Instalacje gazodieslowskie
Instalacje gazowe do silników o zapłonie samoczynnym także cieszą się dużym zainteresowaniem. Choć oszczędności płynące z ich używania są największe w silnikach pojazdów ciężarowych i z wykorzystaniem gazu ziemnego, to systemy wykorzystujące LPG także podlegają stałemu rozwojowi. Wielu producentów uruchamia produkcję takich instalacji bądź zaczyna wprowadzać je na polski rynek, a obecne już w Polsce firmy wprowadzają nowe systemy, które zwiększają ich atrakcyjność, pozwalają na precyzyjną kalibrację i dają użytkownikowi (przewoźnikowi) dodatkowe korzyści, np. w postaci możliwości monitorowania pracy samochodu w czasie rzeczywistym. Taki właśnie system – Solaris Diesel Premium – wprowadziła do oferty firma Car-Gaz.
Bardzo ciekawy system zaprezentował Prins. W samochodzie Iveco Stralis zamontowano system Dieselblend 2.0, który działał w oparciu o gaz ziemny przechowywany w kriogenicznym zbiorniku w fazie ciekłej. Jak mówił przedstawiciel producenta, oszczędności ekonomiczne w przypadku gazu ziemnego sięgają 40%, a w przypadku zastosowania LPG 20%.
System zasilania gazowego do silników Diesla zaprezentował także LPGTECH. Został on pokazany w samochodzie MAN TGA, a w Toyocie Hilux system STAG Diesel pokazało AC.
Jeszcze w tym roku na rynek trafi instalacja do silników Diesla firmy App Studio. System przechodzi ostatnie testy i przygotowywane jest uruchomienie produkcji.
Pionier polskiego rynku instalacji gazowych do diesli, firma Elpigaz, także zaprezentowała swój nowy system. Tym razem jest to układ sekwencyjny – DEGAmix SEQ2M, który dawkuje gaz w fazie dolotu, oddzielnie do każdego cylindra.
Także Landi Rezno Polska rozważa wprowadzenie własnego gazodiesla – systemu Lovato Dual Fast, który był prezentowany na targach w dostawczych Fiatach Ducato.
Stefanelli zaprezentowało system zasilania gazowego do silników o zapłonie samoczynnym SIS Diesel – na stoisku (w Renault Megane) oraz przed halą targową (w Fordzie Transicie).
Zbiorniki LPG, CNG i LNG
Dużym zaskoczeniem na rynku zbiorników LPG jest powrót firmy Irene, która produkuje zbiorniki zgodne z wymaganiami ASME (American Society of Mechanical Engineers). Są to zupełnie inne niż europejskie wymagania, których spełnienie jest konieczne, aby rozpocząć sprzedaż na rynku amerykańskim. Pierwsze zbiorniki Irene zostały już tam dostarczone.
Firma STAKO wchodząca w skład Worthington Industries także przygotowuje się do ekspansji na rynku amerykańskim. Certyfikat ASME, który firma uzyskała na gamę zbiorników toroidalnych, został dostrzeżony przez organizatora targów. Gama zbiorników zgodnych z amerykańskimi wymaganiami otrzymała nagrodę INPRO 2014. Wśród nowych produktów STAKO na uwagę zasługują pakiety zbiorników kompozytowych z przeznaczeniem do samochodów ciężarowych, a także zbiorniki dla ciężarowych Volvo napędzanych eterem dimetylowym (DME).
GZWM zaprezentował gamę zbiorników walcowych z płytą armaturową przystosowanych do pobierania fazy gazowej. Są one często wykorzystywane np. w pojazdach kempingowych.
Bardzo ciekawym produktem, który pokazał Elpigaz, był zbiornik Ultra Hit. Jak twierdzi producent, jest to najlżejszy toroidalny zbiornik LPG na świecie. Zbiornik dysponujący pojemnością 39 l ma masę tylko 15 kg.
Wśród producentów zbiorników należy także wymienić dostawców tureckich, takich jak Atiker, DMS Dormaksan, Saka, Tugra Makina czy Evas.
W segmencie zbiorników CNG, oprócz STAKO wchodzącego w skład grupy Worthington, na GasShow 2014 wystawiały się także firmy Hexagon i Xperion. Ta ostatnia otrzymała nagrodę INPRO 2014 za technologię zbiorników kompozytowych IV generacji (z linerem wewnętrznym z tworzywa sztucznego). Zbiorniki X-STORE wykorzystują liner z polietylenu o dużej gęstości (HPDE), na który nawinięta jest warstwa włókna węglowego oraz warstwa włókna szklanego. Uzyskują one masę 0,35 kg na litr pojemności geometrycznej.
W dziedzinie zbiorników kriogenicznych stosowanych w pojazdach zaprezentowała się firma Chart, choć w zakresie tego sposobu magazynowania różnego rodzaju gazów wystawiał się także turecki Karbonsan oferujący zbiorniki przemysłowe.
Niewykluczone, że w przyszłości w segmencie samochodowych zbiorników LNG pojawi się także Worthington, który kupił turecką firmę Aritas zajmującą się dotychczas produkcją dużych zbiorników kriogenicznych.
Filtry
Nową koncepcję filtra zaprezentował Alex. Filtr Ultra 360o filtruje paliwo gazowe poprzez wprowadzenie strugi gazu w ruch wirowy. W ten sposób oddzielane są frakcje olejowe i woda, które odkładają się w odstojniku, a wkład filtracyjny zapewnia dokładne oczyszczanie paliwa. Filtr zdobył nagrodę INPRO 2014.
W zakresie filtracji paliwa gazowego nowy wkład filtracyjny zaprezentował ZWM Czaja. Dwuwarstwowy wkład składa się z zewnętrznej warstwy poliestrowej nasączonej specjalną żywicą i wewnętrznego wkładu papierowego. Warstwa poliestrowa stanowi barierę dla wody i frakcji olejowych. Filtr zatrzymuje 99% cząstek do 1 μm i jest stosowany w wykonanym z tworzywa sztucznego filtrze fazy gazowej z wymiennym wkładem.
Lubryfikatory
Jak co roku, mocno obsadzony był także segment producentów lubryfikatorów, co potwierdza, że kierowcy przekonują się do zasadności stosowania dodatkowej ochrony zaworów i gniazd zaworowych
Nowy produkt w tej dziedzinie przedstawiła niemiecka firma ERC, która opracowała specjalną formułę płynu aplikowanego do komór spalania z myślą o silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zauważono bowiem, że w tego typu jednostkach napędowych zawory i gniazda zachowują się inaczej niż przy wtrysku do kolektora dolotowego, przy czym różnica między gazem a benzyną jest tu mniejsza, ponieważ podawana wprost do komór spalania benzyna nie „omywa” zaworów i nie tworzy na nich warstwy ochronnej z zawartych w sobie dodatków. Innowacyjne podejście ERC doceniła kapituła nagrody INPRO, przyznając temu producentowi statuetkę za dodatek paliwowy. Drugą w tej samej kategorii otrzymał inny potentat branży lubryfikatorów – australijska firma Flashlube. Na parkiecie GasShow nie zabrakło również holenderskiej firmy JLM oraz niemieckiej V-Lube, ale – co ważne – własne środki ochrony gniazd i systemy ich aplikacji przygotowują polscy producenci instalacji gazowych. LPGTECH opracował swoje rozwiązanie z sekwencyjnym układem wtrysku środka ochronnego do każdego cylindra osobno (TECH-SVL), AC zaprezentowało zaś „lubrę” pod należącą do firmy osobną marką TytanGas Protect. Wygląda więc na to, że ten rodzaj dodatków do paliw gazowych przyjął się na rynku, a zapotrzebowanie wśród kierowców wzrasta.
Stacje LPG
Wiele firm prezentowało rozwiązania dedykowane stacjom LPG. Orlen Gaz promował swój program QGAZ, który oprócz dostaw paliwa LPG zapewnia odpowiedni wystrój i oznakowanie stacji (wiata, pylon cenowy, banery, maszt z flagą, oznakowanie zbiornika i dystrybutora oraz ubrania dla pracowników z logo QGaz).
Oprócz tego na targach można było zapoznać się z ofertą firm dostarczających urządzenia na stacje LPG. Były to m.in. firmy: Chemet – producent zbiorników i dostawca kompletnych stacji autogazu, Aurex oraz Europump Polska – zajmujące się kompleksowym wyposażeniem stacji LPG, Emgaz – producent dystrybutorów LPG czy Fagumit – dostawca węży LPG do dystrybutorów oraz stosowanych w instalacjach gazowych w samochodach.
Światowi potentaci na GasShow 2014
Targi GasShow stają się bardzo ważną imprezą branży gazowej, która gromadzi najważniejszych światowych dostawców systemów paliwowych wykorzystujących tego rodzaju paliwa.
Z pewnością należy już do nich polska firma STAKO – największy światowy dostawca samochodowych zbiorników LPG, wchodzący obecnie w skład amerykańskiej korporacji Worthington.
Na targach obecny był także kanadyjski Westport, który oferuje szereg rozwiązań z zakresu zasilania gazowego, na czele z flagowym systemem HPDI do silników Diesla.
Niezależne stoisko miała także firma Rail – producent wtryskiwaczy stosowanych w instalacjach gazowych i systemów filtrujących.
Na tegorocznym GasShow prezentowały się także firmy: OMB Saleri (dostawca zaworów do samochodowych instalacji gazowych – LPG i CNG), AEB (producent elektroniki sterującej do systemów zasilania gazowego), Faro (producent elastycznych rurek do LPG) czy BRC wspólnie z Zavoli, Cubo Gas i GFI (wszystkie są markami MTM i wchodzą w skład amerykańskiej grupy Fuel System Solutions).
Producenci pojazdów
Na targach GasShow pokazali się również przedstawiciele producentów pojazdów. Można było zapoznać się z samochodami zasilanymi LPG firm Hyundai i Peugeot (do obu marek systemy dostarcza Czakram – polski koncesjonariusz firmy BRC).
Samochody zasilane CNG zaprezentowali: Fiat Professional, Iveco Poland, Mercedes Benz Polska oraz dealerzy Fiata, Opla i Mercedesa. Samochody CNG były wystawione przez halą Expo XXI.
Strefa Metanu...
... czyli duże stoisko, na którym zgromadzono rozwiązania związane z branżą gazu ziemnego stosowanego do zasilania samochodów. Pokazano sprężarki do tankowania CNG dostarczane przez firmy ASF i KompresoryCNG.
Zaprezentowano także projekt Biomaster mający na celu spopularyzowanie produkcji biometanu i jego wykorzystania w transporcie. Swoje stoisko w Strefie Metanu miała także firma Xperion, wspomniany przy okazji omawiania zbiorników producent kompozytowych butli CNG.
gazeo.pl na GasShow 2014
Nasz portal intensywnie zaangażował się w tegoroczne GasShow. Naszą pracę rozpoczęliśmy juz w zeszłym roku, publikując cykliczne zapowiedzi targów. Kulminacją były oczywiście same targi. Tradycyjnie już, stoisko gazeo.pl stało się miejscem spotkań i biznesowych rozmów gości i wystawców. W nawiązaniu dobrego kontaktu pomagała serwowana od samego rana doskonała kawa. Tegoroczną atrakcją na naszym stoisku był konkurs dla nowych odbiorców newslettera gazeo. Tablet Samsung (nagroda konkursowa) powędrował do czytelnika z województwa podlaskiego. Najważniejsza była jednak nasza praca, której efekty już widać w sieci – codzienne relacje i fotoelacje, wywiady wideo i materiały o prezentowanych nowościach branży autogazu. Jednym słowem, pisaliśmy o wszystkim, co wydarzyło się podczas tegorocznej edycji GasShow, a warte było odnotowania.
Podsumowanie
Polska branża LPG rozwinęła się wyłącznie na zasadach wolnego rynku i tylko dzięki działaniom ludzi z nią związanych, bez żadnych subwencji i finansowania z zewnątrz. Tym bardziej miło, że jest obecnie jedną z wiodących w Europie i na świecie. Targi GasShow po raz kolejny to potwierdzają, a obecność firm o globalnym zasięgu podkreśla, jak ważną imprezę targową wykreował w Polsce sektor LPG.
GasShow 2014 to bardzo udana kolejna edycja międzynarodowych targów branży LPG/CNG/LNG, połączona z wystawą Autoservice Expo. Dwa dni spędzone w Warszawie są dla wystawców i gości czasem bardzo pracowitym, a to dobrze. Stwarza to szanse, że rozmowy i kontakty nawiązane podczas targów przełożą się na realny biznes już wkrótce. Myślimy już o kolejnej edycji i zmianach, które się pojawią w organizacji całego wydarzenia. Pierwsze szczegóły już na przełomie marca i kwietnia.
Robert Łapiński, szef projektu
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl