Jak co roku, Światowa Organizacja LPG wydała podsumowanie rynku propanu-butanu. Ponieważ WLPGA zajmuje się gazem płynnym w sposób kompleksowy, znaczną część opracowania poświęcono temu paliwu jako surowcowi grzewczemu dla rejonów świata, w które nie docierają rurociągi z gazem ziemnym lub jako opału używa się drewna. My skupimy się na fragmentach dotyczących autogazu.
Choć LPG napędza ponad 15 mln samochodów na całym świecie, myliłby się ten, kto by sądził, że paliwo samochodowe to jedyne zastosowanie dla płynnego gazu ropopochodnego. Na całym świecie, w tym przecież także w Polsce, tej mieszaniny stosunkowo prostych węglowodorów używa się do ogrzewania budynków i gotowania posiłków na kuchenkach gazowych. WLPGA dąży do tego, by propanu-butanu używano w takich celach jak najwięcej, ponieważ w rejonach, gdzie jedyną alternatywą jest drewno (ewentualnie węgiel), gaz przyczynia się walnie do ochrony środowiska - zarówno w kontekście zachowania połaci lasów, jak i emisji szkodliwych produktów spalania.
Dla nas jednak najważniejsze jest zastosowanie motoryzacyjne. W raporcie rocznym można w tym kontekście przeczytać o utworzonej przez WLPGA komórce nazwanej GAIN (Global Autogas Industry Network). Ciało to stanowi sieć skupiającą potentatów światowego rynku autogazu (organizacje zrzeszone w WLPGA, w tym np. naszą POGP) oraz platformę wymiany doświadczeń i dyskusji nad innowacjami technologicznymi. GAIN stanowi także centrum komunikacyjno-informacyjne i to nie tylko dla branży LPG, ale i przemysłu motoryzacyjnego jako całości. Opracowanie przygotowane przez WLPGA zawiera rozmowę z przewodniczącym tej organizacji wewnątrz organizacji, Joëlem Pedessac, wcześniej m. in. dyrektorem generalnym Francuskiej Organizacji Gazu Płynnego.
Jak podkreśla Pedessac, podstawową rolą GAIN jest edukowanie opinii publicznej na temat zalet i potencjału autogazu oraz rozpowszechnianie wiedzy na temat sukcesów, jakie LPG odnosi na rynkach całego świata - od USA po Indie i od Europy aż po Chiny. Można nawet, bez wielkiej przesady, stwierdzić, że GAIN to lobbysta dbający o to, żeby autogaz był uwzględniany podczas tworzenia nowego prawa oraz służy wiedzą fachową, gdy nowe rynki są dopiero w fazie rozwoju i potrzebują gotowych, sprawdzonych rozwiązań. Przykładami takich działań są np.: zapoznanie nowo wybranego brytyjskiego parlamentu z zaletami LPG (inicjatywa UKLPG) czy zorganizowanie happeningu LPG Vehicles’ Day w Japonii, promującego korzyści ekologiczne ze stosowania autogazu w wielkich, gęsto zaludnionych aglomeracjach. GAIN współpracuje także z Renault we Francji, dzieląc się z motoryzacyjnym gigantem w zakresie lepszego zrozumienia czynników decydujących o sukcesie autogazu na danym rynku.
Joël Pedessac wymienia w dalszej części raportu podstawowe zalety płynące z zastąpienia klasycznych paliw silnikowych propanem-butanem. Przewodniczący GAIN wskazuje na takie profity, jak:
- redukcja emisji spalin w porównaniu z benzyną - gazów cieplarnianych (GHG, czyli dwutlenku węgla i metanu) o 5-20% w cyklu well-to-wheel, tlenku węgla o 50%, niespalonych węglowodorów o 40%, tlenków azotu o 35%, praktyczny brak cząstek stałych, a do tego o połowę mniejszy potencjał ozonotwórczy;
- dostępność tu i teraz oraz łatwość wykorzystania - infrastruktura jest dobrze rozwinięta i relatywnie tania w dalszej rozbudowie, a technologia zasilania samochodów LPG jest nowoczesna i przystępna;
- bezpieczeństwo eksploatacji - LPG używane z poszanowaniem kilku prostych zasad oferuje poziom bezpieczeństwa nieosiągalny dla innych paliw.
Jak podkreśla przedstawiciel WLPGA, rządy wielu krajów doceniają te walory, oferując kierowcom aut benzynowych dopłaty do konwersji na napęd gazowy lub zniżki w opłatach z tytułu eksploatacji pojazdów (np. akcyzy czy podatku drogowego).
Nie mogło zabraknąć przykładów najbardziej spektakularnych sukcesów autogazu (i LPG w ogóle) na świecie i kilku działających na wyobraźnię liczb. Wystarczy wymienić najciekawsze:
- w Turcji 37% samochodów osobowych porusza się dzięki LPG, co oznacza, że w kraju tym zużywa się więcej autogazu niż benzyny; sieć stacji liczy 8500 obiektów, a warsztatów montujących - 1000;
- według szacunków WHO (Światowej Organizacji Zdrowia), gdyby 50% ludzi gotujących obecnie z użyciem paliw stałych (węgla, drewna) przestawiło się na gaz płynny, korzyści zdrowotne (obniżenie kosztów leczenia) i oszczędności finansowe wyniosłyby w sumie bilion (tysiąc miliardów, czyli 1012, czyli jedynka z dwunastoma zerami) dolarów w ciągu 10 lat od hipotetycznego momentu wprowadzenia zmiany;
- 80% amerykańskich farmerów używa płynnego gazu do ogrzewania, gotowania i zastosowań gospodarczych;
- ponad 30 mln europejskich gospodarstw domowych i firm nie ma dostępu do gazu sieciowego, co czyni LPG bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem energetycznym;
- w chińskim mieście Guangzhou 90% wszystkich autobusów (a jest ich tam 8000) i wszystkie taksówki (18000) napędzane są LPG;
- gdyby przeciętna afrykańska rodzina zaczęła używać gazu płynnego do zastosowań domowych, oszczędzałaby 120 kg drewna opałowego rocznie;
- w Indiach, LPG dociera do 88% obszarów miejskich, ale tylko do 19,6% obszarów wiejskich, a więc potencjał dla rozwoju pozostaje ogromny;
- większość z 60000 taksówek w Tokio jeździ na autogazie, zmniejszając w ten sposób stopień zanieczyszczenie powietrza w mieście;
- 62% LPG używanego w Chinach zostaje spotrzebowane przez małe i średnie miasta na wschodzie i południu kraju;
- zużycie gazu do celów domowych w Egipcie niemal podwoiło się w ciągu ostatnich 10 lat;
- 87% Boliwijczyków używa LPG, z czego 97% w postaci gazu butlowego;
- w Hiszpanii rocznie zużywa się 1,3 mln ton propanu-butanu do ogrzewania i gotowania;
- w samych tylko Stanach Zjednoczonych pracuje ponad 500 tys. wózków widłowych zasilanych gazem płynnym;
- statystyczny Australijczyk zużywa rocznie 35 kg LPG do celów domowych, czyli trzykrotnie więcej niż mieszkaniec Węgier, ale o 1/3 mniej, niż obywatel Wenezueli.
Ciekawostki ciekawostkami, ale WLPGA ma także poważne plany na lata 2011-2013. W 2010 r. organizacja zrewidowała swoje założenia, by jak najlepiej dopasować swoją działalność do zmieniających się wymagań i sytuacji na rynku. Głównym założeniem jest utrwalanie wizerunku gazu płynnego jako paliwa (domowego i silnikowego) przyjaznego dla środowiska, łatwo dostępnego i cenowo przystępnego. Kluczową sprawą jest podkreślenie roli LPG w spowalnianiu niekorzystnych zmian klimatu i wkład tego surowca w czystsze powietrze w naszych miastach. Takim działaniom kibicujemy z całego serca i życzymy wiele powodzenia w przełamywaniu sceptycyzmu i walce z utrwalonymi stereotypami. Liczymy, że za rok, w kolejnym wydaniu sprawozdania, przeczytamy jeszcze więcej historii sukcesów, jakie stały się udziałem gazu płynnego.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl