Świat zachłysnął się samochodami elektrycznymi – są ciche, praktycznie bezobsługowe i nie emitują absolutnie żadnych spalin. Wszystko pięknie, ale – jak powiedział klasyk – ważne, żeby plusy nie przesłoniły nam minusów. A tych minusów nie jest wcale mało: niewielki zasięg, praktyczny brak infrastruktury do szybkiego ładowania (przynajmniej w Polsce, ale i gdzie indziej na świecie nie wygląda to różowo) i w dużej mierze wyłącznie pozorna przyjazność dla środowiska, bez względu nawet na pochodzenie energii służącej do ładowania akumulatorów. Na tym tle LPG prezentuje się bardzo korzystnie: jest przystępne i powszechnie dostępne, a produkcja samochodów nim napędzanych nie wymaga przekopywania planety wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu rzadkich minerałów.
Taki też przekaz mieli dla zwiedzających targi EkoFlota 2017 przedstawiciele firm z branży autogazu – Prins Autogaz i Czakram. No, może nie mówili o metalach ziem rzadkich, ale o korzyściach finansowych dla firm i profitach dla środowiska naturalnego na pewno. Zresztą, posłuchajmy:
Operatorzy flot w Polsce, owszem, dodają czasem do swoich parków firmowych samochody elektryczne, ale bardziej ze względów wizerunkowych niż praktycznych. Zdarza się, że firmy kurierskie działające w obrębie jednego miasta wożą niewielkie przesyłki pojazdami typu EV (znamy przykład z Nissanem Leafem w roli głównej), ale na szerszą skalę elektryfikacja na razie nie jest możliwa. Autogaz natomiast zyskuje w oczach zarządców flot, stopniowo wypierając rządzącego sektorem aut firmowych diesla. Na dłuższą metę żadne paliwo nie jest bowiem w stanie konkurować z LPG pod względem kosztów paliwa i serwisu.
Instalacje gazowe dostępne są coraz częściej do samochodów nowych, co sprzyja zainteresowaniu nimi ze strony flot. Bez względu na to, czy systemy LPG montowane są przez producenta w fabryce czy przez dealera w przysalonowym serwisie, warunki gwarancji i interwały serwisowe pozostają takie same, jak w przypadku egzemplarzy jednopaliwowych, co sprawia, że auta pracują zgodnie ze swoim przeznaczeniem, bez dodatkowego czasu wymaganego na wykonanie czynności związanych z przeglądami. Wysoka bezawaryjność zarówno podzespołów układów zasilania gazem, jak i samych jednostek napędowych poddawanych konwersjom, stanowi dodatkową zachętę dla zarządców firmowych parków samochodowych przy podejmowaniu decyzji o zakupie modeli napędzanych LPG.
EkoFlota to impreza w pewnym sensie wybiegająca w przyszłość. Według większości prognoz, samochody elektryczne zawładną bowiem motoryzacją jutra, ale czy to oznacza, że imprezy dla branży flotowej powinny już dziś być poświęcone niemal w całości autom, które zamieniły oktany na elektrony? Nie twierdzimy, że nie należy ich promować, ale póki co na pewno nie w większym stopniu niż dużo bardziej praktyczne na co dzień auta z silnikami spalinowymi przystosowanymi do zasilania LPG – to one dowiozą nas do przyszłości.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl