Wersja sedan popularnego Aurisa to pewne zaskoczenie w zestawieniu, bowiem sedany z segmentu C nie cieszą się u nas szczególnym wzięciem. No ale jest, więc poświęćmy Corolli chwilę. Z instalacją fabryczną ani dedykowaną wprawdzie się jej nie dostanie, ale wielu dealerów Toyoty nie czyni przeszkód klientom, którzy chcą swoje egzemplarze konwertować we własnym zakresie. Mało tego, niektórzy mają nawet zawarte umowy z lokalnymi warsztatami o uznanej reputacji i oferują rozwiązanie bliskie systemom dedykowanym – nowe auto trafia do zakładu na montaż, a klient odbiera je z salonu już w wersji napędzanej LPG. Czyli można, tylko trzeba chcieć.
Kompaktowego Fiata można mieć z instalacją fabryczną (kombi i hatchback) lub dedykowaną (sedan, choć i pozostałe wersje można zamówić z systemami montowanymi na miejscu), ale jak znamy swobodne podejście polskiego importera do tematu LPG, wielu dealerów pewnie zgodziłoby się również na zakup wersji benzynowej i jej konwersję we własnym zakresie. Samochód pojawił się w sprzedaży dopiero w tym roku, więc spodziewamy się, że jego rynkowa pozycja tylko się z czasem umocni – przy tak korzystnej relacji ceny do wartości (którą jeszcze poprawia opcja gazowa) Tipo ma wszelkie zadatki na bestseller. A tych Fiat potrzebuje jak ryba wody...
O czasy, o obyczaje! Jeszcze nie tak dawno kompakty Toyoty w wersjach hatchback i sedan były tylko wersjami nadwoziowymi tego samego modelu, potem jednak nazwę Corolla oddano odmianie trójbryłowej, a warianty ze ściętym tyłem przemianowano na Aurisa. Ale że paleta silników zbliżona, japońskiego konkurenta Golfa można doposażyć w instalację LPG na podobnych zasadach, jak jego opisywaną już powyżej siostrę z „plecakiem”. W konwersji nie przeszkadza nawet obecność w gamie hybrydy, choć jak na adaptację tej konkretnej wersji zapatrują się dealerzy Toyoty, nie wiemy.
Ani reputacja Forda jako samochodu niespecjalnie nadającego się do zasilania gazem ani pojawienie się silników EcoBoost z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny nie przeszkodziły we wprowadzeniu do oferty wersji z dedykowaną instalacją LPG marki Prins. Rozwiązanie to nie należy do tanich, ale pozwala zasilać jednostkę napędową wyłącznie autogazem – bez dotrysków benzyny, a nawet bez fazy rozgrzewki na paliwie konwencjonalnym. Do floty firmowej jak znalazł!
Sądziliśmy z początku, że połowę modeli z listy lipcowych przebojów trzeba będzie pominąć, a tymczasem jesteśmy właśnie w połowie i jak na razie każdy prezentowany na niej samochód można kupić w wersji LPG lub łatwo go w takową przekształcić. Instalacja gazowa do Dacii to akurat nic nowego i obojętne, czy chodzi o Dustera czy jakąkolwiek inną propozycję z palety rumuńskiej marki – wszystkie modele oferowane są w odmianach napędzanych tańszym o połowę paliwem. Tak jak w przypadku listy włoskiej, dziwi nas jedynie to, że Duster nie uplasował się jeszcze wyżej. Może moda na SUV-y nie jest aż tak powszechna, jak się uważa.
No i wykrakaliśmy – na miejscu 5. Volkswagen Golf, którego konwertować „od nowości” nie ma jak. Ale za to na czwartym kolejna Toyota, a więc... jak wyżej, w przypadku Corolli i Aurisa.
Tutaj pojawia się pewna zagwozdka. Owszem, Astra – jak wiele innych modeli Opla – jest dostępna z fabryczną instalacją LPG, ale tylko w wersji sedan, bazującej jeszcze na poprzedniej generacji tego modelu. Wprawdzie Astra K jako hatchback i kombi może mieć silnik typu MPI (wolnossący 1,4 o mocy 100 KM), ale producent na razie nie łączy go z systemem zasilania gazem, a o ewentualnym pojawieniu się pod maską sprawdzonej jednostki 1,4 turbo póki co nie słychać. Czyli jakby można, ale nie do końca, więc nie łudzimy się, że to odmiany LPG zapracowały na tak wysoką pozycję kompaktu z Rüsselsheim.
Jak Skoda, to LPG być musi, prawda? Tak, choć w palecie dostępnych silników zaszły ostatnio pewne zmiany, które wpłynęły również na gazową stronę oferty. Znany z Citigo trzycylindrowiec o mocy 60 lub 75 KM pozostał, jednak znany dotąd 1,2 TSI został zastąpiony przez jednostkę jednolitrową, a więc jedna z opcji (ta wykorzystująca dotryski benzyny, ale też dająca więcej mocy i momentu obrotowego) wypadła z cennika. Być może tylko do czasu – dedykowana instalacja LPG do silnika 1,0 TSI trafiła ostatnio pod maskę większej Octavii, dlatego prawdopodobnie wystarczy uzbroić się w cierpliwość.
Spodziewaliście się tego? My też. I choć niespodzianka jest żadna, cieszy nas, że po latach królowania na listach sprzedaży samochodów małych i najmniejszych jesteśmy już na tyle zamożni, że najpopularniejszy model w Polsce to „kompakt z wartością dodaną”. A tym bardziej, że w cenniku Octavii są w tej chwili dwie wersje silnikowe łączone z LPG – wspomniana już powyżej 1,0 TSI i mocniejsza, czterocylindrowa 1,4 TSI. Ale najbardziej podoba nam się to, że 9 modeli z pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się samochodów w Polsce można mieć z instalacją gazową. Tak trzymać!
Zobacz stronę producenta:
Prinswczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl