y niezmiennie zyskują na popularności. Kupując mastodonta wielkości Jeepa Grand Cherokee trzeba więc „na dzień dobry” pogodzić się z większymi wydatkami, ale to nie znaczy, że nic nie da się zrobić. A przecież da się – instalacja LPG od ręki zmniejsza rachunki za tankowanie o ponad połowę.
W tym przypadku zadania zmiany nawyków żywieniowych „szerokiego” podjęła się firma Auto-Gaz Service z Mikołowa. Ponieważ w aucie z silnikiem o tak pokaźnej pojemności istotna jest również inna pojemność (zbiornika LPG), a przez to także częstotliwość jego napełniania, zacznijmy tym razem od końca. Końca samochodu. We wnęce koła zapasowego znalazła się toroidalna butla Stako o nominalnej objętości 88 l (użytkowo wchodzi 70,4 l), tankowana za pośrednictwem zamontowanego pod klapką wlewu paliwa zaworu, który nie wymaga wkręcania adaptera przy każdej wizycie przy dystrybutorze. I to było na tyle. A na przodzie?
Mózgiem całego przedsięwzięcia został sterownik STAG-300 ISA2 produkcji białostockiej firmy AC S.A., jednak na jego usługach są komponenty innych marek – wtryskiwacze Keihin i reduktor Prins. „Obce” podzespoły wykazują się jednak pełną subordynacją i bez dyskusji wypełniają polecenia wydawane przez elektronicznego zwierzchnika. W połowie drogi między komorą silnika a wnęką koła zapasowego, w kabinie, jest jeszcze oczywiście przełącznik rodzaju zasilania. Tutaj znalazł się on pod deską rozdzielczą (a dokładnie w miejscu, gdzie spotyka się ona z drzwiami), w okolicach dźwigni „nożnego hamulca ręcznego”. Znamy korzystniejsze lokalizacje, umożliwiające łatwiejszą obserwację wskazań poziomu gazu w zbiorniku, ale widocznie tak sobie zażyczył klient i wypada nam to uszanować. Zresztą, my szanujemy każdego, kto przerabia swój samochód na napęd LPG, bo to świadczy o zdrowym rozsądku.
Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń niezwykłych samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl