Dotychczas obowiązującym dokumentem pozwalającym na dokonanie wpisu o zasilaniu LPG do dowodu rejestracyjnego był tzw. abgasgutachten czyli wydawane przez Dekra Niemcy potwierdzenie, że silnik z zamontowaną instalacją gazową spełnia taką samą normę emisji spalin jak przy zasilaniu benzyną.
Od 2 października 2017 r. jedyną możliwością uzyskania wpisu o zasilaniu LPG będzie przedstawienie wyciągu ze świadectwa homologacji wg regulaminu 115 EKG ONZ.
Dla niektórych warsztatów w Polsce, które wyspecjalizowały się w montażu instalacji gazowych dla użytkowników z Niemiec rodzi to wiele problemów, ponieważ nie mogą one montować instalacji, które nie uzyskały homologacji wg regulaminu 115.
Zgodnie z dyrektywą MB FZMO 750, od 1 października 2017 r. zmieniają się zasady rejestracji instalacji LPG. Na jej mocy pojazdy, które spełniają normę od Euro 3 będą mogły mieć zamontowaną instalację LPG tylko wtedy, kiedy producent dysponuje homologacją R115.
Oznacza to, że wielu producentów wypadnie z rynku niemieckiego, ponieważ homologacji R115 nie mają. W związku z brakiem jasnej strategii działania, do dziś brak wytycznych, na jakiej podstawie będzie można LPG zarejestrować!
Wiemy, że od nowego miesiąca zmieniają się zasady. Szkolenia dla montażystów oraz importerów instalacji gazowych przewidziane są na drugą połowę listopada...
Jednostki certyfikujące zastanawiają się, jak interpretować homologacje R115 wystawione poza rynkiem niemieckim. Niestety oznacza to wielki chaos, dezorganizację, czyli destabilizację rynku LPG w Niemczech.
Nie można się powstrzymać od stwierdzenia, że komuś zależy na tym, aby branża LPG w Niemczech nie urosła na gruncie afery Dieselgate.
Sebastian Bartczak, EKO-GAS GmbH
Wchodzące w życie zmiany rodziły od dłuższego czasu szereg wątpliwości także na rynku niemieckim, zarówno wśród potencjalnych użytkowników jak i instalatorów i importerów instalacji gazowych. Okazuje się, że producenci nie mający homologacji R115 nie będą mogli po 2 października montować instalacji na rynku niemieckim. Niestety wątpliwości miały także urzędy zajmujące się rejestracją pojazdów (Zulassungsstelle).
Nowe regulacje w Niemczech nie dotyczą instalacji gazowych montowanych do samochodów starszej generacji (do Euro 2) oraz pojazdów importowanych spoza Unii Europejskiej. Będą one nadal dopuszczane do ruchu na podstawie abgasgutachten.
Według opinii z rynku niemieckiego, niektóre urzędy komunikacji nie chciały dotychczas rejestrować samochodów z instalacjami LPG na podstawie dokumentów R115, choć taka możliwość istnieje już od dłuższego czasu. Urzędnicy odsyłali kierowców do warsztatów montujących po dokument abgasgutachten. Po jego otrzymaniu konieczne jest jednak wykonanie kosztownego przeglądu, co irytowało klientów i było powodem szeregu kontrowersji.
Z drugiej strony firmy, które zainwestowały duże pieniądze w homologacje w zgodzie z regulaminem 115 mogły, delikatnie mówiąc, odczuwać pewien dyskomfort, ponieważ dokumenty, które wystawiały nie były przez urzędy respektowane.
W związku ze zmianą przepisów odnośnie rejestracji samochodów LPG w Niemczech niektóre firmy wydały specjalne oświadczenia, które zostały przesłane do sieci warsztatów.
W związku ze zmianami regulacji prawnych wchodzącymi w życie z dniem 2 października 2017 r., dotyczących stosowania homologacji R115 na terytorium Republiki Federalnej Niemiec, AC S.A. z dniem 1 października 2017 r. zaprzestaje wydawania dokumentów abgasgutachten. W związku z zamieszaniem wśród administracji niemieckiej w tej kwestii od dnia 01.10.2017 r. montaż produktów AC S.A. do samochodów zarejestrowanych w Niemczech jest prawnie niedozwolony. Za montaże wykonane po tym terminie AC S.A. nie ponosi żadnej odpowiedzialności.
Łukasz Ratuszny, Dyrektor ds. Sprzedaży Rynku Krajowego AC S.A.
To nie pierwsze w 2017 r. tąpnięcie na rynku LPG w Niemczech. Początkowo niepewność budziły regulacje fiskalne dla autogazu. Nie było jasne czy niska stawka akcyzy będzie obowiązywać po 2018 r. Dopiero w połowie 2017 r. okazało się, że autogaz nadal będzie traktowany preferencyjnie przez kolejne 4 lata.
Wprowadzony w 2003 r. regulamin 115 EKG ONZ obowiązuje producentów instalacji i dotyczy pojazdów nowych oraz używanych począwszy od normy Euro 3 (od połowy 2001 r.). Polska jako kraj UE jest zobowiązana do uznawania homologacji wg tego regulaminu, pomimo że nie jest on uznawany jako obowiązujące w Polsce prawo. Wymagania regulaminu 115 obejmują 3 podstawowe zakresy: bezpieczeństwa (wszystkie elementy muszą być homologowane zgodnie z E67R01 EKG ONZ), mocy silnika (musi zawierać się w granicach od 0,7 do 1,15 mocy pojazdu na paliwie bazowym) i emisji (powinna być na takim samym poziomie jak przy zasilaniu benzyną, przy kompletacji instalacji gazowej zgodnej z homologowaną w samochodzie).
Każdy model samochodu podlega homologacji wg regulaminu 115 EKG ONZ, oddzielnie lub w ramach rodziny pojazdów, co pociąga za sobą znaczny wzrost kosztów w porównaniu z homologacją sposobu montażu, na podstawie której zgodnie z prawem są one montowane obecnie.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl