Tłumacząc się „nieprzychylnym odbiorem społecznym” oraz możliwą przerwą w dopływie pieniędzy do budżetu pomiędzy wycofaniem akcyzy i wprowadzeniem nowych opłat, urzędnicy odstępują od planów wprowadzenia tzw. podatku ekologicznego, naliczanego na podstawie wieku samochodu i ilości emitowanych przez niego spalin. Wszystko zostaje więc po staremu, bo na dopłaty za złomowanie też się nie zanosi.
Pojawienie się zapowiedzi o „następcy akcyzy” wywołało swego czasu burzliwą dyskusję. Według wstępnych założeń, najwięcej płaciliby właściciele starych samochodów, które nie spełniają żadnych norm czystości spalin, co samo w sobie jest w porządku, ale... Wiadomo, że najkorzystniej byłoby oczyścić polski krajobraz motoryzacyjny z dwudziestoletnich, wyeksploatowanych aut, które nie tylko trują, ale także stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia swoich pasażerów i innych użytkowników dróg. Sęk w tym, że mało kogo stać na zastąpienie ich nowymi, bezpiecznymi i przyjaznymi dla środowiska modelami, a wysoki coroczny podatek nie sprawdza się w roli motywatora do przesiadki.
Kierowcy, którzy nie mogą sobie pozwolić na zakup nowego samochodu, znaleźliby się w potrzasku - z jednej strony opłaty mogłyby przewyższać wartość zużytego auta, a z drugiej sprzedaż stałaby się prawie niemożliwa właśnie ze względu na finansowy balast. Póki co, prace nad projektem zmian w przepisach podatkowych zawieszono i... nic. Na razie nie będziemy musieli płacić więcej (i to regularnie), ale na wsparcie z państwowej kasy również nie możemy liczyć. Powód jest prosty i zawsze ten sam - w budżecie nie ma na to pieniędzy. Niby z kryzysem radzimy sobie dużo lepiej niż inne kraje Europy i świata, ale nasz deficyt i tak jest na tyle duży, że wygospodarowanie sporej sumy na system premii na razie nie wchodzi w grę.
Resort gospodarki ponoć stale pracuje nad wprowadzeniem takiego sposobu naliczania opłat od kupowanych przez nas samochodów, który uwzględniałby ich wiek i wpływ na środowisko i promował modele „najczystsze”, tak by polski park maszynowy odmłodniał i „wydychał” mniej zanieczyszczeń. Póki co jednak to tylko puste zapowiedzi, z których nie wynika nic konkretnego. Wiadomo, że ministerstwo pracuje, bo jako podatnicy właśnie tego się po nim spodziewamy, ale życzylibyśmy sobie, żeby dawało to jakieś efekty poza propozycjami, od których nóż się w kieszeni otwiera.
Na tle gospodarek Starego Kontynentu Polska pozostaje samotną wyspą już z dwóch powodów. Po pierwsze, kiedy inni notują stagnację, my powoli pniemy się górę. Po drugie, kraje w najgorszej nawet sytuacji wysupłały pieniądze na dopłaty do nowych samochodów i już odczuwają pozytywne skutki, podczas gdy my możemy co najwyżej obejść się smakiem. Widocznie w Polsce jest już tak dobrze, że nie ma takiej potrzeby.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Drogi Użytkowniku,
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych lub RODO) chcemy przekazać Ci kilka podstawowych informacji dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z korzystaniem ze strony www.gazeo.pl
Administrator danych osobowych
Cele przetwarzania danych:
Przekazywanie danych:
Twoje prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
Wszystkie informacje dostępne są na naszej stronie w zakładce POLITYKA PRYWATNOŚCI:
http://gazeo.pl/gazeopl/twoja-prywatnosc.html