Klienci, konsumenci i operatorzy transportu przyjmą opcje niskiej i zerowej emisji tylko wtedy, gdy technologia będzie dostępna, wygodna i opłacalna. Tak jak w przypadku LPG, którego litr jest w Europie średnio o 58% tańszy niż benzyna i 54% niż olej napędowy.
Długofalowe cele Unii Europejskiej w zakresie transformacji energetycznej zależą nie tylko od nowych technologii (elektromobilność czy zastosowanie wodoru), ale również od rozwiązań w zakresie paliw alternatywnych (także LPG), które już obecnie przyczyniają się do zmniejszania emisji szkodliwych składników spalin z transportu. Unia Europejska przekształca przepisy dotyczące ochrony środowiska energii w ramach europejskiego zielonego porozumienia.
Zmiany te nie powinny rezygnować z czystych, sprawdzonych i opłacalnych rozwiązań, takich jak paliwa odnawialne i LPG. Takie stanowisko reprezentują producenci pojazdów oraz dostawcy i producenci paliw alternatywnych:
Grupa w.w. organizacji wzywa Komisję Europejską do utrzymania obecnej definicji paliw alternatywnych w nadchodzącym przeglądzie dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych. Gwarantuje ona spójne kształtowanie polityki i stabilne środowisko inwestycyjne dla tych nośników energii. Ma na celu zbudowanie rynku paliw alternatywnych, takich jak autogaz (LPG jako paliwo transportowe) i zrównoważonych paliw odnawialnych (takich jak etanol, biodiesel i biogaz), które już osiągnęły pewien stopień dojrzałości oraz uruchomienie rynku dla nowych technologii takich jak elektromobilność i zastosowanie wodoru w pojazdach.
Konieczne jest, aby wszystkie paliwa alternatywne miały zapewnione miejsce w transformacji energetycznej. Chociaż ważne jest ustalenie długoterminowych celów, Europa nie powinna odrzucać rozwiązań, które są już dostępne, opłacalne dla użytkowników oraz producentów i pozytywnie przyczyniają się do transformacji energetycznej.
Koalicja producentów pojazdów oraz producentów i dostawców paliw alternatywnych
Obecnie pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi stanowią niewielki, ale rosnący odsetek floty użytkowanej w Unii Europejskiej (UE). Emisje gazów cieplarnianych w transporcie drogowym nadal rosną, a wiele krajów łamie normy jakości powietrza. Oznacza to, że UE, obok wspierania rozwoju rynku nowych technologii i powiązanej z nim infrastruktury, będzie musiała lepiej wykorzystywać rozwiązania stosowane obecnie.
Biorąc pod uwagę kryzys związany z klimatem i jakością powietrza, UE musi przyjąć racjonalne podejście. Obejmuje to promowanie czystszych paliw, które są już opłacalne dla kierowców i ich producentów oraz dystrybutorów, przynoszą natychmiastowe korzyści i nie wymagają drastycznych i kosztownych zmian w infrastrukturze lub technologiach stosowanych w pojazdach.
Samochody osobowe zasilane LPG mają znaczące zalety w zakresie ochrony środowiska. W porównaniu do pojazdów napędzanych benzyną mogą emitować do 20% mniej CO2 i 90% mniej PM. W porównaniu z olejem napędowym mogą różnice te wynoszą do 98% w zakresie NOx i 81% w przypadku PM (rzeczywista emisja w czasie jazdy).
LPG jest najczęściej stosowanym paliwem alternatywnym do samochodów osobowych w Europie. Liczba aut napędzanych autogazem wynosi około 8 milionów (2,3% wszystkich pojazdów osobowych). Są one tankowane na ponad 31 tys. stacji oferujących to paliwo. LPG jest w stanie nadal dostarczać korzyści w świetle unijnego programu dekarbonizacji do 2050 r. Duże nadzieje są związane z bioLPG, które jest obecnie dystrybuowane w coraz większych ilościach na rynku europejskim. Ten nowatorski produkt może obniżyć emisję CO2 nawet o 90% w porównaniu z konwencjonalnym LPG.
Alternatywne paliwa będą odgrywać znaczącą rolę w wypieraniu istniejącego popytu na paliwa kopalne, a tym samym w zmniejszaniu emisji szkodliwych składników spalin, aż do momentu wprowadzenia pojazdów o zerowej emisji. W raporcie na temat skutków globalnego ocieplenia Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) wskazał, że ograniczenie globalnego wzrostu temperatury powinno obejmować mieszankę energii elektrycznej i biopaliw stosowanych w sektorze transportowym, co oznacza, że wszystkie paliwa alternatywne pozostaną bardzo ważne. Znakomitym przykładem może być zastosowanie LPG w samochodach z hybrydowym układem napędowym, co pozwala łączyć zalety elektromobilności z możliwością uzyskiwania większego zasięgu dzięki zastosowaniu czystszego paliwa.
Niedawno opublikowano także wyniki scenariusza zakładającego wysokie wykorzystanie autogazu i pojazdów elektrycznych w latach 2020–2050. Wykazały one, że oszczędności na LPG nie są kosztem elektromobilności, ale ją uzupełniają. Stwierdzono także, że korzyści środowiskowe i społeczne wynikające z przewidywanego scenariusza wzrostu udziału LPG w rynku paliw silnikowych wynoszą 18,7 mld euro do 2050 r.
Aby zapewnić rozkwit rynku wszystkich paliw alternatywnych w Europie i zmaksymalizować zysk dla środowiska wynikający z ich używania, wzywamy europejskich decydentów, aby spojrzeli na krótko-, średnio- i długofalowe działania. Środki po stronie podaży i popytu powinny iść w parze, aby umożliwić wystarczający rozwój infrastruktury do tankowania, zgodnie z zapotrzebowaniem konsumentów oraz usprawnić akceptowalne społecznie przejście środowiskowe i ekonomiczne. Rezygnacja z neutralności technologicznej w polityce dotyczącej paliw alternatywnych zagroziłaby bieżącym i przyszłym inwestycjom w sektorze motoryzacyjnym, produkcji energii i dystrybucji paliw. Z tych powodów sygnatariusze niniejszej deklaracji oczekują kontynuacji wsparcia dla wszystkich paliw alternatywnych w transporcie, co pozwoli na szybsze pokonanie przez Europę drogi do osiągnięcia swoich celów w zakresie klimatu i jakości powietrza.
Koalicja producentów pojazdów oraz producentów i dostawców paliw alternatywnych
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl