Jak informuje dziennik Rzeczpospolita, Unia Europejska planuje wprowadzić nowy podatek od paliw, mający w założeniu zastąpić obecnie nakładaną akcyzę. Zalety proponowanego rozwiązania są dwie: brak możliwości ingerowania w wysokość stawek przez rządy krajowe oraz.. wyraźnie niższe obłożenie LPG w porównaniu z benzyną i olejem napędowym!
Obecnie akcyza naliczana jest według jednostki objętości danego paliwa, a jej wysokość uzależniona jest od bieżącej polityki energetycznej danego państwa oraz tego, jak kształtowała się ona w przeszłości. Stabilność fiskalna jest więc dość pozorna, ponieważ - przynajmniej teoretycznie - w każdej chwili może dojść do zmiany stawek. Jeżeli Bruksela przeforsuje swoją propozycję, wysokość nowego obciążenia zostałaby w pewnym sensie ustabilizowana i wynosiłaby już zawsze 9,6 euro za 1 GJ (gigadżul) uzyskanej energii plus 20 euro za tonę wyemitowanego dwutlenku węgla. Nie oznacza to jednak bynajmniej, że wszystkie paliwa płynne byłyby dzięki temu obłożone w identycznym stopniu, ponieważ spalanie każdego z nich powoduje przedostanie się do atmosfery innych ilości CO2.
Podane stawki to zalecane przez UE minima, które wolno przekroczyć, jednak ważne jest to, że nie wolno byłoby już ustalać różnych kwot dla poszczególnych paliw. Choć zmiany w systemie naliczania podatku według wartości energetycznej i emisyjności mają wejść dopiero, odpowiednio, 1 stycznia 2018 r. i 1 stycznia 2020 r., już dziś można pokusić się o obliczenie, w jakim stopniu proponowane regulacje wpłyną na ceny litra benzyny, oleju napędowego i gazu płynnego. Według bieżącego kursu złotego do euro, podatek węglowy wynosiłby 1,43 zł/kg dla benzyny, 1,31 zł/kg ON, zaś w przypadku LPG - jedynie 0,50 zł/kg. W ten sposób zagwarantowano by opłacalność montażu instalacji gazowych na długie lata, choć już dziś obecni i potencjalni użytkownicy aut na gaz śpią spokojniej niż w czasach, kiedy wysokość akcyzy regulowana była arbitralnie rozporządzeniem ministerialnym.
Rzeczpospolita podaje, że zmiany nie weszłyby w życie w Polsce w tych samych terminach, co w krajach tzw. „starej” Unii. Najpierw, do końca 2020 r., bylibyśmy zobowiązani wprowadzić opłatę uzależnioną od wartości energetycznej. Co zaś z podatkiem węglowym? Wprowadzenie do w życie nad Wisłą zostało na razie odroczone bezterminowo, ponieważ nasz kraj, wraz z ośmioma innymi (Czechami, Słowacją, Węgrami, Rumunią, Bułgarią, Estonią, Litwą i Łotwą), uzyskał zezwolenie na zwiększenie emisji dwutlenku węgla do 2020 r. Prędzej czy później jednak podatek naliczany według ilości CO2 powstającego w procesie spalania danego rodzaju paliwa na pewno wejdzie w życie. Branża autogazu powinna przyjąć takie rozwiązanie ze spokojem, jako gwarancję utrzymania relacji cen paliw na poziomie zapewniającym opłacalność adaptowania samochodów na zasilanie LPG.
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Drogi Użytkowniku,
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych lub RODO) chcemy przekazać Ci kilka podstawowych informacji dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z korzystaniem ze strony www.gazeo.pl
Administrator danych osobowych
Cele przetwarzania danych:
Przekazywanie danych:
Twoje prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
Wszystkie informacje dostępne są na naszej stronie w zakładce POLITYKA PRYWATNOŚCI:
http://gazeo.pl/gazeopl/twoja-prywatnosc.html