Duże doświadczenie firmy ADGAZ pozwala na montaż instalacji gazowych w najnowszych samochodach wyposażonych w najbardziej skomplikowane układy zasilania z bezpośrednim i dualnym wtryskiem benzyny. Jak zauważa właściciel firmy Adam Stępień, dzięki stałemu postępowi w rozwoju samochodowych instalacji gazowych możliwe staje się konwertowanie na LPG coraz większej liczby, coraz bardziej skomplikowanych samochodów. Do tego jednak niezbędna jest wiedza, poparta lub wręcz wynikająca z dużego doświadczenia.
Jeszcze kilka lat temu, nie było instalacji do wielu silników z wtryskiem bezpośrednim nie mówiąc o układach dualnych. Obecnie bardzo się to zmieniło i wiele kwestii technicznych występujących we współczesnych jednostkach napędowych jest "ogarniętych" przez instalacje gazowe. Zużycie benzyny podczas jazdy na LPG kiedyś było znacznie wyższe. Obecnie zużycie benzyny w czasie pracy na LPG nie przekracza 10% w ogólnym zużyciu paliwa przez silnik.
Adam Stępień, właściciel firmy ADGAZ
Firma ADGAZ obsługuje większość samochodowych instalacji gazowych, które występują na polskim rynku (polskich i zagranicznych, w tym także systemów wtrysku ciekłego LPG) a do adaptacji na zasilanie LPG pojazdów stosowane są instalacje renomowanych firm, których systemy zasilania gazowego są sprawdzone poprzez długoletnią obecność na rynku.
Są to systemy następujących marek: BRC, ELPIGAZ, PRINS, OMVL, KME, STAG czy LOVATO.
Firma ADGAZ dokonuje adaptacji na zasilanie LPG wielu różnych samochodów. Są wśród nich także auta, których konwersja wymaga sporej wiedzy i dużego doświadczenia, ponieważ zastosowane w ich jednostkach napędowych rozwiązania "ekologiczne" są na tyle skomplikowane, że wymagają one doboru odpowiedniego systemu zasilania gazowego i jego strojenia, by działały poprawnie na LPG i osiągały niskie zużycie paliwa.
Taki samochód (Toyota Camry 2.5 Hybrid) gościł już na naszych "łamach". Było to jednak Camry z instalacją BRC Maestro.
W warsztacie ADGAZ hybrydowe Camry z 2021 r. poddano konwersji na zasilanie LPG z wykorzystaniem gazowego układu zasilania firmy KME z najnowszym sterownikiem NEVO-SKY DUAL, który jest jednostką sterującą pozwalającą na obsługiwanie silników z dualnym (pośrednio-bezpośrednim) wtryskiem paliwa.
W przypadku Toyoty system ma swoją nazwę własną. Nazywa się D-4S, a w hybrydowym Camry funkcjonuje on w 4-cylindrowej jednostce napędowej A25A-FXS o mocy 178 KM (131 kW).
Jest ona osiągana przy 5 700 obr./min. a maksymalny moment obrotowy tego silnika ma wartość 221 Nm. Jest ona dostępna od 3 600 obr./min. i utrzymuje się do 5 200 obr./min.
Silnik hybrydowej Toyoty Camry A25A-FXS został dostosowany do zasilania LPG z wykorzystaniem instalacji gazowej NEVO-SKY DUAL, której sterownik jest pierwszym opracowanym w KME – pojedynczym urządzeniem obsługującym silniki 4-cylindrowe z dualnym systemem wtryskowym, wyposażonym w 8 wtryskiwaczy benzynowych (4 pośrednie w kanałach dolotowych i 4, które dawkują benzynę bezpośrednio do komór spalania). Silniki 6- i 8-cylindrowe z wtryskiem dualnym nadal wymagają stosowania dwóch sterowników NEVO-SKY DUAL połączonych wiązką master-slave.
W części wysokociśnieniowej instalacji gazowej w hybrydowej Toyocie Camry zastosowano toroidalny zbiornik LPG (630 x 220 mm) zamontowany we wnęce koła zapasowego. Ma on pojemność geometryczną 56 l i mieści 44,8 l autogazu, który jest tankowany poprzez zamontowany pod klapką wlewu benzyny, zawór z krótką redukcją.
Ze zbiornika do komory silnikowej (dokładnie do elektrozaworu gazowego przy reduktorze) faza ciekła LPG przepływa za pośrednictwem przewodu termoplastycznego Faro (6 mm).
Za zmianę stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na gazową odpowiada reduktor STAG R01 w wersji 250 KM, z którego faza lotna jest kierowana do listwy wtryskowej KME Hawk. Wszystkie przewody gumowe (węże) w części niskociśnieniowej instalacji LPG są produktami firmy Parker.
Tak skonfigurowany gazowy układ paliwowy KME, w mieszanych warunkach eksploatacji, dawkuje około 6,5 l LPG oraz 0,5 l benzyny na każde 100 km, co kosztuje 21,89 zł (cena litra LPG 2,89 zł, cena litra benzyny 6,22 zł, wg notowania e-petrol z 17 stycznia 2024 r.).
Kolejnym ciekawym autem, które w ostatnim czasie opuściło warsztat firmy ADGAZ była Skoda Octavia z silnikiem DHFA 1.5 TSI o mocy 131 KM (96 kW) w którym zastosowano instalację gazową BRC Sequent Maestro, w skład której weszły następujące elementy:
Elementy części instalacji, w której LPG występuje w fazie ciekłej są połączone przewodem termoplastycznym Faro (6 mm). W części instalacji, w której znajduje się faza lotna LPG zastosowano przewody gumowe (węże) firmy Parker.
Wyposażona w system BRC Maestro Skoda Octavia z silnikiem 1.5 TSI (DHFA) zużywa średnio 7,5 l LPG i 0,6 l benzyny na 100 km, co generuje koszt 25,41 zł.
Systemy LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny to nie nowość na rynku, ale trzeba mieć świadomość, że im nowsze auta tym bardziej są one wymagające pod względem precyzji i jakości montażu, szczególnie jeśli mówimy o układach typu dual do silników 4-, 6- i 8-cylindrowych. Bardziej skomplikowane i czasochłonne jest także strojenie tych systemów. Czasem aby auto idealnie wystroić trzeba pokonać kilkadziesiąt kilometrów w różnych warunkach drogowych.
Adam Stępień, właściciel firmy ADGAZ
Z powyższych przykładów wynika, że montaż instalacji LPG do nowoczesnych jednostek napędowych jest jak najbardziej możliwy. Firma ADGAZ nie boi się adaptacji na zasilanie LPG nowoczesnych silników, także z wtryskiem dualnym, co pozwala użytkownikom pojazdów z takimi jednostkami obniżyć koszty użytkowania aut o połowę, nawet pomimo "mitycznego" dotrysku benzyny, który jak widać osiąga symboliczne wartości, które praktycznie nie wpływają na ekonomikę użytkowania.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl