Paneliści wydawali się bardziej entuzjastycznie nastawieni wobec LNG, nawet mimo wysokich kosztów rozwoju sieci stacji i dostosowania pojazdów do zasilania skroplonym metanem. Dostęp do technologii nie jest jeszcze optymalny, ale potencjał widać ogromny – oby nie został zaprzepaszczony jak w przypadku CNG. Więcej szans polskie firmy widzą za granicą – LNG rozwija się np. w USA i Kanadzie, a więc to tam (z punktu widzenia producentów) można będzie rozwinąć skrzydła najpierw, w Polsce zaś później.
A wracając do LPG, gdzie leży klucz do podtrzymania dobrej passy na rodzimym rynku? W gazodieslu? Na razie nadzieje okazują się płonne. Według Krzysztofa Łapińskiego, polskim firmom z branży autogazu brakuje dostępu do nowoczesnych technologii. Połączenie sił z producentami samochodów dałoby dobre efekty, bo pomysły i doświadczenie sektora LPG można by wesprzeć rozwiązaniami opracowywanymi na bieżąco w laboratoriach wielkich koncernów. Trudne do przejścia są w Polsce również bariery prawne (np. w zakresie homologacji nowych produktów i rozwiązań), jak zauważył Mariusz Kopeć.
Więcej optymizmu wyzierało z referatów wygłoszonych podczas sesji tematycznej Technologie i innowacje. Stanowiły one prezentacje produktów i usług dostępnych u polskich i zagranicznych wystawców GasShow 2015, wśród których pojawiły się: E2KIT – nowy elektroniczny system dozowania lubryfikatora marki Flashlube, systemy bezpośredniego wtrysku gazu firmy Prins, nowatorskie rozwiązania w zakresie przechowywania autogazu na przykładzie produktów firmy Elpigaz, dopasowane do potrzeb i możliwości klientów stacje tankowania LNG na bazie technologii Chart Ferox, nowe produkty Auto-Gaz Centrum, w tym sterownik Blue Box, nowoczesne i przyjazne dla środowiska centrum badawczo-rozwojowe Landi Renzo we Włoszech oraz udane wdrożenie autobusów na LNG w MZA Warszawa dzięki współpracy firm Solbus (producent pojazdów), Gazprom Germania (dostawa paliwa) i Chart Ferox (technologia tankowania). W odniesieniu do tej ostatniej kwestii warto dodać, że działająca w tej chwili na terenie zajezdni MZA mobilna stacja tankowania LNG zostanie jeszcze w 2015 r. zastąpiona stałym obiektem, na którym będzie dostępne również paliwo L-CNG, czyli sprężony metan odparowany z postaci ciekłej. Tym sposobem warszawscy kierowcy aut na CNG będą mieli do dyspozycji dwa obiekty na terenie miasta (drugim pozostaje stacja CNG przy ul. Prądzyńskiego).
Ostatnią odsłonę konferencji stanowiła debata Metan 2.0. Zamiast jednak wdawać się w szczegóły, zapytamy przewrotnie: ile jeszcze debat, konferencji i sympozjów musi się odbyć, by w polskim sektorze CNG naprawdę coś drgnęło? Owszem, w 2014 r. powstała nowa stacja (w Kaliszu), a w 2015 r. może powstaną nawet dwie kolejne (w Częstochowie i wspomniana wyżej, w Warszawie). Owszem, możemy świecić przykładem w kwestii wprowadzania autobusów na LNG (pojazdy takie jeżdżą tylko w dwóch miastach w Europie i obydwa te miasta są w Polsce). Ale co poza tym? Polski nie ma na mapie LNG Blue Corridors (korytarzy LNG wzdłuż i wszerz Europy), rynek gazu ziemnego pozostaje zmonopolizowany, nie można samodzielnie tankować, a na niektórych stacjach wciąż nie da się zapłacić kartą za paliwo. Czekamy na przełom.
Ogólnie rzecz biorąc, konferencja towarzysząca pierwszemu dniowi GasShow to jednak dobrze spędzony czas, choć na udział w konferencji zdecydowało się relatywnie niewiele osób. A szkoda, ponieważ dawka wiedzy okazała się solidna i merytorycznie wartościowa, a całość upewniła nas, że branża nie popada w marazm i stale pracuje nad rozwiązaniami, które pomogą utrzymać rynek w dobrej kondycji, a nawet tę kondycję poprawiać. Widać też, że polskie firmy coraz śmielej poczynają sobie za granicą i to oczywiście również jest nader krzepiące. Trzymamy kciuki za jak najdłuższe trwanie dobrej passy i czekamy na jeszcze lepsze wiadomości i jeszcze więcej optymizmu za rok. Do zobaczenia na konferencji podczas GasShow 2016!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl