Konferencję podzielono na kilka paneli, z których każdy był merytorycznie silny. Widać to zresztą po tytułach poszczególnych części:
- Przejście na gaz ziemny: perspektywy, możliwości i wyzwania,
- Punkt widzenia rynkowych liderów: przystosowanie się i czerpanie korzyści z rodzącego się trendu,
- Produkcja części do pojazdów napędzanych gazem ziemnym w Rosji,
- Tworzenie infrastruktury dla dystrybucji paliwa i urządzeń serwisowych.
Najbardziej interesująco, ze względu na udział przedstawicieli największych producentów pojazdów gazowych, zapowiadała się odsłona druga, dlatego to właśnie jej poświęcimy najwięcej miejsca.
fot. Adam Smith ConferencesBiorąc pod uwagę niespożyty potencjał rosyjskiego rynku NGV, pełna sala podczas konferencji nie dziwi
Reprezentanci takich lokalnych i światowych gigantów, jak Siemens, Gazprom, Russian Machines Corporation, KAMAZ, MAN Truck and Bus Russia i Iveco Russia, dyskutowali o potencjale rosyjskiego i globalnego rynku. A rozmawiać jest o czym, bo przy wielkości i znikomym stopniu nasycenia rynku samej Rosji można by zignorować całą resztę świata. Producenci pojazdów gazowych mają świadomość potencjału drzemiącego w największym terytorialnie kraju świata, który w dodatku jest w pełni samowystarczalny, jeśli chodzi o dostawy paliwa, a więc oferta stale się powiększa, a zachodnie koncerny (np. Iveco) budują na miejscu fabryki, by być bliżej klientów. Miejscowi potentaci nie zasypiają jednak gruszek w popiele (np. gama NGV KAMAZ-a jest imponująca i obejmuje ciągniki siodłowe, autobusy, pojazdy komunalne, specjalne i budowlane oraz ciężarówki dystrybucji lokalnej), a poza tym mają tę przewagę, że ich marki są silne od lat i nie potrzebują wielkich działań marketingowo-wizerunkowych.
Odpowiednio wiele czasu poświęcono również w Moskwie na omówienie kwestii związanych z produkcją komponentów systemów gazowych. Byli tu przedstawiciele firm zajmujących się opracowywaniem stosownych rozwiązań (np. Bosch), jak i faktyczni producenci konkretnych elementów, w tym nowoczesnych, kompozytowych zbiorników CNG (Schuler SMG) czy kompletnych systemów zasilania silników metanem (Woodward, Inc.). Pewne jest, że ani podczas prelekcji, ani w rozmowach zakulisowych nie powiedziano wszystkiego, a więc już teraz zainteresowani mogą wstępnie rezerwować czas pod kątem udziału w drugiej edycji forum Natural Gas Vehicles in Russia. Póki Rosja jest hegemonem światowego rynku gazu ziemnego, póty takie imprezy będą się tam odbywać.