Wieści o rozkwicie kolejnych rynków autogazu na świecie gruchają jak petardy w sylwestrowy wieczór – właściwie nie ma tygodnia bez informacji o wzroście popytu na LPG jako paliwo samochodowe w jakimś zakątku naszego pozbawionego wszakże zakątków, bo kulistego globu. Żadna z nich nie nadchodzi jednak zza Morza Śródziemnego, mimo że w Afryce prowadzone są liczne kampanie na rzecz promocji gazu skroplonego. Rzecz w tym, że jest on tam przedstawiany jako bezpieczniejszy dla zdrowia zamiennik domowych paliw opałowych, a nie benzyny. Czyżby na Czarnym Lądzie zastosowanie propanu-butanu jako źródła energii dla silnika spalinowego było nieznane?
W dużym skrócie mówiąc, tak. Jedyne kraje, w których jeżdżą samochody na gaz w liczbie nie mieszczącej się w granicach błędu statystycznego, to Tunezja (10 tys. aut, 49 tys. ton konsumpcji LPG rocznie) i Algieria (200 tys. pojazdów, zużycie na poziomie 383 tys. ton w 2011 r. – efekt prowadzonej od lat 80. ubiegłego stulecia polityki państwa). Poza tymi dwoma północnoafrykańskimi państwami autogazu ze świecą szukać (choć może lepiej bez świecy...), a w każdym razie jest zjawiskiem egzotycznym. Trwają prace nad wprowadzeniem go w RPA, ale na tym etapie można mówić bardziej o przymiarkach (w najlepszym razie o programach pilotażowych) niż konkretnych działaniach.
Skoro skala zastosowania LPG w Afryce jest tak nikła, można by postrzegać Czarny Ląd jako ziemię obiecaną i rysującą się w jasnych barwach przyszłość światowej branży autogazu. Niestety, tak optymistyczne prognozy byłyby tylko... no właśnie, optymistycznymi prognozami. Wiele krajów afrykańskich zmaga się z biedą, a ich gospodarki opierają się w znacznej mierze na rolnictwie. Infrastruktura drogowa jest słabo rozwinięta, a samochody na drogach to japońscy weterani szos z przełomu lat 80. i 90. XX w., a nierzadko znacznie starsi. Czy w tej sytuacji możliwy jest rychły rozwój sektora autogazu? Obawiamy się, że nie, ale to nie zmienia faktu, że w dłuższej perspektywie Afryka rzeczywiście może zostać autogazowym eldorado. Nie będzie to pewnie za 5 lat, raczej także nie za 10, możliwe, że i nie za 15, ale LPG do tego momentu na pewno nie zniknie z energetycznej mapy świata, więc pozostaje nam czekać. A nuż w międzyczasie nastąpi jakiś nieoczekiwany przełom...
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl