Cieszmy się kochać sedany klasy średniej, tak szybko odchodzą... Inwazja SUV-ów i crossoverów wszelkiej maści zabija vany i wiele mniej popularnych modeli segmentu D, czyli właśnie auta wielkości Accorda. Honda zapowiedziała już, że ten oferowany od niemal 40 lat model umrze bezpotomnie, a możliwe, że podobny los spotka Toyotę Avensis, Peugeota 508 i Citroëna C5. Tak, jak w przyrodzie, przetrwają najsilniejsi – Passat, Mondeo, Insignia oraz ich odpowiedniki marek premium (również niemieckich), na które zapotrzebowanie nie słabnie, a przynajmniej nie tak prędko.
Decyzję Hondy tym trudniej zrozumieć, gdy ma się przed oczami (a najlepiej siedzi za kierownicą) mocniejszą, twardszą i przyprawioną na sportowo odmianę Type S. Między jej przednimi kołami rozpycha się 2,4-litrowy silnik i-VTEC, typowo dla Hondy lubiący wysokie zakresy prędkości obrotowych – 201 KM swojej maksymalnej mocy osiąga przy 7000 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy (234 Nm) przy 4300 obr/min. To się musi przekładać na niemałe zużycie paliwa, a więc kwestia montażu instalacji LPG narzuca się właściwie sama...
Jako że silnik do ułomnych nie należy, oczekuje od sterownika systemu gazowego sprawnego zaspokajania jego paliwowych potrzeb i szybkiego wykonywania komend wydawanych przez kierowcę. Autoryzowany Serwis STAG Supral z Wrocławia zamontował więc pod maską zestaw oparty na elektronice STAG-4 QBOX PLUS, opracowany rzecz jasna przez AC S.A. z Białegostoku. Z katalogu producenta pochodzą także: reduktor (AC R01 model 250 w wersji „czerwonej”, do silników o mocy od 150 do 250 KM), czujnik ciśnienia (PS-02) oraz wtryskiwacze LPG (AC W03).
Wróćmy do kwestii zużycia paliwa. Accord potrzebuje w trasie 10-13 l gazu na 100 km, w mieście od 14,5 do nawet 18 l/100 km. Przydałby się więc odpowiednio pojemny zbiornik LPG, jednak wymiary wnęki koła zapasowego (mimo 18-calowych obręczy, standardowych dla wersji Type S) pozwoliły na zastosowanie butli o pojemności „tylko” 39,2 l, co w najlepszym razie wystarcza wprawdzie na niemal 400 km jazdy, ale w najgorszym zaledwie na nieco ponad 200. Coś za coś. Tankuje się za to wygodnie, przez złącze umieszczone pod klapką wlewu benzyny, a tempo, w jakim ubywa paliwa ze zbiornika, obserwować można na dogodnie umieszczonym przełączniku rodzaju zasilania.
Niektóre warsztaty podejmują się konwersji Hond tylko pod warunkiem zastosowania układu lubryfikacji gniazd zaworowych. Firma Supral radzi sobie z ryzykiem wzmożonej recesji gniazd inaczej – w sterowniku zamontowanym w Accordzie ustawiono 15-procentowy dotrysk benzyny powyżej 4000 obr/min, co akurat w „szlifierce” może oznaczać dość częste korzystanie z dodatkowej porcji paliwa konwencjonalnego, ale czego się nie robi dla świętego spokoju kierowcy i podniesienia żywotności jednostki napędowej... Gratulujemy dobrze wykonanej pracy, a innym warsztatom podpowiadamy: zwróćcie uwagę na jakość nadesłanych przez Supral zdjęć!
Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl