Pomimo globalnego zamieszania wywołanego pandemią Covid 19 i wojną w Europie, rzadko kiedy zdarza się dzień bez komentarzy medialnych i wygłaszanych przez decydentów, w których przypominają nam o podwójnych wyzwaniach wynikających z zagrożenia zmianami klimatycznymi i złej jakości powietrza, która z kolei jest pokłosiem stosowania zanieczyszczających je paliw. Rzeczywiście, pod wieloma względami ten ostatni aspekt stanowi najbardziej bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Powodem około 4,2 mln przedwczesnych zgonów rocznie jest zanieczyszczenie powietrza. By sprostać tym wyzwaniom, jasnym i oczywistym celem jest spalinowy transport drogowy, ponieważ ponad miliard pojazdów jeździ po drogach, przyczyniając się do około 75% całkowitej emisji gazów cieplarnianych z transportu, który sam w sobie jest największym czynnikiem przyczyniającym się do globalnej zmiany klimatu. Wyzwanie potęguje fakt, że większość pojazdów jeżdżących obecnie po drogach ma żywotność ponad 15 lat i stanowi dużą część kapitału osobistego. Sprawia to, że perspektywa szybkiej wymiany na pojazdy alternatywne jest dość odległa.
Transportowany i przechowywany jako płyn, ale zużywany jako gaz, autogaz, którym jest LPG wykorzystywane do celów transportowych, może zapewnić czystszy, mniej emisyjny transport drogowy niż wiele obecnie dostępnych paliw alternatywnych. Autogaz jest opłacalnym, czystym, dostępnym i zrównoważonym alternatywnym paliwem transportowym i przewyższa benzynę, a zwłaszcza olej napędowy, a także niektóre inne paliwa alternatywne w większości badań porównujących efektywność środowiskową przeprowadzonych na całym świecie.
Ponieważ 97% miast na świecie liczących ponad 100 000 mieszkańców w krajach o niskim i średnim dochodzie obecnie nie spełnia wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia dotyczących jakości powietrza, pojazdy na gaz, które wykazują do 20% niższą emisję CO2 niż benzyna, 74% niższą emisję NOx niż olej napędowy i emitują tylko 20% cząstek stałych (PM) emitowanych na tradycyjnych paliwach, mogą znacznie poprawić jakość powietrza, w którym emisje NOx i PM mają negatywny wpływ na zdrowie ludzi.
Oprócz oferowania korzyści związanych z ograniczeniem zmian klimatu i jakości powietrza, skuteczne paliwo alternatywne musi być dostępne, akceptowalne i przystępne cenowo. Autogaz spełnia wszystkie te kryteria. LPG jest już najczęściej stosowanym paliwem alternatywnym na świecie, a coraz więcej krajów promuje jego wykorzystywanie, co prowadzi do wzrostu zużycia o ponad 40% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
Pomimo rosnącej popularności pojazdów elektrycznych, w 2020 roku sprzedaż pojazdów na gaz przekroczyła sprzedaż elektryków.
Bezpieczeństwo jest kluczowym kryterium przy wyborze pojazdu i tutaj autogaz ma bardzo dobre wyniki. Między innymi dzięki zbiornikom LPG, które są 20 razy bardziej odporne na przebicie i wytrzymują znacznie większe ciśnienie niż typowe zbiorniki na benzynę, samochód na gaz jest bezpiecznym wyborem.
Każdy kraj na świecie już teraz używa LPG w szerokim zakresie zastosowań. Pozwala to na szybką i niedrogą instalację urządzeń do tankowania LPG w dowolnym miejscu, od obszarów miejskich po tereny wiejskie. Ważną kwestią przy wyborze pojazdu jest cena zakupu i koszt paliwa. Biorąc pod uwagę, że żywotność wielu pojazdów obecnie poruszających się po drogach wynosi ponad 15 lat, wielką zaletą autogazu jest to, że istniejący pojazd można przerobić na zasilanie LPG stosunkowo niskim kosztem. Pomimo tej przewagi popyt pozostaje silnie skoncentrowany na niewielu rynkach w pięciu krajach. Turcja, Rosja, Korea Południowa, Polska i Ukraina łącznie odpowiadają za nieco mniej niż połowę światowej konsumpcji, podczas gdy pierwsza dziesiątka odpowiada za prawie 75%. Na tych rynkach wykorzystywane są zachęty podatkowe, które są niezbędnym krokiem, aby zapewnić, że nie tylko nakłady związane z autogazem są niskie, ale także koszty długoterminowej eksploatacji pojazdu są niskie. Sukces tych rynków pokazuje również, że przy prostych działaniach politycznych autogaz może błyskawicznie rosnąć w każdym kraju, stając się szybko głównym elementem czystego transportu.
Ponieważ wiele krajów na świecie dąży do osiągnięcia głębokich celów w zakresie dekarbonizacji, obserwuje się coraz większy ruch w kierunku niższego, a ostatecznie bezemisyjnego transportu drogowego. Ścieżka do osiągnięcia tych celów dla pojazdów napędzanych autogazem staje się coraz wyraźniejsza w miarę opracowywania LPG o niemal zerowej emisji - odnawialnego LPG (rLPG - renewable Liquified Petroleum Gas). Nadaje się on jako paliwo w już istniejących pojazdach zasilanych autogazem. rLPG zapewnia przyszłościowe rozwiązanie dla właścicieli pojazdów, operatorów infrastruktury paliwowej i rządów.
Nasz świat staje się coraz bardziej niskoemisyjny, a wszystkie sektory gospodarki muszą zwracać uwagę na emisję.
Ponieważ dzięki niskiej emisji, niskim kosztom i łatwości konwersji istniejących pojazdów, autogaz jest idealnym paliwem do szybkiej poprawy jakości powietrza w miastach i zmniejszenia ogólnego poziomu emisji gazów cieplarnianych w kraju. Pojazdy zasilane autogazem nie mają barier technologicznych do pokonania, a LPG jest powszechnie stosowany na całym świecie. Autogaz jest już dziś niskoemisyjnym paliwem, a wraz z pojawieniem się odnawialnego LPG, tania głęboka dekarbonizacja może sprawić, że autogaz stanie się również paliwem jutra w transporcie drogowym.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl