Zakaz wjazdu samochodów z silnikami Diesla dotyczy całego obszaru stolicy Badenii-Wirtembergii, którą jest miasto Stuttgart. Jest to pierwszy przypadek wprowadzenia zakazu wjazdu samochodów z silnikami Diesla w całym mieście w Niemczech.
Ponad 30 lat temu, 26 września 1988 r., burmistrz Stuttgartu Manfred Rommel - syn feldmarszałka Erwina Rommla, dowódcy Afrika Korps, prezydent Łodzi Jarosław Pietrzyk i przewodniczący Rady Narodowej miasta Łodzi Andrzej Grabski podpisali porozumienie o partnerstwie Łodzi ze Stuttgartem. Szczególny nacisk kładzie ono m.in. na ochronę środowiska naturalnego i technologie z nią związane.
Kampania informacyjna dotyczące tego zakazu trwała bardzo długo, a tablice informujące o zakazie wjazdu samochodów z silnikami Diesla przy drogach do Stuttgartu ustawiono na klika tygodni przed planowaną datą wprowadzenia tej regulacji (od 1 stycznia 2019 r.). Zakaz dotyczy pojazdów spełniających normy emisji spalin Euro 4 i niższych, włącznie z pojazdami mieszkańców Stuttgartu, którzy są jednak objęci okresem przejściowym (do kwietnia 2019 r.)
Jak podają przedstawiciele władz miasta i policji nie przewidywane są specjalne kontrole dotyczące wypełniania przez właścicieli samochodów tego zakazu. Specjalna plakietka oznaczająca poziom emisji spalin będzie kontrolowana tylko przy okazji wykonywania innych kontroli pojazdów.
Miasto szacuje, że zakazem jest objętych około 72 tys. pojazdów w całym mieście i okolicach. Z zakazu wyłączone są pojazdy drobnych przedsiębiorców (rzemieślników), karetki pogotowia oraz samochody osób pracujących w systemie zmianowym.
Stuttgart od wielu lat boryka się przekraczaniem limitów obecności w powietrzu dwutlenku azotu, którego zawartość jest tam przekraczana blisko dwukrotnie (dane z całego 2018 r.).
Władze miasta planują także zakaz wjazdu dla pojazdów nowszych (spełniających normę Euro 5) jeśli wprowadzone teraz uregulowania nie poprawią jakości powietrza w Stuttgarcie. Decyzja w tej sprawie jest spodziewana latem 2019 r.
Nieprzestrzeganie zakazu wjazdu samochodów z silnikami Diesla do Stuttgartu grozi sankcją w wysokości przynajmniej 80 euro. Do końca stycznia 2019 r. kara nie będzie. Kierowcy będą tylko informowani o popełnieniu wykroczenia.
Czy zakaz ten przyczyni się do popularyzacji w Stuttgarcie pojazdów napędzanych alternatywnie, np. z wykorzystaniem LPG? W ramach partnerstwa Stuttgartu z Łodzią, stolica Badenii-Wirtembergii mogłaby brać przykład z naszego miasta, w którym odsetek pojazdów napędzanych gazem płynnym (LPG) jest najwyższy w Polsce i wynosi około 20% i to bez zakazu wjazdu dla diesli. A może, odwracając sytuację, to Łodź weźmie przykład ze Stuttgartu i wprowadzi zakaz wjazdu dla samochodów z silnikami Diesla. Ciekawe jak bardzo by się to przełożyło na liczbę pojazdów gazowych?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl