Coraz większa liczba producentów zaczyna dostrzegać możliwość zaistnienia w ciężkim transporcie, gdzie powszechnie stosowane są duże jednostki napędowe o zapłonie samoczynnym. Zastąpienie części dawki oleju napędowego tańszym LPG przyczynia się do zmniejszenia kosztów eksploatacji i zmniejszenia emisji (szczególnie cząstek stałych) w takich silnikach. Swoje systemy prezentowali Car-Gaz (Solaris Diesel), Elpigaz (DegaMix) oraz Europegas (Oscar-N Diesel). Należy jednak wspomnieć o innych polskich producentach, którzy także opracowują tego typu systemy lub są w końcowej fazie ich testów. Wśród tych ostatnich można wymienić system STAG Diesel, który w odróżnieniu od wcześniej wymienionych jest systemem sekwencyjnym. W oparciu o 4 podstawowe czujniki (MAP, sonda lambda, czujnik spalania stukowego i czujnik temperatury spalin) system dąży do zastąpienia jak największej części dawki oleju napędowego gazem. Jeśli któryś z czujników wykryje nieprawidłową pracę silnika, automatycznie zwiększa się udział oleju napędowego. Proces taki odbywa się w czasie rzeczywistym w trakcie pracy silnika. Według przedstawicieli producenta, dzięki takiej strategii działania można zastąpić nawet ponad 50% dawki paliwa bazowego odparowanym LPG. Nawet na biegu jałowym niewielka część dawki paliwa (1%) jest zastępowana gazem.
O pracach nad swoim systemem do silników Diesla informowali również przedstawiciele AG Centrum. System ten jest cały czas badany i w odpowiednim momencie pojawi się na rynku. Zgodnie ze swą filozofią, firma nie pokazuje produktów niedopracowanych i nieprzebadanych, dlatego na targach pojawił się nie kompletny system, a tylko sterownik. Z założenia, produkt ma być bardzo prosty w konfiguracji. Stosowane w sterowniku algorytmy pozwolą na kontrolowanie procesu spalania w silniku, aby przy dążeniu do maksymalnego wykorzystania LPG w silnikach o ZS nie spowodować zmniejszenia trwałości jednostki napędowej. Zapowiedź przygotowywanego układu gazowo-dieslowskiego po raz drugi można było zobaczyć także na stoisku firmy Lecho.
Polskim rynkiem gazodiesla interesują się także producenci spoza Polski, o czym świadczy choćby obecność litewskiej firmy UAB, która oferuje systemy zasilania gazowego pod marką EGS (EuroGasService). Instalacja EGS Diesel jest klasycznym systemem dotrysku gazu do układu dolotowego silnika Diesla. Sterownik tego systemu ma funkcję autokalibracji, co znacznie ułatwia jego strojenie.
Na GasShow wystawiała się także firma Global Gas, która zajmuje się dystrybucją systemów Blue Power, w tym także Blue Power Diesel, na rynkach wschodnich. System jest oferowany zarówno w wersji LPG, jak i metanowej. Według danych producenta, w wersji LPG do 50% dawki paliwa może zostać zastąpione gazem. Przy zastosowaniu metanu, olej napędowy można zastąpić nawet w 70%.
Lubryfikatory
Stałą częścią ekspozycji stały się układy chroniące zawory i gniazda zaworowe silników zasilanych LPG/CNG przed przedwczesnym zużyciem. Coraz popularniejsze lubryfikatory, podobnie jak i systemy zasilania gazowego, również stale się rozwijają, by lepiej spełniać swoje funkcje i stawać się układami możliwie najprostszymi w obsłudze dla użytkowników. W tym roku stoiska przygotowały firmy ERC, V-Lube oraz Flashlube, który od teraz będzie sprzedawany z nowym, ulepszonym układem dozującym.
Ciekawostki
Bardzo ciekawe produkty zaprezentowała firma Paradowscy AMP, która jest producentem zaworów silnikowych. Firma dostarcza zawory na pierwszy montaż dla wielu producentów silników oraz na rynek części zamiennych (4 mln sztuk rocznie). Na targach prezentowano specjalne zawory do silników zasilanych paliwami gazowymi (LPG i CNG). Z uwagi na warunki panujące w takich silnikach, są one w specjalny sposób utwardzane (plazmowe azotowanie jonowe). Proces ten daje około 5-krotny przyrost trwałości. Przedstawiciele firmy mówili także o możliwości uruchomienia w przyszłości produkcji gniazd zaworowych. W foyer hali Expo XXI znajdowała się natomiast mini wystawa POGP, na której prezentowano nowatorskie sposoby zastosowania LPG, m. in. jako paliwa do generatorów prądotwórczych, kosiarek do trawy czy kos spalinowych.
Firmy tureckie
Podobnie jak w latach poprzednich, silna była podczas tegorocznej edycji GasShow reprezentacja firm znad Bosforu. Choć nie widać, by z upływem czasu ich obecność na polskim rynku zaznaczała się wyraźniej, pozycja, jaką daje im pochodzenie z największego rynku autogazu na świecie, zobowiązuje do obecności w Warszawie. Coraz większe i bardziej okazałe stoiska przygotowują m. in. tacy producenci, jak: Tugra Makina, Atiker, Saka czy NLP, oferujący wszystkie najważniejsze komponenty samochodowych instalacji LPG – od elektroniki, poprzez reduktory i listwy wtryskowe, aż po zbiorniki.
Nagrody INPRO
Tradycją GasShow stało się wieczorne spotkanie wystawców i zaproszonych gości – After Party, podczas którego wręczane są nagrody INPRO. Ideą wyróżnienia jest promowanie nowoczesnych rozwiązań i produktów branży LPG/CNG/LNG, które wyznaczają nowe standardy i kierunek rozwoju branży autogazu. W tym roku przyznano rekordową liczbę nagród – aż osiemnaście! Prym wiodły firmy produkcyjne.
W kategorii samochodowych systemów LPG i CNG nagrodzono firmy:
AC S. A. – za sterownik STAG-4 Q-Box,
ALEX – za wtryskiwacz LPG/CNG Barracuda,
Auto-Gaz Centrum – za sterownik Zenit Pro,
Elpigaz – za system Stella Polare – COMFORTline,
KME – za systemy Nevo, Nevo Plus oraz Nevo Pro,
holenderski Prins Autogassystemen – za system Prins Direct LiquiMax,
także holenderską firmę Vialle Alternative Fuel Systems – za system LPdi do silników z wtryskiem bezpośrednim.
Wśród laureatów nagród INPRO znaleźli się również producenci lubryfikatorów – firmy ERC, Flashlube i GMS Lubricants, które doceniono za innowacyjność proponowanych rozwiązań wydłużających trwałość układów dolotowych.
Najprzyjemniejszą częścią wieczoru było ogłoszenie wyróżnień specjalnych. Za swą 20-letnią działalność uhonorowany został nestor branży autogazu, p. Zbigniew Domański ("AUTOGAZ" DOMAŃSKI), który dziękując za wyróżnienie zwrócił uwagę, że jego jubileusz jest w istocie rocznicą istnienia całej branży, gdyż prowadzona przez niego firma tworzyła zręby polskiego sektora autogazu. Miłym gestem jubilata były podziękowania skierowane do naszego portalu za krzewienie wiedzy o autogazie.
Nagrodą INPRO wyróżniony został także p. Adam Majerczyk (Instytut Transportu Samochodowego) – za wytrwałe szerzenie specjalistycznej wiedzy dotyczącej zasilania pojazdów gazem wśród rzeczoznawców techniki samochodowej oraz popularyzację autogazu wśród użytkowników.
Tegoroczna impreza za nami, a przed nami kolejne GasShow, które odbędzie się 6 i 7 marca 2013 roku. Organizatorzy zapowiadają m. in. jeszcze większą powierzchnię ekspozycyjną, w większej hali czy nową stronę internetową, która wyposażona zostanie w przydatne dla wystawców i gości biznesowych narzędzie umawiania spotkań biznesowych podczas targów.
W tak krótkiej relacji nie jesteśmy w stanie opisać wszystkich ciekawych nowości i oferowanych produktów prezentowanych na GasShow 2012, dlatego poświęcimy im dodatkowe publikacje. Za tydzień przedstawimy produkty i wydarzenia GasShow 2012 związane z gazem ziemnym oraz wyposażeniem warsztatowym.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl