Projekt opiera się na dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719 z dnia 29 kwietnia 2015 r. zmieniającej dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz. Urz. EU L 115 z 6.05.2015, str. 1).
Mówiąc „po polsku” projekt rozporządzenia określa rodzaje pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz ich dopuszczalną masę całkowitą. W przypadku takich samochodów DMC może zostać powiększone dodatkowo o 1 tonę z uwagi na stosowanie technologii wykorzystujących paliwa alternatywne. Zbiorniki gazu, akumulatory czy rozbudowany układ układ napędowy swoje ważą.
Dzięki zmianie przepisów pojazdy zasilane paliwami alternatywnymi mogą zachować taką samą ładowność czy pojemność przedziałów pasażerskich jak w przypadku ich odpowiedników zasilanych klasycznymi paliwami silnikowymi.
Przepisy będą dotyczyć pojazdów samochodowych dwuosiowych i trzyosiowych oraz autobusów przegubowych.
Na początku projektu rozporządzenia pojawiają się definicje paliw alternatywnych, za które uznaje się energię elektryczną, wodór, gaz CNG, gaz LNG, gaz LPG, energię mechaniczną z przechowywania paliwa na pokładzie albo ze źródeł pokładowych, w tym ciepło odpadowe. Niestety z definicji paliw alternatywnych w projekcie rozporządzenia usunięto w stosunku do zapisów w dyrektywie bardzo istotną część mówiącą o ich walorach ekologicznych.
W dyrektywie definicja wygląda w ten sposób: „paliwa alternatywne oznaczają paliwa lub źródła energii, które służą przynajmniej częściowo, jako substytut dla pochodzących z surowej ropy naftowej źródeł energii w transporcie i które potencjalnie mogą przyczynić się do dekarbonizacji transportu i poprawy ekologiczności sektora transportu”.
W projekcie rozporządzenia jest napisane: „paliwa alternatywne - rozumie się przez to paliwa lub źródła energii, które służą, przynajmniej częściowo, jako substytut dla pochodzących z ropy naftowej źródeł energii w transporcie”.
Jak widać z projektu krajowego rozporządzenia usunięto część zdania podkreślającą ekologiczne właściwości paliw alternatywnych w tym LPG.
Czy zatem paliwa gazowe w Polsce są mniej ekologiczne używane w Europie? Chyba nie, tym bardziej, że pochodzą praktycznie z tego samego źródła.
Polska jest trzecim rynkiem na świecie pod względem liczby pojazdów zasilanych LPG. Po naszych drogach jeździ już blisko 3 mln takich samochodów).
Paliwa gazowe pomimo tego, że powszechnie uważa się je za bardziej ekologiczne od tradycyjnych nośników energii, choćby z uwagi na prostszą budowę chemiczną, która pozwala na ich bardziej dokładne spalanie, cały czas nie mają w Polsce jasno określonego statusu.
W wielu krajach europejskich są one traktowane jako ekologiczne źródła napędu, co pozwala na stosowanie różnych działań wspierających o czym wielokrotnie pisaliśmy (Wracają dopłaty do LPG i CNG we Włoszech, Paryż ogranicza liczbę samochodów o połowę).
Projekt rozporządzenia jest teraz uzgadniany między resortami i poddawany konsultacjom publicznym. Być może w ich wyniku zapis ten zostanie przywrócony i Polska wzorem innych państw europejskich oficjalnie uzna paliwa gazowe jako ekologiczne nośniki energii, co wynika z zapisów w dyrektywach UE i empirycznych dowodów na ten fakt, wynikających z wcześniej wspomnianej prostszej budowy chemicznej.
Przebieg prac legislacyjnych nad tym rozporządzeniem można śledzić na stronie Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, pod numerem 116.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl