Cena oleju napędowego w ostatnim czasie bije kolejne rekordy i po otarciu się o granicę 8 złotych za litr ustabilizowała się na poziomie powyżej 7 zł/l (dokładnie 7,29 zł/l wg notowania e-petrol z 23 marca 2022 r.), co z pewnością nie jest najlepszą wiadomością dla posiadaczy samochodów z silnikami Diesla, nawet pomimo niższego zużycia paliwa, którym charakteryzują się te jednostki napędowe.
Z pewnością cena oleju napędowego będzie miała negatywny wpływ na sprzedaż samochodów z silnikami Diesla, chociaż systematyczny trend odchodzenia od tego rodzaju jednostek utrzymuje się od 2010 r., kiedy ich udział w sprzedaży nowych samochodów wynosił ponad 48%.
Dane upowszechnione przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pokazują, że udział silników Diesla w nowych samochodach na polskim rynku systematycznie maleje na korzyść aut benzynowych i napędzanych alternatywnymi nośnikami energii.
Obecnie (w okresie styczeń-luty 2022 r.) udział dieslowskich jednostek napędowych spadł do wartości poniżej 10% (wg danych PZPM).
W zestawieniu sprzedaży samochodów osobowych za pierwsze 2 miesiące 2022 r. dominują auta benzynowe (52,2%) oraz napędzane alternatywnymi paliwami i nośnikami energii (37,8%). Wśród samochodów zasilanych alternatywnie są także nowe pojazdy zasilane LPG, które stanowiły w pierwszych dwóch miesiącach 3,7% wszystkich sprzedanych nowych aut w Polsce (2 313 samochodów).
Przypomnijmy, że w okresie styczeń-luty 2022 r. w Polsce sprzedało się 62 513 nowych samochodów (-10,2% w stosunku do tego samego okresu 2021 r.).
Wymienione powyżej liczby wskazują, że blisko 85% wszystkich sprzedanych w pierwszych dwóch miesiącach 2022 r. pojazdów to auta, które potencjalnie mogą być poddane adaptacji na zasilanie LPG.
To jest ponad 53 000 samochodów. Oczywiście są one nowe i niewielu użytkowników zdecyduje się na montaż instalacji gazowych w trakcie gwarancji, chyba, że akurat producent na to zezwala albo kierowca weźmie na siebie ewentualną utratę ochrony gwarancyjnej i wybierze blisko 2-krotnie tańsze użytkowanie auta na LPG. Ale po okresie gwarancji?
A przecież są to wyniki tylko za 2 miesiące. W skali roku będzie to liczba 5-6-krotnie wyższa.
Prawie wszyscy kupujący nowe auta mieli wcześniej jakiś inny samochód. To znaczy, że sprzedaż nowych aut powoduje także zasilanie rynku pojazdów używanych, których część z pewnością także trafi do warsztatów LPG.
Jeśli do tego dodamy import aut używanych, o którym pisaliśmy w artykule "Import samochodów używanych może być rekordowy" to warsztaty zajmujące się montażem samochodowych instalacji gazowych nie powinny narzekać na brak pracy.
Samochody z silnikami Diesla, które swego czasu wydawały się świętym Graalem dla oszczędnych kierowców, od 2010 systematycznie tracą na popularności na rzecz aut benzynowych i napędzanych alternatywnie. Już niedługo ich odsetek w sprzedaży nowych samochodów może być wręcz śladowy.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl