Samochody używane zyskają na popularności
Kłopoty na rynku nowych samochodów na polskim rynku z pewnością spowodują kolejny wzrost ich cen, zarówno nowych jak i używanych. Kierowcy, dla których wyższa cena lub czas oczekiwania na nowy samochód okaże się barierą skupią swoje zainteresowanie właśnie na pojazdach używanych.
Struktura sprzedaży samochodów używanych w Polsce
Według danych Spotawheel Polacy najczęściej sięgają po auta napędzane klasycznymi paliwami silnikowymi. Udziały rynkowe samochodów benzynowych i diesli utrzymują się na poziomie ponad 45%. Około 5% klientów wybiera auta z już zamontowaną instalacją LPG. Hybrydy stanowią poniżej 2% rynku. Pojawiają się także śladowe ilości pojazdów elektrycznych.
Rok 2022 będzie rekordowy pod względem importu samochodów używanych
Biorąc pod uwagę uwarunkowania rynkowe związane ze wspomnianymi trudnościami na rynku samochodów nowych, które są dostarczane użytkownikom średnio 12 miesięcy od daty zamówienia, należy się spodziewać, że w 2022 r. do Polski, w ramach importu, trafi nawet 1 000 000 samochodów używanych. Zgodnie ze wspomnianym preferencjami Polaków będzie wśród nich około 500 000 samochodów benzynowych.
Samochody używane z LPG
W całym parku samochodowym w Polsce odsetek samochodów LPG wynosi 14%. Jeśli przyjmiemy, że wśród kierowców, którzy zdecydują się na zakup pojazdów używanych taki sam ich odsetek (14%) zdecyduje się na montaż samochodowej instalacji gazowej to warsztaty montażu i obsługi instalacji LPG w 2022 r. będą musiały dostosować do zasilania LPG 140 000 samochodów używanych pochodzących z importu. Nawet jeśli ten odsetek zmniejszymy do 10% to i tak pozostaje 100 000 aut do "zagazowania".
Nowe auta z LPG
Jeśli do tego dodamy nowe auta z "fabrycznymi" instalacjami LPG montowanymi w formule 0 km, których może być nawet kilkanaście tysięcy oraz normalny napływ samochodów do warsztatów na montaż gazowych układów zasilania, to może się okazać, że 2022 r. będzie także rekordowy pod względem liczby samochodów dostosowanych do zasilania LPG, których może być nawet 200 000. Jest to liczba całkiem realna, biorąc pod uwagę niepewne czasy, wysoką inflację i konieczność redukowania wielu wydatków, także tych związanych z użytkowaniem samochodów.
Czy tak będzie? Zobaczymy
Konwersja takiej liczby samochodów na zasilanie autogazem z pewnością wydłuży czas oczekiwania na montaż instalacji LPG w warsztatach. Wydłużone kolejki kierowców chcących dokonać konwersji na LPG w swoich samochodach mogą także spowodować problemy z dostępnością części stosowanych przy montażu instalacji gazowych, czego zresztą rynek już doświadcza, przy okazji problemów z dostępnością procesorów, spowodowanych kryzysem covidowym.