Była ona okazją do zaprezentowania m.in. działalności krajowego sektora związanego z gazem płynnym (LPG) w 2016 r.
Sprzedaż LPG na polskim rynku w 2016 r. wzrosła o 4,9% w stosunku do roku 2015. Było to zaskakujące dla wielu przedstawicieli branży LPG ponieważ w zeszłym roku wprowadzono kilka potencjalnie niekorzystnych dla sektora gazu płynnego zmian legislacyjnych.
Krajowy rynek wchłonął w 2016 r. 2 mln 355 tys. t LPG z czego zwyczajowo najwięcej tego paliwa zostało sprzedane jako autogaz. Cały czas pozostaje on motorem branży LPG w Polsce i stanowi ponad 3/4 ogólnej sprzedaży gazu płynnego w kraju.
Sprzedaż autogazu w 2016 r. zamknęła się liczbą 1 mln 790 tys. t, co stanowiło 76% całej sprzedaży LPG w Polsce.
Udział konsumpcji autogazu wzrósł o 1,1% w stosunku do 2015 r. Według POGP wzrost sprzedaży autogazu wynika z rozszerzania oferty nowych samochodów z fabrycznymi instalacjami LPG oraz zmiany postrzegania tego paliwa przez użytkowników. W coraz większym stopniu traktują je oni jako pełnowartościowe paliwo silnikowe.
Podstawowym czynnikiem jest jednak według POGP bardzo korzystna relacja ceny LPG do cen pozostałych paliw silnikowych oraz duży przyrost liczby samochodów na polskim rynku.
Liczba pojazdów dostosowanych do zasilania LPG wzrosła w 2016 r. do 2 mln 977 tys. sztuk. Oznacza to, że liczba samochodów zasilanych autogazem wzrosła w stosunku do 2015 r. o 63 tys. pojazdów.
Według analityków rynku motoryzacyjnego w 2016 r. zamontowano 110 tys. instalacji LPG. Według POGP różnica wzrostu liczby pojazdów LPG w stosunku do liczby zamontowanych gazowych układów zasilania cały czas wynika z niedoskonałego systemu ewidencji pojazdów w zakresie rodzaju zużywanego paliwa.
Pojazdy napędzane LPG stanowiły 14,6% całości parku samochodowego w Polsce. Rok wcześniej, w 2015 r., wskaźnik ten wynosił 14,8%.
Udziały pojazdów dostosowanych do zasilania LPG rozkładają się różnie w zależności od pojemności skokowej ich silników. W zakresie samochodów z małymi silnikami (do 1399 cm3) udział pojazdów dostosowanych do zasilania LPG wynosił 10,7%. Większość (85,8%) pojazdów w tej klasie jest wyposażonych w silniki benzynowe, co oznacza, że potencjał dla warsztatów montujących instalacje gazowe w tym segmencie samochodów jest bardzo duży.
W samochodach wyposażonych w jednostki napędowe o pojemnościach skokowych od 1400 do 1999 cm3 udział pojazdów LPG wynosił 17,3%, a benzynowych 37,3%. Tutaj także warsztaty LPG mają duże pole do popisu. Niestety nie tak duże jak wśród samochodów z mniejszymi silnikami, ponieważ w tej klasie pojazdów duży udział mają silniki o zapłonie samoczynnym (diesle). Ich udział jest oceniany na 45,4%.
Diesel jest również źródłem napędu w sektorze transportowym. Jednak tutaj autogaz także ma swój udział.
Według danych POGP w 2016 r. przybyło 57 ciągników siodłowych dostosowanych do zasilania LPG (gazodiesel). Oznacza to, że łączna liczba samochodów użytkowych o ładowności 1500 kg i większej wzrosła do ponad 10300 sztuk.
Autogaz był oferowany w 2016 r. na 5390 stacjach paliw. Od wielu lat jest obserwowany spadek liczby obiektów oferujących to paliwo. Jest on szczególnie duży wśród małych, niezależnych operatorów.
Bardzo dobrze przyjęta się samoobsługa w zakresie tankowania LPG, szczególnie na dużych stacjach koncernowych, na których odnotowano znacznie wyższe wzrosty sprzedaży LPG (na jedną stację) w porównaniu ze stacjami dysponującymi jedynie dystrybutorem autogazu.
Średnio w ciągu 2016 roku każda ze stacji oferujących LPG sprzedała 332,1 t tego paliwa, podczas gdy w 2015 r. wskaźnik ten wynosił 311,8 t. Oznacza to wzrost o 6,5%. Jest to wynik spadku liczby stacji oraz zwiększenia sprzedaży autogazu.
Zużyty w 2016 r. w Polsce gaz płynny pochodził głównie z Rosji i Kazachstanu. Rosja umocniła się na pozycji lidera zakresie dostaw LPG do Polski. W 2016 r. z tego kierunku pochodziło 1 mln 198 tys. t LPG (dane za 11 miesięcy 2016 r.) co stanowiło 59% całego rynku. W 2015 r. z Rosji pochodził niecały 1 mln t LPG, a udział rosyjskiego LPG w polskim rynku wynosił 52,9%.
Z Kazachstanu w 2016 r. pochodziło 367 tys. t LPG (18,1%). Rok wcześniej 405 tys. t.
Wśród rosyjskich dostawców LPG do Polski prym wiodą firmy Novatek i Sibur. Blisko 40% gazu płynnego z rosyjskich dostaw pochodziło właśnie z firmy Novatek. Sibur odpowiada za blisko 37% tych dostaw. Obie firmy dostarczają zatem blisko 80% rosyjskiego LPG do Polski. Jeśli do nich dodać udziały Gazpromu i Łukoila to okazuje się, że importowany przez Polskę rosyjski gaz płynny w blisko 94% pochodzi od czterech dostawców.
Na trzecim miejscu wśród importerów LPG do Polski znajduje się Białoruś z liczbą 128 tys. t LPG, które stanowiły 6,3% całości dostaw LPG do Polski. W przypadku importu z tego kraju nastąpił znaczny spadek ponieważ w 2015 r. z Białorusi pochodziło blisko 200 tys. t LPG.
Pozostałe miejsca w rankingu importerów LPG zajmują Litwa, Szwecja, Wielka Brytania, Niemcy, Belgia, Łotwa i Norwegia.
LPG do Polski trafia głównie koleją (ponad 75%), transportem drogowym 13,8%, a drogą morską 11,6%. Transport morski w dostawach LPG do Polski zaczął w 2016 r. odgrywać znacznie większą rolę, bowiem ponownie uruchomiono morski terminal LPG w Gdyni, który odnotował ponad 4-krotny wzrost obrotów. Pozostałe terminale LPG także notowały bardzo duże zwyżki importu. W przypadku terminalu w Gdańsku przeładunek LPG był najwyższy od 2008, a terminal w Szczecinie zanotował wzrost o ponad 50%.
Wspomniane wzrosty są wynikiem reakcji rynku na okresowo występującą niewystarczającą podaż LPG importowanego koleją.
Pomimo obserwowanej od kilku lat tendencji spadkowej sprzedaż butli 11 kg z LPG stanowiła drugi pod względem wolumenu sprzedaży segment rynku LPG w Polsce. W 2016 r. sprzedaż gazu płynnego w butlach wyniosła 285 tys. t (spadek o 1,7% w stosunku do wyniku z 2015 r.). Stagnacja w sektorze gazu butlowego dotyczy całego rynku europejskiego.
Trzecim segmentem rynku LPG, w którym sprzedaje się to paliwo są zbiorniki przydomowe.
W 2016 r. na rynku polskim zainstalowano 3780 nowych tego typu zbiorników. Na koniec roku w Polsce było 94880 zbiorników przydomowych.
Sprzedaż gazu płynnego w tym segmencie krajowego rynku LPG wyniosła w 2016 r. 280 tys. t, co oznaczało wzrost o 5,7% w stosunku do 2015 r.
Średnioroczna cena detaliczna litra LPG na stacjach paliw w 2016 r. wynosiła 1,81 zł i była niższa w stosunku do 2015 r. o 18 gr (8,9%), a w porównaniu do 2014 r. aż o 29,3%. W złotówkach oznacza to spadek ceny o 76 groszy na litrze.
Średnioroczna cena detaliczna autogazu stanowiła 41,7% średniorocznej ceny detalicznej benzyny 95-oktanowej. Bardzo dobra relacja cen obu paliw spowodowała wzrost zainteresowania autogazem.
Bezwzględna różnica pomiędzy średnioroczną ceną jednego litra benzyny 95-oktanowej w 2016 r., a średnioroczną ceną jednego litra autogazu wyniosła około 2,54 zł na litrze, co oznacza, że jazda samochodem na LPG była w 2016 r. dwukrotnie tańsza.
Przy zachowaniu obecnie obowiązującej polityki fiskalnej, a nic nie wskazuje na jej zmianę, prognozy dla rynku LPG w są bardzo optymistyczne. Dodatkowo gaz płynny może zyskać jeszcze na znaczeniu ponieważ może być znakomitym paliwem w kontekście walki ze smogiem. Przedstawiciele branży LPG liczą także na to, że gaz płynny będzie traktowany równorzędnie z gazem ziemnym w zakresie właściwości ekologicznych.
Podsumowaniem Konferencji LPG - Wyjątkowa Energia niech będzie wypowiedź Katarzyny Rutkowskiej, prezesa firmy AC S.A., producenta samochodowych instalacji gazowych STAG.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl