Kongres
Tegoroczny program Kongresu AEGPL prawie całkowicie pomijał tematykę gazu płynnego w kontekście motoryzacji. Kilka prezentacji i wystąpień nawiązujących do zastosowań LPG w motoryzacji nie oddaje faktycznego znaczenia segmentu autogazu w ogólnym bilansie konsumpcji LPG. Z drugiej strony, producenci instalacji LPG (czy nawet szerzej: firmy i organizacje związane z motoryzacją) nie garną się do
tego, aby promować ideę autogazu przy każdej nadarzającej się okazji. Wśród tematów, które poruszane były podczas tegorocznego Kongresu AEGPL w Berlinie i nawiązywały do szeroko rozumianej tematyki motoryzacyjnej, była m. in. prelekcja José Fernandeza Garcii z Komisji Europejskiej o polityce KE wobec paliw alternatywnych, do których zaliczane jest także LPG. O rynku autogazu (także jego przyszłości i uwarunkowaniach prawnych) na podstawie doświadczeń z rynku niemieckiego wypowiadał się także Tobias Wolny (BP Europe), zaś o doświadczeniach z LPG z rynku USA opowiadał Rick Roldan. Bardzo ciekawe było wystąpienie dr. Axela Friedricha o wpływie tego, co wydostaje się z rur wydechowych naszych samochodów na nasze zdrowie oraz o sposobie badań emisji, które nie korespondują z rzeczywistą eksploatacją auta (więcej o wybranych prelekcjach już wkrótce, w specjalnych opracowaniach). Najbardziej „branżowym” wystąpieniem była prezentacja Güntera Klaibera z Ecoengines na temat podejścia Hyundaia (w Niemczech) do instalacji LPG w oferowanych samochodach.
Wystawa
Stałym elementem Kongresu AEGPL jest część wystawiennicza. Do Berlina przyjechało ponad 100 wystawców, którzy zdecydowali się pokazać swoją ofertę. Zdecydowana większość prezentowanych
produktów nie była powiązana z autogazem. Najbardziej rzucały się w oczy stoiska z kolorowymi butlami 11 i 8 kg (te lżejsze używane są coraz chętniej do gazowych grilli) oraz produkty dedykowane do zastosowań przemysłowych.
Jedynym producentem, który swoją obecnością przypominał o istnieniu rynku samochodowych instalacji LPG, był holenderski Prins, który wraz z niemiecką firmą Ecoengines pokazał dwa pojazdy wyposażone w silniki z wtryskiem bezpośrednim. Pierwszym była Kia Cee'd w sportowej wersji GT. Auto napędzane turbodoładowanym, 204-konnym silnikiem T-GDI o pojemności 1,6 przystosowano do zasilania LPG dzięki instalacji Direct LiquiMax 2.0. Drugim samochodem był, także koreański, Hyundai i40 w wersji kombi. Z pojemności dwóch litrów silnik
GDI oddaje kierowcy do dyspozycji moc 177 KM. Także w tym przypadku pod maskę trafiła instalacja DLM firmy Prins. W obu autach zastosowano system ochrony gniazd zaworowych polecany przez Kię i Hyundaia. Skromna ekspozycja motoryzacyjna zupełnie nie przystaje do znaczenia i wielkości segmentu autogazu, który na wielu rynkach jest siłą napędową branży LPG.
Wśród wystawców była grupa firm oferujących elementy wyposażenia stacji autogazu. Już przy samym wejściu niemiecka firma Elaflex pokazała m. in. cały asortyment pistoletów do tankowania autogazu. Pistolety do tankowania pokazał także turecki Yenen Engineering. W ramach pełnej oferty turecki producent oferował także własny dystrybutor autogazu. Drugi ze spotkanych na
wystawie dystrybutorów LPG także zbudowano w Turcji. Firma 2A Muhendislik w prosty, ale bardzo efektowny sposób eksponowała swój produkt. Dystrybutory LPG (model FAS 230) pokazał także znany producent niemiecki - FAS (świętujący na stoisku 40-lecie istnienia firmy).
Polskie akcenty
Berlińska wystawa nie mogła obyć się bez polskich akcentów: Kompleksowe wyposażenie i budowę stacji LPG oraz urządzenia do obsługi cystern gazu płynnego oferował dobrze znany na niemieckim rynku Aurex LPG z podwarszawskiego Raszyna. Pompy do LPG pokazała firma z wieloletnia tradycją - Hydro-Vacuum z Grudziądza. Obecni byli także producenci butli LPG: Vitkovice Milmet z Sosnowca (w
ofercie coraz popularniejsze w Niemczech butle 8-kilogramowe do grillowania) oraz rodzinny Zalmet z Rypina (produkcja i regeneracja butli LPG oraz zbiorniki gazu płynnego). Zbiorniki gazu płynnego to główna produkcja Chemetu z Tarnowskich Gór, który najwięcej nadziei wiąże z produkcją kolejowych cystern LPG.
Za rok Stambuł!
Kongres w Berlinie był także okazją do przyjmowania zgłoszeń od wystawców i uczestników do udziału w przyszłorocznym Kongresie AEGPL, który odbędzie się w dniach 27-29 września 2016 roku w Stambule.
Zobacz stronę producenta:
Prinswczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl