Samochód Honda CR-V, który opisujemy należy do właściciela firmy Teraz Auto Gaz, która w swoim warsztacie w Łodzi zajmuje się montażem i obsługą samochodowych instalacji gazowych.
W pojeździe wyprodukowanym w 2019 r. zastosowano silnik L15B7 VTC turbo. Jest 4-cylindrowa, rzędowa jednostka napędowa wyposażona w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny. W układzie rozrządu zastosowano po 4 zawory w każdym cylindrze. Zapewniają one znakomitą wymianę ładunku w komorach spalania silnika. Zawory sterowane są przez 2 wałki rozrządu na głowicy. Każdy z nich jest wyposażony w mechanizm zmiennych faz rozrządu.
W ten sposób skonfigurowana jednostka napędowa z pojemności skokowej 1497 cm³ (średnica x skok tłoka wynosi 73 x 89,4 mm) osiąga moc 193 KM (142 kW) przy 5 600 obr./min. oraz dysponuje momentem obrotowym o maksymalnej wartości wynoszącej 243 Nm, która jest dostępna już od 2 000 obr./min. i utrzymuje się aż do 5 000 obr./min.
Moment obrotowy jest przenoszony na koła za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni przekładniowej (CVT), która dzięki parametrom silnika ma niezbyt wiele pracy i warunkach jazdy miejskiej samochód porusza się ze stałą prędkością obrotową silnika wynoszącą około 1 500 obr./min. Ze skrzyni napęd trafia na wszystkie koła pojazdu.
Wszystkie wymienione rozwiązania wykorzystane w układzie napędowym wpisują się w stosowaną w samochodach Honda technologię Earth Dreams (Earth Dreams Technology), która ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa, a tym samym emisji szkodliwych składników spalin
Samochód został wyposażony w instalację LPG NEVO-SKY DIRECT model 2 firmy KME. Tak nazywa się sterownik instalacji, który jest według właściciela firmy Teraz Auto Gaz jednym z najlepszych na rynku rozwiązań do zasilania silników wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny.
Jest to instalacja dotryskowa, co oznacza, ze w czasie pracy silnika na LPG są uruchamiane wtryskiwacze benzynowe. Przepływające przez nie paliwo (benzyna) chroni je przed uszkodzeniem.
System NEVO-SKY DIRECT jest wyposażony w szereg możliwości, które pozwalają dostosować charakterystykę pracy gazowego układu zasilania do konkretnej jednostki napędowej z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Dzięki temu sterownik ten jest praktycznie uniwersalnym urządzeniem do zarządzania instalacjami gazowymi stosowanymi w tego typu jednostkach napędowych.
Z uwagi na bardzo rozbudowane możliwości sterownika NEVO-SKY DIRECT instalacje LPG firmy KME do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny są montowane jedynie przez sprawdzone i bardzo doświadczone warsztaty, które dodatkowo muszą przejść specjalistyczne szkolenia w zakresie możliwości konfiguracji tego sterownika.
Dotrysk benzyny przy zasilaniu silnika z bezpośrednim wtryskiem LPG w fazie gazowej jest niezbędny ale oferowane przez sterownik KME NEVO-SKY DIRECT zaawansowane funkcje pozwalają na takie skonfigurowanie instalacji, by maksymalnie obniżyć zużycie benzyny w czasie jazdy na LPG.
Wszystkie elementy gazowego układu zasilania, w których LPG występuje w stanie ciekłym są połączone za pomocą przewodów termoplastycznych Faro, które zdaniem warsztatu Teraz Auto Gaz są znacznie łatwiejsze w montażu i nie ulegają utlenianiu jak przewody miedziane.
Montaż instalacji LPG w Hondzie CR-V jest stosunkowo prosty, w komorze silnikowej jest sporo miejsca. Z uwagi na konieczność demontażu licznego osprzętu, trochę czasu pochłania demontaż kolektora dolotowego do montażu dysz podających LPG. Dość prosto przebiegła także kalibracja systemu NEVO-SKY DIRECT. Dużo bardziej wymagająca jest kalibracja drogowa w czasie której precyzyjnie koryguje się nastawy instalacji LPG w normalnych warunkach użytkowania.
Witold Szymaniak, właściciel warsztatu Teraz
Jak na te gabaryty i masę około 1,5 tony Honda CR-V zużywała stosunkowo niewiele benzyny. W mieście było to około 11 l na 100 km. W czasie jazdy pozamiejskiej 7,5-8 l na 100 km, średnio około 9 l na 100 km. Przy obecnych cenach benzyny (4,38 zł za litr wg notowania e-petrol z dnia 12.08.2020 r.) średni koszt przejechania 100 km Hondą CR-V z silnikiem 1.5 turbo wynosiłby blisko 40 zł.
Instalacja gazowa NEVO-SKY DIRECT dawkuje około 9 l LPG na 100 km oraz realizuje dotrysk benzyny w ilości 1,8 do 2 l na tym samym dystansie. Na LPG koszt przejechania 100 km wynosi zatem niecałe 27 zł (koszt LPG wg notowania e-petrol z dnia 12.08.2020 r. to 1,99 zł za litr). Oszczędność na każdych 100 km wynosi 13 zł w stosunku do kosztów przejechania 100 km na benzynie. Przy rocznym przebiegu rzędu 15 tys. km można zaoszczędzić blisko 2 000 zł.
Stosunkowo duży zbiornik LPG i umiarkowany apetyt na paliwo powodują, że samochód ma dość duży zasięg na LPG. Wynosi on około 500 km. Sporo jak na samochód tej wielkości.
Honda CR-V to kolejny przykład pojazdu wyposażonego w silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny, który pokazuje, że adaptacja na zasilanie LPG tego typu jednostek napędowych jest możliwa i daje wymierne korzyści ekonomiczne. Takie silniki powoli stają się codziennością w warsztatach, zatem każde doświadczenie w zakresie ich adaptacji na zasilanie LPG jest bardzo cenne.
Zobacz stronę producenta:
Polmoconwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl