Od początku 2020 r. rejestracje samochodów dostosowanych do zasilania LPG wzrosły we Francji pięciokrotnie w porównaniu z takim samym okresem 2019 r. Wzrost wyniósł 445%. Co więcej, tendencja ta cały czas się utrzymuje. We wrześniu 2020 r. sprzedaż aut LPG wzrosła o blisko 6,5% w ujęciu miesięcznym. Zarejestrowano 3 273 samochody wyposażone w gazowy układ zasilania LPG.
Jeszcze rok temu, we wrześniu 2019 r. tylko 50 kierowców zdecydowało się na zakup i rejestrację pojazdu wyposażonego w samochodową instalację gazową. Wtedy jednak oferta była ograniczona do jednego modelu - Fiata Tipo, w którym instalacja LPG wymagała dopłaty.
Od stycznia 2020 r. do sprzedaży we Francji trafiła Dacia Duster, w której cenę LPG zawarto w cenie pojazdu (bez żadnej dopłaty). LPG jest we Francji o połowę tańszy od benzyny i 40% od oleju napędowego dzięki obniżonemu opodatkowaniu.
Francuskie ministerstwo finansów uzasadnia to obniżoną emisją gazów cieplarnianych o 20% w porównaniu do klasycznych paliw silnikowych oraz nawet o 80% w przypadku zastosowania BioLPG (LPG pozyskanego ze źródeł odnawialnych).
Pomimo tego, że samochód zużywa 15% więcej LPG niż benzyny to oszczędności wynikające z różnic w cenach obu paliw powodują, że koszty użytkowania związane ulegają zmniejszeniu o 30%. Ponadto Duster napędzany LPG jest o 2 050 euro tańszy od wersji z silnikiem Diesla (z takim samym wyposażeniem). Sprawia to, że samochód z silnikiem o zapłonie samoczynnym (Diesla) nie jest przedmiotem zainteresowania klientów.
Z tego właśnie powodu nowe Dacie (Sandero i Sandero Stepway) są oferowane bez silników Diesla, które z powodzeniem zastępuje silnik TCe 100 ECO-G.
Obecnie instalacje LPG w Daciach są oferowane na rynku francuskim bez dopłat. Wcześniej LPG w Dusterze wymagało dopłaty 800 euro, a w Sandero 700 euro.
Jeszcze tańsza niż Duster TCe 100 ECO-G, który kosztuje 12 490 euro jest Dacia Sandero z tym samym silnikiem zasilanym LPG. Model ten stanowił ponad 50% rejestracji samochodów napędzanych LPG we Francji w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 roku. Nowe auta napędzane LPG we Francji (Renault Captur i Renault Clio) stanowiły odpowiednio 10% i 5% nowo rejestrowanych samochodów LPG.
Instalacje LPG w samochodach Dacia i Renault dostarcza firma Landi Renzo.
Sieć stacji LPG mogłaby zaopatrzyć flotę liczącą milion pojazdów, ale jest wykorzystywana tylko z 6-procentowym wskaźnikiem otwarcia i dostarcza paliwo gazowe dla około 200 000 samochodów. Dodatkowo BioLPG (produkowany ze źródeł odnawialnych) ma tę zaletę, że można go używać jak LPG na tych samych stacjach (z tą samą armaturą). Jest to niewątpliwa zaleta, która charakteryzuje niewiele alternatywnych (odnawialnych) źródeł energii.
Joël Pedessac, dyrektor zarządzający francuskiego Komitetu Butanu i Propanu
Nie wierzysz, że LPG się opłaca? Przelicz sam w Kalkulatorze gazeo.pl
Wiesz ile kosztuje instalacja LPG do Twojego auta?
Sprawdź na Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl