Tipo dostępne jest w trzech wersjach nadwoziowych – jako sedan, hatchback i kombi. Zazwyczaj w przypadku odmian tego samego modelu różnice kończą się na kształcie tylnej części karoserii (i wszystkich aspektach praktycznych z tym związanych), zaś między przednimi kołami montowane są takie same jednostki napędowe. Ale nie tutaj – hatchback i kombi mogą mieć turbodoładowane silniki 1,4 T-Jet o mocy 120 KM, konwertowane fabrycznie w zakładzie Fiata w Turcji, skąd wyjeżdża Tipo, natomiast w sedanie montuje się wolnossące jednostki 95-konne, również o pojemności 1,4 l. Wspólnym mianownikiem jest motor 1,6 E-Torq o mocy 110 KM, łączony z automatyczną skrzynią biegów, ale w kręgu naszych zainteresowań pozostaje wersja 1,4.
Tipo z takim silnikiem nie można zamówić w salonie z instalacją fabryczną, ale Fiat właściwie od zawsze oferuje w Polsce opcję konwersji w serwisie. Wprawdzie Landi Renzo Polska nie dostarcza aktualnie zestawów montażowych do salonów włoskiej marki, ale testowany przez nas samochód dowodzi, że firma nosi się z takim zamiarem.
W trakcie trwania testu średnie zużycie LPG w cyklu mieszanym wyniosło 11,8 l na każde przejechane 100 km.
Pod maską zamontowano system Omegas Evo, z umieszczonym w głębi komory (nad spodnią osłoną silnika) reduktorem. Mimo dużej ilości przestrzeni i gotowych otworów technologicznych po lewej stronie silnika zdecydowano się na takie rozwiązanie, by parownik nie znajdował się powyżej lustra płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym.
Kiedy silnik rozgrzeje się i przełączy na zasilanie LPG, jedynym, co potrafi powstrzymać go przed dalszą pracą na tym paliwie jest wyczerpanie się jego zapasu w zbiorniku – Landi Renzo dostroiło mapę wtrysku w taki sposób, że w żadnym zakresie obciążeń i prędkości obrotowych nie pojawiają się dotryski benzyny. Przypomnijmy, że np. Skoda z dedykowaną instalacją LPG powyżej 3500 obr/min pracuje z 7-procentowym udziałem paliwa konwencjonalnego, a po przekroczeniu 4000 obr/min już wyłącznie na nim. Fiat benzyny potrzebuje tylko do rozruchu i rozgrzewki, a więc jadąc nim autostradą nie ryzykuje się uszczuplenia oszczędności. Inna sprawa, że 95-konny silnik nieszczególnie sprzyja zapędzaniu się na drogi z ograniczeniami prędkości powyżej 90 km/h. Jednostka T-Jet na pewno sprawdziłaby się lepiej, ale do sedana nie dostanie się jej za żadne pieniądze. Szkoda, bo Tipo w nią wyposażone nie wymagałoby zakupu filcowego kapelusza i zapuszczenia wąsów, najlepiej od razu siwych.
Po więcej szczegółów dotyczących auta i instalacji gazowej zapraszamy do obejrzenia naszego testu wideo. Życzymy miłego seansu!
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl