Najważniejszym wydarzeniem na stoisku jest prezentacja Fiata 500C napędzanego silnikiem TwinAir w wersji zasilanej gazem ziemnym. W układzie napędowym pojazdu zastosowano turbodoładowaną wersję tej jednostki napędowej - Natural Gas Turbo, która powstała z inicjatywy Swiss Natural Gas Mobility Association we współpracy z Fiat Group Automobiles Switzerland SA oraz niemiecką firmą BRA.
Silnik TwinAir z pojemności skokowej 0,9 l osiąga moc 85 KM zużywając tylko 2,9 kg gazu ziemnego lub biogazu na 100 km (2,17 m3/100 km), co przy obecnie obowiązującej w Polsce cenie sprężonego gazu ziemnego (2,46 zł/m3) powoduje, że dystans 100 km pokonamy za kwotę 5,34 zł. Zbiorniki gazu ziemnego pozwalają na zatankowanie 10 kg gazu (7,5 m3), co pozwala pokonać dystans 300 km, a zbiornik benzyny ma pojemność 30 l, zapewniając zasięg na tym paliwie 700 km. Emisja CO2 silnika TwinAir przy zasilaniu gazem wynosi jedynie 72 g/km, co stanowi wynik, który dotychczas był zarezerwowany dla samochodów wyposażonych w hybrydowy układ napędowy (na benzynie emisja zwiększa się do 92 g/km).
Obok tego pojazdu prezentowany jest Opel Zafira 1,6 ecoFLEX CNG Turbo. Silnik pojazdu o pojemności 1,6 l jest jednopaliwowy, zasilany gazem ziemnym lub biogazem z możliwością awaryjnego zasilania benzyną. Niewielki zbiornik benzyny o pojemności 14 l pozwala na pokonanie dystansu około 150 km.
Cztery stalowe zbiorniki do magazynowania sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego umieszczono w tylnej części pojazdu pod podłogą. Pozwalają one na zatankowanie 22 kg gazu ziemnego (16,5 m3), co umożliwia pokonanie dystansu do 370 km. Przy zasilaniu gazem ziemnym silnik osiąga moc 110 kW (150 KM) przy 5200 obr./min oraz maksymalną wartość momentu obrotowego 210 Nm przy 4200 obr./min. Na benzynie wartości te wynoszą odpowiednio 81 kW (110 KM) przy 5100 obr./min i 160 Nm przy 4900 obr./min. Emisja CO2 przy zasilaniu gazem ziemnym wynosi 139 g/km, na benzynie parametr ten wynosi 183 g/km.
Kolejny Fiat zasilany CNG na stosiku Gasmobil to Qubo 1,4 Natural Power napędzany dwupaliwowym silnikiem uzyskującym na gazie moc 51 kW (70 KM) przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 104 Nm przy 3000 obr./min. Na benzynie parametry silnika wynoszą odpowiednio 57 kW (77 KM) i 115 Nm przy takich samych wartościach prędkości obrotowych jak przy zasilaniu CNG. Gazowy układ zasilania korzysta z 2 zbiorników mieszczących 13,2 kg (blisko 10 m3) gazu ziemnego lub biogazu, natomiast układ benzynowy jest wyposażony w zbiornik o pojemności 45 l. Zasięg na gazie wynosi 300 km, na benzynie autonomiczność pojazdu jest znacznie większa i wynosi 690 km. Emisja CO2 na gazie wynosi 114 g/km, na benzynie 152 g/km.
Kolejnym prezentowanym samochodem jest Volkswagen Passat Variant Ecofuel. Samochód jest napędzany dwupaliwowym (CNG lub biogaz - benzyna) silnikiem 1,4 TSI o mocy 110 kW (150 KM) przy 5500 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 220 Nm uzyskiwanym w zakresie 1500-4500 obr./min. (parametry jednostki napędowej są na obu paliwach identyczne). Trzy zbiorniki gazu mieszczą 21 kg (blisko 16 m3) gazu ziemnego, co pozwala na pokonanie 460 km.
Zbiornik benzyny ma pojemność 31 l i umożliwia pokonanie dystansu do 440 km. Emisja CO2 na gazie wynosi 119 g/km, na benzynie zwiększa się do 161 g/km. Prezentowany samochód wyposażono w 7. biegową (dwusprzęgłową) skrzynią przekładniową DSG.
Wśród gazowych samochodów nie zabrakło oczywiście u Mercedesa. Model E200 NGT napędzany jest doładowaną mechanicznie, dwupaliwową jednostką napędową o pojemności 1,8 l, która zarówno na gazie ziemnym czy biogazie jak i na benzynie ma takie same osiągi (moc 120 kW (163 KM) przy 5500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 240Nm przy 3000 obr./min). Zapas gazu - 19,5 kg (14,6 m3) pozwala na pokonanie dystansu 340 km, zbiornik benzyny ma pojemność 59 l, dzięki czemu pojazd może poruszać się w promieniu 690 km.
Emisja dwutlenku węgla tego największego w zestawieniu silnika wynosi 155 g/km (na gazie) i 198 g/km (na benzynie).
Ekspozycja Gasmobil obejmuje szereg ciekawych samochodów zasilanych gazem ziemnym lub biogazem, wśród których dominują pojazdy koncernu Fiat. Włoski producent od wielu lat jest postrzegany jako dostawca ekologicznych samochodów, co potwierdzają różnego rodzaju zestawienia. Produkcja przede wszystkim małych samochodów z niewielkimi silnikami, często napędzanymi paliwami alternatywnymi (gaz ziemny-CNG czy gaz płynny-LPG) daje pozytywne efekty pod względem emisji CO2 w przeliczeniu na jeden pojazd, które jeszcze długo będą chyba trudne do osiągnięcia przez innych producentów.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl