Przez ostatnie miesiące stawka cła nakładanego przez rosyjskie władze systematycznie topniała, by w sierpniu osiągnąć najniższy od 2010 r. poziom – 40,5 dolara za tonę. To prawie czterokrotnie mniej, niż importerzy musieli płacić pół roku wcześniej, w lutym. Wtedy cło wynosiło 200,3 dolara i wywołało lawinę komentarzy mówiących o rychłej zapaści sektora autogazu i końcu opłacalności eksploatacji samochodów napędzanych tym paliwem. Owszem, sprzedawcy gazu mają pewien powód do zmartwienia, ponieważ podwyżka uszczupli ich zyski, jednak nim przełoży się ona na stawki widniejące na pylonach i dystrybutorach, ma wszelką szansę rozejść się po kościach i w ogóle nie znaleźć odzwierciedlenia w cenach detalicznych.
A ile wynosi ta podwyżka? Z pozoru bardzo dużo, bo aż 86%, ale stawka przygotowana na wrzesień 2013 r. to nadal bezpieczny poziom 75,5 dolara za tonę. Do rekordowych wysokości daleko, a pamiętajmy też, że w październiku znów wszystko się zmieni. Wszystko zależy od notowań LPG na światowym rynku, które akurat w okresie od 15 lipca do 14 sierpnia były wysokie i „wywindowały” rosyjskie cło wyraźnie ponad wartość sprzed miesiąca. Bez związku ze stawką cła, która dopiero zacznie obowiązywać, autogaz nieco podrożał w drugiej połowie sierpnia (e-petrol.pl podał 21 VIII średnią cenę 2,32 zł/l, o 6 gr/l wyższą niż tydzień wcześniej), ale perspektywa oszczędzania 3,20 zamiast 3,30 zł na każdym zatankowanym litrze paliwa nie psuje nam humorów.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl